Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) skal fremover have lov til også at spionere mod danske statsborgere. Som en del af VK-regeringens antiterrorpakke foreslår forsvarsminister Søren Gade (V), at FE fremover skal kunne udveksle oplysninger med Politiets Efterretningstjeneste (PET), ligesom FE får hjemmel til at »være i besiddelse af oplysninger om danske statsborgere og personer, der opholder sig i Danmark eller oplysninger, der i øvrigt har tilknytning til Danmark«. Kritik fra SF Forslaget kritiseres af SF's forsvarsordfører, Holger K. Nielsen, som kalder det »politistatsmetoder«. Men det afviser forsvarsminister Søren Gade (V). »Jeg kommer under ingen omstændigheder til at skulle opbygge et arkiv med danske statsborgere, baseret på de oplysninger vi finder som tilfældighedsfund«, siger han.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Leder af Christian Jensen
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Vi har en ny lyd-app til dig
I Politiken Lyd kan du få alt det, du godt kan lide ved Politiken, og mere til - bare som lyd.
Nu har København fået et nyt springvand – og man må gerne bade i det
Er hekseafbrændingen død i København?
Det startede med et håndgemæng og sluttede som en mordbrand med fire dødsofre
Lyt til artiklenLæst op af Søren-Mikael Hansen
00:00




























