Annonce
Annonce
Annonce

Lars Hedebo Olsen

Kulturjournalist på Politiken

Debat 5. maj. 2012 KL. 12.00

En cykeltur rundt i det skønne København

Tag med på en cykeltur gennem en solbeskinnet hovedstad.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Lars Hedebo Olsen
Lars Hedebo Olsen er journalist og klummeskribent på Politiken. Han er cand.mag. i historie og litteraturvidenskab.

Der findes ikke nogen bedre by end København om sommeren. Især ikke når man har fået ny cykel, som selvfølgelig skal køres til på de mange gode cykelstier, som forbinder byen fra a til å.

Forleden kørte jeg fra Nørrebro og ind over Dronning Louises Bro. Forbi alle hipsterne, der ser cool ud, mens cigaretskod og flasker vokser rundt om ørene på dem.

Ruller videre forbi Tivolihallerne – sorry, jeg mener Torvehallerne – hvor folk sidder på massive bænke og hælder kaffe ned, som var det ved en tysk landevej. Eller en sydsjællandsk provinsby. Men pyt, solen skinner, og alt skal ikke være perfekt ...

LÆS OGSÅ Københavns Kommune forbyder kørsel på spritny cykelsti

Gennem Indre By og forbi Børsen. Hvornår fjerner man mon de påklistrede røde mursten på den gamle smukke bygning? Og fører den tilbage, så den kommer til at se ud som dengang, Christian IV levede?

Ud over Knippelsbro, hvor man har den bedste udsigt over havnen, som er gået hen og blevet en ret død sild – hvad blev der af planerne om liv på vandet og husbåde? Forbi Christiania, som er en perle. Maser mig igennem Dronningensgade, hvor hashkøbernes taxier venter foran fristadens hovedindgang.

Jeg cykler tilbage langs Islands Brygge, hvor folk igen har indtaget græsplænerne ved havnebadet

Lars Hedebo Olsen

Kører siksak mellem de parkerede biler længere ude langs fristaden. Som jo er bilfri zone, hvilket det øvrige Christianshavn så må bøde for – nå nej, bøder bliver der ikke langet ud, for er der ikke noget med, at parkeringsvagterne bliver skræmt væk af christianitternes rockervenner?

Hm, jeg cykler videre. Kører lidt rundt og kigger på fine gamle huse på Holmen og det moderne byggeri. Her er skønt, og man bor vist godt her. Næsten som i forstæderne. Her er bare hverken butikker eller liv i dagtimerne. Heldigvis, for så kan jeg pisse op ad et træ uden at blive anklaget for at lege blotter.

Kører forbi den nye Opera, hvor nogle turister prøver at komme ind. »Det kan I godt opgive«, siger jeg til dem. »Man kan ikke drikke kaffe her. Det ville være for let og bare gøre det hele lidt for hyggeligt. Skynd jer væk«.

LÆS OGSÅ København vil have lov at tjekke stjålne cykler uden om politiet

Jeg cykler tilbage langs Islands Brygge, hvor folk igen har indtaget græsplænerne ved havnebadet (jeg prøver at lade være med at fokusere på affaldet). Her er fyldt med glade mennesker, der spiser is og nyder det gode vejr.

Cykler videre til Vesterbro – ind over havnen på den gode cykelbro. Undrer mig over, at den bro ikke har fået en fornuftig afslutning, og at man stadig skal bære sin cykel op ad trapperne ved Fisketorvet. Mystisk.

Hvis en plads skal være hip, skal den helst emme af skaterkultur og en infernalsk larm, tænker man et eller andet sted i systemet

Lars Hedebo Olsen

Jeg drikker kaffe i Skydebanegade og hjuler ned mod H.C. Andersens Boulevard, hvor jeg hopper af cyklen ved Dantes Plads. Dejligt at den er blevet renoveret. Især for de unge, der er glade for at stå på skateboard.

Hvilket de snart kan på alle pladser i hovedstaden, for hvis en plads skal være hip, skal den helst emme af skaterkultur og en infernalsk larm, tænker man et eller andet sted i systemet.

Ruller hjem til fredelige Nørrebro. Glæder mig til, at jeg skal ud og cykle igen i morgen. Vil køre ud og kigge på den nye cykelsti længere ude i mit hood. Den, de har malet rød, og som ikke kan bruges.

Lige noget for mig og min cykel.

Annoncer