0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Christian Falck Wolff
Foto: Christian Falck Wolff

Russisk stjerneforfatter: Derfor protesterer russerne ikke imod Putin i gaderne

Putin har læst alt for mange historiske skodbøger, og nu forsøger han at skabe sin egen fiktion af historien, lyder det fra den russiske stjerneforfatter Maria Stepanova. Hun har svært ved at trække vejret i et land, hvor mange vender blikket væk krigen i Ukraine og fra fremtiden, og hvor Putin-kritikerne ikke kan mønstre fælles politisk slagstyrke, men i stedet er røget i totterne på hinanden.

FOR ABONNENTER

Mens russiske soldater kæmper mod ukrainske fra skyttegrav til skyttegrav i Ukraine, er Moskva fuld af liv. Byen er smuk. Folk hygger sig på cafeerne, pigerne promenerer i deres nye kjoler. Går man gennem gaderne, får man ingen idé om, at Moskva er hovedstaden i et land i krig med sin nabo.

Sådan lyder beskrivelsen af den russiske hovedstad fra den prisbelønnede digter, journalist og debattør Maria Stepanova, der roses for at være en af de vigtigste nulevende russiske forfattere. Hendes bøger er oversat til en række sprog, og hendes internationale gennembrud, ’Til minde om erindringen’, er netop udkommet på dansk.

Og modsat den fredelige stemning i Moskva er hun selv ved at blive flået i stykker indeni af krigen og af den almindelige russers sorgløshed:

»Jeg kan ikke have det. Jeg kan ikke lade som ingenting. Jeg kan ikke trække vejret«, siger hun. »Jeg har været desperat, siden krigen i Ukraine brød ud«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce