0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Evgeniy Maloletka/Ritzau Scanpix
Foto: Evgeniy Maloletka/Ritzau Scanpix

Direktør i det Udenrigspolitiske Selskab: »24. februar 2022 kan blive startskuddet til afmonteringen af det sidste imperium i Europa«

Det er nu, Europa skal hjælpe med at formulere et attraktivt alternativ til Putin, krig, politisk undertrykkelse og ekstrem fattigdom. Det kan motivere russerne til et opgør med deres styre.

FOR ABONNENTER

En uge efter den russiske invasion fik jeg en dagbogsrapport fra en ukrainsk bekendt. Hun er advokat og bor med sin mand 15 km fra Kyiv. Jeg bringer dette uddrag med hendes tilladelse og i min oversættelse:

»23. februar gik vi i seng omkring midnat. Vi ønskede ikke at tro, at Rusland ville påbegynde en krig i hele Ukraine. Den 24. februar kl. 06.00 rystede en eksplosion vores bygning – gennem vinduet kunne vi se en røgsky meget tæt på. Da jeg gik udenfor, så jeg, at vores hund var bange, hun sprang over et højt hegn og forsvandt. Klokken 7.00 var der yderligere to eksplosioner cirka 2 km fra mig – en stor brand.

Jeg ringede til mine søstre. Vi besluttede at blive i vores hjem. Mange var begyndt at flygte. Der var problemer med at få benzin på tankstationerne. Der var enorme trafikpropper på motorvejene. Børn græd i bilerne. Vi var bekymrede, men forstod ikke, hvad krig egentlig var. Men langsomt er vi begyndt at forstå, at hvad vi vidste om Anden Verdenskrig, kunne blive vores virkelighed«.

Der er nogle datoer, der mejsler sig ind i historien: 9. april 1940, 9. november 1989, 11. september 2001 og ikke mindst 24. februar 2022. Det er datoer, som er skelsættende og skæbnesvangre i forhold til historiens gang og vores fælles fremtid, men ikke mindst for de mennesker, som befinder sig i begivenhedens epicenter.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce