Donkey Republics delecykler er en torn i øjet på Københavns Kommune, når de af firmaet masseparkeres i kommunens cykelstativer.
Foto: Finn Frandsen

Donkey Republics delecykler er en torn i øjet på Københavns Kommune, når de af firmaet masseparkeres i kommunens cykelstativer.

Kommunalvalg

Bycykelkrig i København: Rasende borgmester fjerner private bycykler fra stativer - R vil frede dem

Borgmester Morten Kabell (EL) er rasende på dansk bycykelsystem, der bruger kommunens stativer som p-pladser. De radikale stiller forslag om at give dem plads og fremme deleøkonomisk konkurrence med den kommunale bycykel.

Kommunalvalg

Bycykler er godt. Flere bycykler bedre. Så må virkelig mange bycykler være virkelig godt?

Nej overhovedet ikke, siger Københavns miljø- og teknikborgmester Morten Kabell (EL); som ellers af mange kaldes »cykelborgmesteren«.

Morten Kabell er blevet godt træt af et privat firma, Donkey Republic, der har fordelt 900 cykler rundt omkring i danskernes hovedstad.

Han har på det seneste sat sine folk til at indsamle de Donkey Republic-cykler, der fylder i gadebilledet og truer firmaet med påbud og bøder.

Det falder især borgmesteren for brystet, at Donkey Republic uden tilladelse bruger de kommunale cykelstativer som parkeringspladser og afhentningssteder for deres flåde af cykler, og at det skaber yderligere rod i gaderne, når der ikke er plads til byens cykler i stativerne.

»Det er ikke lovligt, det Donkey Republic laver, og de er ikke velkomne i København«, siger Morten Kabell

Med deres skrigorange kulør gør Donkey Republic-cyklerne mindst lige så meget opmærksom på sig selv som kommunens noble hvide bycykler, der står linet op i særlige båse blandt andet ved byens S-togstationer.

Nu prøver Radikale Venstre på Københavns Rådhus at få konfliktniveauet ned.

Det sker med et forslag om, at Donkey Republic - og andre private bycykelkoncepter - i det mindste i en periode får en tilladelse til at bruge kommunens cykelstativer som faste p-pladser.

I det radikale forslag indgår også, at kommunen samtidig etablerer flere cykelstativer til nogle af København omkring 675.000 cykler - herunder delecyklerne.

De røde bekæmper bycykel

De radikales gruppeformand i Københavns Borgerrepræsentation Tommy Pedersen kan slet ikke forstå, hvorfor der ikke skal være plads til flere udbydere af delecykler.

Tommy Petersen drager en parallel til Airbnb og Uber, to kontroversielle deleøkonomiske systemer som efter Tommy Petersens opfattelse også er blevet aktivt bekæmpet af »de røde partier« på Københavns Rådhus.

»Men vi skal da fremme den slags delekoncepter og ikke forsøge at ødelægge dem. Det er fremtiden, hvor alle ikke skal eje en bil i en bæredygtig by, hvor det altid skal være muligt nemt at finde en cykel, når man har brug for en«, siger Tommy Petersen.

»Morten Kabell bekæmper direkte Donkey Republic«

Han vil derfor have delecyklerne til politisk behandling, så partierne - i første omgang i teknik- og miljøudvalget - får mulighed for at tage stilling.

Dårlig idé

Udspillet fra de radikale får en hurtig, kort karakter af borgmester Morten Kabell:

»Det er en dårlig idé«.

Hans modstand skyldes både, at byens cykestativer i forvejen er proppede, men også, at Donkey Republic efter hans opfattelse på ulovlig viser trænger ind og truer den kommunale bycykel.

Københavns Kommune har været med til at investere i og skrive kontrakt om den kommunale bycykel med flere andre parter, herunder DSB og leverandøren af cyklen, firmaet Gobike.

»Og det er en kontrakt, som de radikale jo også står bag. Så hvis de radikale nu vil have København Kommune til at hjælpe en anden aktør ind på det marked, bryder de radikale en budgetaftale, de selv er en del af«, konstaterer Morten Kabell med tilføjelsen:

»Jeg mener, at vi er forpligtet til ikke at lave noget, der svækker den kontrakt.

Artiklen fortsætter under billedet

Københavns og Frederiksbergs officielle bycykler står parkeret i særlige båse 100 forskellige steder.
Foto: Lasse Kofod (arkiv)

Københavns og Frederiksbergs officielle bycykler står parkeret i særlige båse 100 forskellige steder.

Det er ikke deleøkonomi

Han afviser, at Donkey Republic overhovedet er en deleøkonomisk cykel.

»Deleøkonomi ville jo være, at folk lånte eller lejede deres egen cykel ud. Men her er der  bare tale om en privat erhvervsvirksomhed med en udlejningscykel - uden cykelstativer, og så bruger de bare kommunens uden tilladelse«.

Efter Morten Kabells opfattelse er der heller ikke plads i kommunens cykelstativer, »og vi har ikke brug for, at andre skal fylde dem yderligere op«.

