Annonce
Annonce
Sundhed

Søren Pind sælger e-cigaretter i viral snydeartikel

Justitsministeren bliver brugt i et udspekuleret forsøg på at sælge e-cigaretter til danskere, der frygter en ny og fiktiv rygelov.

I en ny artikel på hjemmesiden De Korte Nyheder kan man læse, at al udendørs rygning er blevet ulovligt i Danmark med store bøder til følge, hvis reglen overtrædes.

Et billede af justitsminister Søren Pind ledsager artiklen med en bemærkning om, at Søren Pind er godt tilfreds med den nye lov.

Der er bare lige et problem - intet af det er rigtigt. Justitsministeriet oplyser, at en sådan lov ikke eksisterer. Og hvis man trykker på en af de mange venlige formaninger om at omgå den nye lov ved at ryge e-cigaretter kommer man ind på en salgsside for firmaet Xsmoke.

De får det til at fremstå som om, der er tale om en reel artikel, og det er dybt problematisk. Jeg mener, at der er tale om en overtrædelse af markedsføringsloven

Tina Dhanda, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk

Det er dog gået mange læseres næse forbi, at der er tale om en udspekuleret form for markedsføring, og den falske artikel bliver delt i stor stil på sociale medier lige nu.

Justitsministeriet bekræfter, at Søren Pind (V) er blevet brugt i Xsmokes reklame for e-cigaretter uden deres samtykke.

Efter Politikens henvendelse har de nu kontaktet Xsmoke om bedt dem om, at han bliver fjernet fra deres markedsføring - et ønske som De Korte Nyheder og Xsmoke har efterkommet.

Xsmoke har dog ikke reageret på Politikens henvendelser om deres markedsføring.

Xsmoke.  Sådan så artiklen ud på DeKorteNyheder.dk inden Justitsministeriet kontaktede Xsmoke, der står bag hjemmesiden, og fortalte dem, at de har brugt justitminister Søren Pind (V) i deres markedsføring uden hans samtykke. Nu er Søren Pind ikke længere at finde på siden.

Markedsføring er over stregen

Politiken har vist artiklen til Forbrugerrådet Tænk, og her er man ikke i tvivl om, at den overtræder de gældende regler for markedsføring.

»Det er jo et helt grundlæggende princip i markedsføringsloven, at reklamer altid skal kunne identificeres. Man har her en reklame for e-cigaretter pakket ind i noget, der skal forestille en redaktionel artikel. Det er ikke noget, der er åbenlyst for læseren. De får det til at fremstå som, at der er tale om en reel artikel, og det er dybt problematisk. Jeg mener, at der er tale om en overtrædelse af markedsføringsloven«, siger Tina Dhanda, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk.

Hun forstår godt, at læserne af teksten ikke kan gennemskue, at der er tale om en reklame - og ikke redaktionelt indhold. Og hun mener ikke, at det er brugernes ansvar at de hopper på Xsmokes kreative markedsføring.

»Det, at artiklen er blevet delt så mange gange, understreger bare, hvor utydeligt det er for forbrugerne, at der her er tale om en reklame for e-cigaretter. Det som markedsføringsloven prøver at sikre, er, at vi er klar over, at vi modtager en reklame, fordi vi generelt er mere kritiske overfor reklamer. Men det er vi i mindre grad, hvis det er en ven, der anbefaler en artikel til os på sociale medier. Det understreger vigtigheden af virksomhedernes ansvar for at skilte med, hvad der er reklamer, og hvad der er redaktionelt indhold« siger hun.

Humor er ingen undskyldning

Hjemmesiden DeKorteNyheder.dk blev registreret 17. januar i år, og på trods af, at den fremstår som en veletableret nyhedsside, findes der kun en anden side udover artiklen om den påståede ændring af rygeloven.

Her står der, at om De Korte Nyheder, at »Vi elsker satire og manglende kildekritik. De Korte Nyheder er en satirisk underholdningsside. Dette betyder at alle historier, citater og interviews er opdigtede og ikke bør forveksles med virkelige nyheder«.

Konsekvensen kan blive, at vi sender en anmeldelse til politiet og firmaet får en bøde. Vi kigger på den konkrete sag og vil vurdere, hvad der skal ske i sagen

Sameer Kohli, juridisk chefkonsulent hos Lægemiddelstyrelsen.

Men at De Korte Nyheder er en selverklæret »underholdningsside« ændrer dog ikke på, at de skal overholde markedsføringsloven, når de reklamerer for et produkt, mener Jan Trzaskowski, lektor på juridisk institut på CBS.

»Jo mere en reklame ligner redaktionelt indhold desto større krav er der til tydeligheden af reklameidentifikationen. I dette tilfælde er det endvidere tvivlsomt, om der overhovedet er tale om redaktionelt indhold, hvilket kan tale for, at virksomheden bevidst har sløret den kommercielle hensigt«, siger Jan Trzaskowski og fortsætter.

»Humor er jo generelt noget, som vi accepterer som en opblødning af kravene. Men problemet her er ikke humoren, men at det kommercielle formål ikke fremstår klart«.

Satire.  Ifølge DeKorteNyheder.dk er siden »en satirisk underholdningsside«. Det fritager dem dog ikke for overholde markedsføringsloven, mener ekspert.

Ingen godkendelse til salg i Danmark

Firmaet Xsmoke er efter alt at dømme på kant med både markedsføringsloven og e-handelsloven, men det stopper ikke her. I Danmark er det nemlig ulovligt at sælge e-cigaretter med nikotin uden at have en gyldig markedsføringstilladelse fra Lægemiddelstyrelsen. Og det er der endnu ingen firmaer, der har fået - heller ikke Xsmoke, oplyser Lægemiddelstyrelsen til Politiken.

»Konsekvensen kan blive, at vi sender en anmeldelse til politiet og firmaet får en bøde. Vi kigger på den konkrete sag og vil vurdere, hvad der videre skal ske i sagen«, Sameer Kohli, juridisk chefkonsulent hos Lægemiddelstyrelsen.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce