Skår i køreglæden hos Uber på pressemødet efter at et politisk flertal havde indgået en aftale om en kommende taxilov, som i praksis umuliggjorde kørselstjenesten. Talsmand Kristian Agerbo (tv) udlægger teksten. Nu forsøger flere andre sig med en afløser for Uber i Danmark.
Foto: Stine Bidstrup

Skår i køreglæden hos Uber på pressemødet efter at et politisk flertal havde indgået en aftale om en kommende taxilov, som i praksis umuliggjorde kørselstjenesten. Talsmand Kristian Agerbo (tv) udlægger teksten. Nu forsøger flere andre sig med en afløser for Uber i Danmark.

Nyt selskab står klar til at overtage efter Uber

Tirsdag klokken 12 lukker og slukker kørselstjenesten Uber i Danmark, fordi en politisk aftale gør det umuligt at fortsætte, men senere på dagen forsøger et nyt selskab sig med transport af varer med tilhørende passager.

Økonomi

Kørselstjenesten Uber når knap at lukke butikken tirsdag ved middagstid, før chauffører og kunder får en ny mulighed for mod betaling at fragte og lade sig fragte rundt i landet uden at tage en taxi.

Et nyt selskab ved navn Habil ventes at lægge en ny app ud, så både chauffører og kunder tirsdag eftermiddag kan melde sig og booke ture.

Uber begyndte at køre i Danmark i 2014, men efter et flertal på Christiansborg indgik aftale om en ny taxilov, meddelte Uber for en måned siden, at selskabet lukker for kørsel fra og med i morgen tirsdag.

Sidste tur med Uber slutter derfor tirsdag klokken 12.00. Men allerede om eftermiddagen vil chaufførerne blive tilbudt at fortsætte kørslen i et nyt selskab ved navn Habil, som chauffører og passagerer kan tilmelde sig ved at downloade en særlig app eller gå ind på selskabets hjemmeside.

»Habil vil kunne downloades fra i morgen tirsdag eller onsdag morgen. Og der er både en chauffør-app og en passager-app«, siger formand for Foreningen For Deleøkonomi, Nicolai T. Jørgensen, der fungerer som pressetalsmand for det nye firma, som ejes af en række chauffører og nogle investorer.

»Vi nærmer os 500 tilmeldte chauffører, så det går rigtig hurtigt lige nu, men vi har en godkendelsesprocedure, så de kommer ikke alle ud at køre i morgen«, siger Nicolai T. Jørgensen, der ikke modtager betaling af firmaet og heller ikke ejer nogen del af det.

»Jeg har bare en stor gruppe chauffører, der står med et tomrum i morgen, og som skal sendes i en god retning«.

Politisk aftale lukker Uber

Den politiske aftale gjorde det i praksis umuligt for Uber at drive sin virksomhed. Ifølge aftalen skal chaufførerne have to ugers uddannelse, bilerne være synet, have sædefølere og taxameter, og hver enkelt bil skal have en såkaldt universaltilladelse, der koster 40.000 kroner for første bil og 20.000 for de følgende.

Hertil kommer, at der højst kan udstedes 125 nye tilladelser hvert kvartal, og at taxier skal skilte med deres priszstruktur, som kun må ændres én gang i kvartalet, hvilket er vanskeligt, når man som Uber har vekslende priser alt efter, om der er spidsbelastning eller ej.

»Varetransport« med ledsager

Ikke færre end ni modeller for, hvordan Ubers kørsel kunne fortsættes i andet regi, har været under overvejelse, og flere aktører arbejder fortsat på at udvikle et forretningskoncept, men i følge Habils pressetalsmand Nicolai T. Jørgensen er Habil det eneste, som allerede i morgen er klar.

Tanken er at undgå at lancere firmaet som varetransport. Altså at gøre, som Joachim B. Olsen fra Liberal Alliance for nylig gjorde, da han lod sin taske fragte til Christiansborg og - som man har lov til - selv gjorde turen med. Hvilket selskabet Mover dog ikke var begejstret for.

»Habils hovedaktivitet bliver fragt, og så er det, som vi har set Joachim B. Olsen, muligt at køre med sin vare fra A til B, så længe formålet med turen er at fragte en genstand. På samme måde som en taxavirksomhed sikkert også engang imellem kører med et brev eller nogle nøgler, selv om det egentlig er ment til personbefordring«, siger Nicolai T. Jørgensen,d er angiveligt ikke frygter, at firmaet skal blive stoppet ad juridisk vej.

»Vi har været omkring flere forskellige juridiske rådgivere, og vi kunne jo ikke drømme om at gå i luften og investere et ret stort pengebeløb på det, hvis vi vidste, at vi på dag to kunne dreje nøglen om«, siger han.

Den næste måned eller to forventer han ikke at se andre firmaer på markedet, men håber, at nogle vil dukke op.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er fint, at der kommer flere på markedet, for konkurrence gør os skarpere og bedre til det, vi laver«, siger han.

Uber håber på ny chance

Uber glæder sig over, at andre tager over, hvor selskabet slipper tirsdag middag.

»Det er kun godt, hvis chaufførerne får mulighed for at fortsætte«, siger Ubers talsmand Kristian Agerbo.

Selv om Uber indstiller kørslen i Danmark, fortsætter de godt 40 medarbejdere i selskabets teknologi- og udviklingscenter i Aarhus, og her forventer han, at aktiviteterne vil vokse.

»Vi håber så, at der kommer en lovgivning på sigt, som vil lade de 300.000 brugere i Danmark og de 2.000 chauffører at nyde godt af teknologien igen. Men nu er der en politisk aftale, der gør det umuligt«, siger Kristian Agerbo og tilføjer, at Uber gerne ser en løsning, som »passer til det danske samfund og den danske velfærdsstat«, som han siger. » Vi vil gerne medvirke til, at alle selvfølgelig betaler deres skat, og vi vil gerne medvirke ved at indberette indtægterne direkte, hvis det skulle indgå i ny lovgivning«.

Redaktionen anbefaler:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce