Annonce
Annonce
Danmark

USA's ambassadør: Smykkeloven gør ingen varig skade på Danmarks renomme

Rufus Gifford mener ikke, at den negative omtale af Danmark i USA skader det danske brand på længere sigt.

Vedtagelsen af den såkaldte ’smykkelov’ og de øvrige stramninger overfor flygtninge og migranter i slutningen af januar skabte opsigt over hele verden.

Både britiske og amerikanske aviser bragte stærkt kritiske satiretegninger, der sammenlignede Danmark og dets ledere med Hitlers Nazityskland.

Kritikken fik mange til at frygte, at Danmarks renomme i omverden har lidt permanent skade, men i al fald når det gælder USA tror landets ambassadør i Danmark, Rufus Gifford ikke at der er sket varig skade.

»Helt overordnet set er Danmarks brand i USA uhyre positivt. Jeg tror ikke, at de fleste amerikanere har et meget nuanceret billede eller indtryk af hvad Danmark står for, det er sådan noget med design og miljø. Og efter min mening kan én ting, såsom den seneste debat omkring flygtninge ikke gøre alvorlig skade på lidt længere sigt«.

Så der ikke grund til bekymring, hvis man ser 5-10 år frem?

»Jeg tror ikke engang, at vi taler om en så lang tidshorisont. Nu har der ligesom været de kommentarer og ledere om det. Og det er jo altså ikke alle amerikanere, der læser New York Times ledere«.

LÆS OGSÅ:Udlandet troede, det var en joke: Man tager da ikke værdier fra folk på flugt

Nu er pressen i USA så at sige tunet ind på det med Danmark, så hvis der sker noget andet som bliver opfattet negativt er pressen klar

Rufus Gifford, USA's ambassadør i Danmark

»Samtidigt skal man huske at branding af et land handler om mange ting – samme uge som det med juvelerne blev det rapporteret i USA, at Danmark er verdens mindst korrupte land, at det ifølge nogen er det bedste land at lave forretninger i og at der blev slået rekorder for vindenergi. Amerikanerne hørte samtidigt meget andet om Danmark end det negative – men det fokuserede presse i Danmark bare ikke på«.

Synes du at pressen i Danmark fokusere for meget på den negative omtale i omverden?

»Jeg tror, at pressen har en tendens til at fokusere på det nye, det uventede. Danskerne har hørt om, at der er positive artikler i udlandet om Danmark når det gælder vindenergi, cykler, ligestilling og den slags. Så det er ikke rigtigt nyheder, mens den negative omtale er. Det er den samme mekanisme, der gør det til en stor ting i Danmark når Bernie Sanders (den demokratiske præsidentkandidat, red.) taler om Danmark eller der bliver talt blandt republikanerne om at ’nuke’ Danmark«.

SE OGSÅ:Far, mor og tre flygtningebørn kan beholde 50.000 kroner med ny lov

Så skaden fra smykkeloven er overskuelig rent brandingmæssigt?

»Ja – medmindre der sker noget mere naturligvis. Nu er pressen i USA så at sige tunet ind på det med Danmark, så hvis der sker noget andet som bliver opfattet negativt er pressen klar. Men hvis det nu bare er status quo, vil der efter min mening ikke være nogen varig effekt på Danmarks renomme i USA«.

Redaktionen anbefaler

Udenlandske medier om frikadelle-gate, smykker og nazisme

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce