0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Hannah Aurora Almstrup
Foto: Hannah Aurora Almstrup

Kvindeaktivister gør status: Først og fremmest bør unge piger droppe de sociale medier

En råkold lørdag i april mødtes 130 af de mange kvindeaktivister, som fra 70’erne og frem til midten af 80’erne revolutionerede det danske samfund, for at fejre kvindebevægelsen og gøre status på kvindekampen. Journalist Hanne Dam, der i 1981 skrev sig til en Cavlingpris for sin dækning af kvindepolitik, og Politikens fotograf Hannah Aurora Almstrup tog med.

FOR ABONNENTER

Kan man opleve noget mere intenst end kvindekampen i 70’erne og 80’erne? Det kan jeg ikke forestille mig. Jeg dækkede selv bevægelsen dengang, og oplevelsen gjorde varigt indtryk.

En gruppe gamle kvindeaktivister fra kvindebevægelsen rendte for nylig på hinanden efter en tung begravelse af en tidligere fælles, elsket, alt for ung kammerat, Elisabeth Flensted Jensen. De gamle aktivister talte om den vrede, der fik dem på barrikaderne. Midt i alvoren og sorgen steg behovet for at være sammen igen, »mens vi endnu er i live«.

Og her står de så i et seniorcenter i Griffenfeldsgade på Nørrebro en råkold lørdag i april og smiler over hele femøren. Energien er der stadig, strømperne er snarere sorte end røde, men smilene er store, når de gamle krigere taler om deres anarkistiske periode i bevægelsen.

For nok bestod den af raseri, indignation og kampråb. Men de unge kvindeaktivister, der larmede rundt i gaden med krasse paroler på kæmpeskilte, der krævede ’Ingen kvindekamp uden klassekamp – ingen klassekamp uden kvindekamp’, havde det også sjovt mellem slagene.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce