Annonce
Annonce
Digitalt

Årtiers prisfald på mobilsnak er vendt

Forbrugerne skal til at betale mere for de billigste abonnementer.

Set over en periode på ti år er prisen for at bruge sin mobil næsten halveret, selv om nye tjenester og hurtigere netværk er kommet til.

Men nu går den ikke længere, viser Politikens mobilpristjek, som afspejler de seneste prisstigninger på området.

Sidste år ved samme tid kunne brugerprofilerne i pristjekket klare sig med abonnementer, der var 1-200 kroner billigere om året, og det er et tegn på, at konkurrencen på markedet er forringet, mener cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, Martin Salamon.

»Det er dybt foruroligende, at det kan lade sig gøre, at de fire store spillere på markedet hæver priserne med næsten de samme beløb. Jeg tror ikke, at der er aftaler mellem selskaberne, men der er åbenbart borgfred og en forståelse om ikke at udfordre hinanden på den prisforhøjelse«, siger Martin Salamon.

SE PRISERNEHer er det samlede pristjek af mobilabonnementer

Der er gået nogle år, siden vi så en rigtig udfordrer af priserne på teleområdet sidst

Martin Salamon, Forbrugerrådet Tænk

Mobilpristjekket afspejler, at TDC, Telia, Telenor og 3 alle har sat priserne op i løbet af det seneste halve år hos deres selskaber. TDC lod fra oktober priserne stige med ti procent for nye kunder hos Fullrate, Telmore og YouSee. Telia og Telenor fulgte trop, og 3 lagde ti kroner oven i sit lavprisprodukt hos OiSTER.

»Telemarkedet er meget dynamisk, og derfor diskuterer og justerer vi løbende vores tilbud til markedet. Det vil dog altid ske med udgangspunkt i, at OiSTER skal være bedst til prisen«, siger Jesper Bennike, direktør for OiSTER.

Prisstigningerne kom på trods af, at stordriftsfordele og den intensive brug af mobilnettet burde betyde, at priserne fortsat kunne falde. Det mener teleekspert Torben Rune fra rådgivningsfirmaet Netplan.

»I alle andre brancher er det sådan, at når forbruget stiger, og kunderne strømmer til, så falder priserne. I mobilbranchen er dataforbruget vokset med 85 procent på et år. Alligevel bliver abonnementerne dyrere. Det tyder på, at konkurrencen er svækket«, siger Torben Rune.

LÆS MEREPristjek: Sværere at få helt billig telefoni

Men det billede stemmer ikke overens med selskabernes regnskaber, understreger Jakob Willer fra brancheorganisationen Teleindustrien.

»Sidste år blev værdien af de danske teleselskaber nedskrevet med syv milliarder, så der er for mig at se ikke tvivl om, at vi står med en presset branche, hvor konkurrencen har været ret markant«, siger Jakob Willer.

Udfordrere søges

Siden mobilabonnementer begyndte at blive hvermandseje og telemarkedet liberaliseret, har nye selskaber udfordret de ’gamle’ selskaber, oplyser telegrafinspektør Jane Patzy Ørum fra Energistyrelsen. Telmore gav som det første forbrugerne let gennemskuelige priser på et marked, der indtil da var et virvar af afgifter og vekslende minutpriser. Bibob droppede opkaldsafgifterne, og de andre fulgte med. Senere kom Onfone til med pakkeabonnementer.

»Presset fra nye selskaber har været med til at fremme konkurrencen på en måde, som har fået priserne til at falde med op til 50 procent på ti år«, siger Jane Patzy Ørum.

Men udfordrerne blev opkøbt af de fire store selskaber, og nu mangler de, mener Martin Salamon.

»Der er gået nogle år, siden vi sidst så en rigtig udfordrer af priserne på teleområdet, og det er et tab både for forbrugerne og for samfundet som sådan«, siger cheføkonomen, som mener, at myndighederne bør undersøge, hvorfor markedet ikke fungerer, som det skal.

Et sygdomstegn er, at selskaberne forsøger at få forbrugerne over i nogle enorme pakker med taletid og data, som de aldrig får brugt. Politikens pristjek viser, at en kunde med behov for tre timers taletid og fire gigabyte (GB) data får tilbudt i gennemsnit 11 timers tale og 13 GB data.

LÆS OGSÅHver anden dansker har hurtigere net på mobilen end i hjemmet

»Branchens drømmescenarie er en model, vi ser i Holland, hvor man med meget høje priser på ekstra data skræmmer forbrugerne over i abonnementer, der er unødvendigt store og dyre«, siger Martin Salamon. Og priserne på en ekstra GB er netop steget en del. Selv om data er blevet langt billigere at producere, er prisen for en GB data siden 2014 steget fra 10 til 49 kroner hos Telmore og fra 29 til 50 kroner hos teleselskabet 3.

Men det er ikke intentionen, at kunderne skal have for meget data, skriver 3 til Politiken i en mail.

»Vi kører løbende abonnementstjek på vores kunder. Hvis det viser sig, at det på baggrund af deres forbrug kan betale sig for dem at skifte abonnement, så anbefaler vi det«, siger David Elsass, vicepræsident for Consumer Market hos 3.

Redaktionen anbefaler

Her er det samlede pristjek af mobilabonnementer

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce