Når jeg tænker på min far i dag, er det stadig hans døde gule blik, der forfølger mig
60 pct. af danskerne ønsker at dø hjemme.
Den opgave bør de pårørende forberedes på.
For det er ikke omkostningsfrit at være dem, der uden sundhedsfaglig kompetence og med følelserne i frit fald skal tage ansvaret for et døende familiemedlem.
Når mennesker dør på film, lukker de fredfyldt øjnene. »Så lukkede han sine øjne for sidste gang«, siger man også. For min far, der med voldsom fart døde af kræft i bugspytkirtlen, var det ikke sådan. I sine to sidste døgn havde han ligget i en hospitalsseng i spisestuen i mine forældres hus, mit barndomshjem, med åben mund og lukkede øjne. Men i dødsøjeblikket bristede hans øjne, og jeg så forskrækket ind i hans mærkeligt slørede og gule blik. Farven var forårsaget af en lever, der for længst var sat ud. I et splitsekund troede jeg, at han vågnede. Det ville jeg nok gerne tro. Og jeg tænkte: Ser du os, far? Ser du os? Men han så os ikke. Han var på autopilot.
Jeg var ikke på autopilot. Før min far blev syg, havde jeg aldrig set en død, og jeg havde aldrig oplevet en døende. Det har jeg nu, og jeg kan fortælle, at der intet filmæstetisk er ved den proces. Et kræftsygt menneskes sidste dødskamp er så brutal, fortvivlende og til tider fysisk og mentalt så grænseoverskridende, at man næsten ikke kan være i det.