Donkey: Vi vil gerne betale

Medstifter af Donkey Republic, Alexander Frederiksen, er ikke imod en vis regulering af private bycykler og er ked af tvisten med kommunen.

Han vil gerne have en licens til at drive bycykelvirksomhed med de kommunale stativer som stedet, hvor man kan hente en cykel, når man har brug for det.

Og Alexander Frederiksen erklærer sig rede til at betale for den licens, »hvis det vurderes hensigtsmæssigt i forhold til den værdi, servicen tilfører byen«, som han siger.

Ifølge Alexander Frederiksen har det danske Donkey Republic-koncept nu i alt 4000 delecykler fordelt på flere europæiske storbyer, og »det er klart, at der er en gråzone om, hvad man skal gøre med bycykler i det offentlige rum«, som Alexander Frederiksen siger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Donkey Republic har haft en dialog med Københavns Kommune siden sidste år, forklarer han.

»Samtidig har vi anerkendt, at vi har haft for mange cykler på visse steder, så nu prøver vi at begrænse det til, at vi stiller 5-6 cykler hvert sted. Vi prøver at lave vore egne fornuftige regler til til fordel for byen«.

Det er forskellige cykler

Alexander Frederiksen oplever ikke klager fra byens borgere over de orange cykler, men han er klar over, at politikerne på rådhuset er uenige.

Den politiske modstand handler nok også mest om, at I kan være en trussel mod den bycykel, som København Kommune har investeret i sammen med andre partnere?

»Jeg tror, at der er en stærk kultur i delekoncepter, som dækker forskellige behov. Kommunens cykel er elektrisk men også lidt tung - og meget velegnet til længere distancer. Vores cykel er lettere, og den er meget nem at booke og betale og stille fra sig igen. Der er jo også seks forskellige delebilkoncepter i byen. Det er værdifuldt for byen, at der er synergi mellem forskellige løsninger - det skaber innovation«, siger Alexander Frederiksen fra Donkey Republic, der har 25 ansatte.

Også i London - og på Fyn

København er ikke den eneste by, der har problemer med løstliggende og -stående private delecykler.

Som Politiken kunne fortælle i august, har nye tohjulede lånecykelsystemer ikke vakt ubetinget begejstring i London.

Her er det bycyklen oBike, der er udviklet af et firma i Singapore, som pludselig er dukket op i bybilledet. Uden tilladelse. oBike er blevet sammenlignet med kørselstjenesten Uber, der også barede dukkede op ud af det blå uden at have formaliteterne i orden.

Cyklerne fra oBike kan lejes og stilles alle vegne modsat Londons officielle bycykel, der ligesom Københavns ditto skal hentes og afleveres i faste standere.

At helt nye delecykelsystemer er på vej udefra også til andre byer i Danmark blev klart for få uger siden, da kommunerne på Fyn sagde nej tak til det kinesiske bycykelsystem Ofo.

Ofo tilbød kommunerne 2.000 gratis bycykler inklusive forsikring og vedligeholdelse - mod til gengæld at få lov at drive bycykelforretning i de fynske byer.

Efter rådgivning fra blandt andet organisationen Danske Cykelhandlere valgte de fynske borgmestre at takke nej.

Blandt andet fordi de kinesiske cykler, der åbnes og låses via en app og kan stilles hvor som helst, har ført til rodede bunker af cykler smidt rundt omkring i flere store byer. Også i Kina.

Ad Pommern til

Det er også de problemer rundt om i verden, der danner baggrund for miljø- og teknikborgmester Morten Kabells modstand.

»Flere kinesiske systemer vil gerne ind i København, men jeg tror ikke, byen har brug for 10-15.000 ekstra cykler, der står og flyder alle vegne. Det vil få byen at ligne noget, der er løgn, og i forvejen fylder københavnernes cykler ad Pommern til«.

Morten Kabell frygter også, at mange af de app-styrede private bycykelsystemer i virkeligheden mest skal tjene penge på at sælge de data om personen, der bruger cyklerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

R: Lad os få deleeksperimenter

Den radikale gruppeformand i København, Tommy Petersen, frygter ikke kaos, hvis markedskræfterne slippes fri på det københavnske bycykelmarked.

»I København kan vi sagtens føre kontrol med, at cykelsystemerne lever op til en kvalitetsstandard. Men når det er sagt, så synes jeg også, at det er okay at lade deleøkonomiske koncepter forsøge sig frem uden for meget bureaukrati«.

Efter Tommy Petersens opfattelse bør en kommune slet ikke være med til at drive bycykel, hvis der er private entreprenører med mod og lyst til at drive en tilsvarende ordning.

» Den københavnske bycykel opstod som ide, længe før deleøkonomien begyndte at vokse. Hvis fremkomsten af flere nye delecykelkoncepter går ud over den bycykel, kommunen er med til at drive, så må den på sigt afvikles«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce