Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

København vil slå verdensrekord i cyklisme

Hver anden tur til byens arbejdspladser og undervisningsinstitutioner i 2025 skal ske på cykel.

Gem til liste

DEN NYE CYKELSTRATEGI

Kommunen vil prioritere mere plads til cykeltrafikken.

Genveje og broer eller tunneller skal forkorte køretiden for pendlercyklister.

Rejsetiden skal reduceres med 15 pct.

Skoleveje skal sikres med trafikdæmpende foranstaltninger

Gader skal om nødvendigt ensrettes for biler for at skabe bedre cykelforhold. Eksisterende ensretninger for cyklister ophæves.

'Missing links' i cykelstinettet skal fjernes. Afstumpede cykelstier føres helt frem til kryds.

Cykelstier skal gøres bredere og have 3 baner , så der bliver plads til samtalecykling.

Parkeringsmulighederne for cykler skal øges og er indarbejdet i kommunalplanen.

Vedligeholdelsen og snerydningen øges og forbedres

Der skal indføres nye og bedre bycykler

»Hvis man ikke tør have ambitioner, når man ingen vegne«.

Det siger Københavns teknik- og miljøborgmester, SF'eren Bo Asmus Kjeldgaard om den cykelstrategi, et samlet bystyre nu står bag.

Den er dristig: Målet er, at 50 procent af alle ture til arbejde og uddannelse i byen i 2025 skal foregå på cykel.

I dag er det 35 procent af turene, der tages på de to-hjulede. Skal det hæves til 50 procent, betyder det, at 55.000 flere begynder at tage cyklen.

Stiler højt
Bo Asmus Kjeldgaard erkender, at det er et højt mål at sætte.

»Vi har ikke set byer, der kan nå op på 50 procent. Det er et ambitiøst projekt, og man spørger sig selv, om man kan nå det«, forklarer han.

Skal målet nås, skal København gøre alt for at forkæle sine cyklister, tilføjer teknik- og miljøborgmesteren.

Trygheden på cykelstierne skal øges, køretiderne skal reduceres, og så skal komforten øges, forudsættes det i Københavns nye cykelstrategi.

LÆSCyklisme giver samfundet overskud

Hvis der ikke er børn på cykelstierne, er det skidt.

Bo Asmus Kjeldgaard

Skal flere mennesker 'lokkes' til at tage cyklen på turene i byen, er det nødvendigt at overbevise de tvivlende om, at det ikke er så farligt at tage jernhesten ud på de københavnske gader og veje. Og her kan et utrygt kryds på ruten eller et manglende stykke cykelsti få nogle til at fravælge cyklen som transportmiddel.

Stor utryghed blandt byens cyklister
I 2010 følte kun 67 procent af cyklisterne sig trygge i trafikken.

»Deres børn får ikke lov at cykle til skole, før de er sikre på, at det er trygt og godt«, forklarer Bo Asmus Kjeldgaard.

Han så for få dage siden, at mange børn cyklede selv ad Nørrebrogade, hvor forholdene for cyklister er blevet forbedret gennem blandt andet bredere cykelstier.

»Hvis der ikke er børn på cykelstierne, er det skidt«, konkluderer han.

LÆSSå giv os dog nogle bredere cykelstier!

TRÆNGSEL.  Der skal være bedre plads til cyklisterne i det københavnske vejnet. Foto: Jens Dresling. En af de ting, der efter den københavnske borgmesters mening også må ændres, er indstillingen. Når trængslen på cykelstierne er for stor, stiller det krav til brugernes optræden over for hinanden.

»Nogle gange har jeg opfattelsen af, at vi er ved at blive kvalt i vor egen succes«, fortæller Bo Asmus Kjeldgaard, der har set cyklister begynde at skælde ud på hinanden i trafikken.

Cykelkultur med plads til alle
Dét - mener han - illustrerer behovet for at udvikle en fælles forståelse af, at der både skal være plads til de hurtige i yderbanen og til parret, der gerne vil køre ved siden af hinanden for at snakke sammen under turen.

LÆSEr hver anden cyklist et psykisk tilfælde?

Går det, som politikerne ønsker, skal 80 procent af cyklisterne føle sig trygge på turen.

Det problem skal cykelstrategien afhjælpe, mener den samlede borgerrepræsentation, der står bag cykelstrategien.

AMBITION.  Teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF) står i spidsen for Københavns cykelsatsning. Foto: Finn Frandsen. Ud over at sikre sammenhæng i cykelnettet vil politikerne blandt andet arbejde for at oprette særlige 'supercykelstier' til pendlere, der er klar til køre til og fra arbejde eller studie fra omegnskommunerne. Stierne skal føre cyklisterne uden om forsinkende kryds og lignende, der forlænger køretiden for meget.

»Mange synes, at 5 kilometer er fint at tage på cyklen, men at 15 er en udfordring. Men hvis de kan køre lige igennem, bliver det en fornøjelse at cykle«, mener Bo Asmus Kjeldgaard.

LÆSNye supercykelstier skal få flere til at droppe bilen

Noget andet er komforten. Strategien lægger op til, at man kan køre over det meste af byen med en kop kaffe på styret uden, at den skvulper over. Derfor skal vedligeholdelsen af cykelstierne være i orden, og snerydningen skal fungere, forklarer borgmesteren.

Sundere, billigere og bedre
Han lægger vægt på, at planerne om at satse endnu mere på cyklisme har en masse fordele. Ikke alene er det godt for folkesundheden. Det mindsker forureningen i byen, når så mange vælger cyklen frem for bilen. Og så er det billigere for byen at satse på cykeltrafik frem for biltrafik.

Det får Kjeldgaard til at konkludere, at: »Det er helt tosset, at vi ikke satser mere på cyklerne«.

Vi har et kæmpe brand ude i verden som cykelby.

Bo Asmus Kjeldgaard

Lover bedre cykelparkering
En af de største problemer, byens styre står over for, er at finde plads nok til de tohjulede.

»Cykelparkeringen er en af de største udfordringer overhovedet«, finder den københavnske borgmester.

Han lover, at der vil blive arbejdet på at sikre bedre parkeringsmuligheder ved blandt andet de nye metrostationer.

LÆSCyklisme giver samfundet overskud

Og så kommer det nu som noget nyt med i kommuneplanen, at der ved byggerier skal være et bestemt antal pladser til cyklister. Hidtil har der alene været krav om, hvor mange biler, der skulle kunne holde ved nye ejendomme.

»Hver fjerde børnefamilie cykler deres børn til daginstitutionen på ladcykel. Så kan det ikke nytte, at der er krav om plads til ni biler og ikke krav om pladser til ladcyklerne ved børneinstitutionerne«, fastslår Bo Asmus Kjeldgaard.

TRAFIKSIKRING.  SF ønsker mere beskyttelse af de svage trafikanter. Bo Asmus Kjeldgaard beklager, at cyklismen og cyklisternes sikkerhed i nogle afgørelser nedprioriteres. Foto: Niels Hougaard.Uenighed om trafiksikring
Andre steder har kommunen etableret underjordiske parkeringsanlæg inde i ellers fredeliggjorte gader til en pris af 650.000 kroner pr. bilplads og med månedlige udgifter til driften på 2.300 kroner pr. plads.

»Så er det tippet til fordel for bilerne og væk fra cyklerne«, mener SF-politikeren.

LÆSCyklistforbund advarer mod at øge Københavns biltrafik

Andre steder har blandt andre socialdemokratiet arbejdet for at fjerne trafiksikkerheds-foranstaltninger, der beskyttede cyklister og fodgængere på udsatte og uheldsplagede strækninger. Han erkender, at det ikke helt hænger sammen, men fastholder, at de er medspillere i indsatsen for at fremme cykeltrafikken.

»Der er mere, der samler, end der skiller«, lyder beskrivelsen.

Savner mulighed for at standse trafikforseelser
Bo Asmus Kjeldgaard satser også på, at en ny regering vil indføre de trængselsafgifter, København håber kan være med til at dæmpe biltrafikken i byen.

Han ser desuden gerne, at byens parkeringsvagter kan få bemyndigelse til at gribe ind over for de forseelser, der rammer cyklisterne, såsom bilister, der parkerer helt eller delvist på cykelstierne.

I dag får den adfærd lov at passere, fordi politiet kun sjældent gør noget ved det, selv om den øger utrygheden og risikoen for cyklisterne. Men kan parkeringsvagterne få ret til at udstikke bøder til synderne, håber Kjeldgaard at problemet kan mindskes.

Cyklismen er et københavnsk kendetegn
BERØMMELSE.  De mange cykler er et af Københavns særlige karakteristika. Foto: Thomas Borberg.Cyklismen i den danske hovedstad har gjort byen berømt verden over. I dag omtales anlæggelse af cykelstier som en 'københavnisering'. Det ses blandt andet i New York, hvor den berømte Broadway er bleven copenhagenized.

»Vi har et kæmpe brand ude i verden som cykelby«, konkluderer byens teknik- og miljøborgmester.

LÆSVerden vil høre om de sære danske cyklister

PolitikenPlus
  • Kirsebærtræ Kan noget i naturen være så lyserødt? Kan livet? I Danmark er farven på de japanske kirsebærtræer næsten surrealistisk i april.

    Pluspris 1.650 kr. Alm. pris 1.900 kr. Køb
  • Trøje til ham Varm, klassisk og anvendelig striktrøje til ham. Trøjen er med rund hals, og er lavet i en fin garnkvalitet af marinould . Den er produceret i Italien, og bag mærket Room No. 101 står Klaus Samsø.

    Pluspris 549 kr. Alm. pris 699 kr. Køb
  • Winemakers Dinner Smag på 8 udvalgte vine fra nogle af de bedste og mest spændende områder i Spanien med masser af point fra Penin. Og nyd en tilhørende Rasmus Bo Bojesen menu kreeret så mad og vine matcher hinanden.

    Pluspris 850 kr. Alm. pris 1.250 kr. Køb
  • Brændeholder Få styr på brændestablen med denne brændeholder med tilhørende opsamlingsbakke i stål. Holderen er lavet i pulverlakeret stål, og måler 60 x 42 x 31 cm.

    Pluspris 679 kr. Alm. pris 800 kr. Køb
  • Rasmus Bjerg Solo Så er det her! Showet verden har ventet på. Nu får du endelig Rasmus Bjerg helt alene!

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 275 kr. Køb