0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Syv sydafrikanske skuespillere tager den hvide europæers historie i hænderne, og for en gangs skyld fortæller de vores historier, når de whitefacer sig. De kender om nogen til fattigdom, uretfærdighed og lysten til at kæmpe for et bedre liv.

Altid provokerende instruktør er tilbage og whitefacer syv sydafrikanske skuespillere på københavnsk teater

Den altid provokerende instruktør Tue Biering er tilbage, når han fra på lørdag whitefacer syv sydafrikanske skuespillere og får dem til at fortælle historien om europæernes udvandring til Amerika i 1800-tallet i teaterstykket ’Dark Noon’. Men kan man diskutere nutidens racisme og manglende repræsentation ved at efterligne et greb, der vækker så stærke følelser?

FOR ABONNENTER

Vi er midt i 1800-tallet, og Lillian er sammen med 35 millioner andre flygtet fra Europas hungersnød og fattigdom for at forfølge en bedre tilværelse i Amerikas vilde vesten. Men hun savner sin familie derhjemme, så hun skriver breve. Hun sidder på verandaen i en af de nybyggede bosættelser i det støvede nye USA flere tusind kilometer fra sit hjem. Hun fortæller, hvor hårdt det stadig er, og hvor meget hun fortsat skal kæmpe mod sygdom, sult og alle de andre, der også bare gerne vil have gode liv. Som hun skriver sin virkelighed frem, løber tårer ned ad hendes kinder.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Artiklen er låst – Sådan kommer du videre:
Du er her
Vil du have adgang?
NEJ
JA
Vil du tillade dataindsamling?
NEJ
JA
Køb abonnement

Som abonnent kan du tilpasse hvilken data, der indsamles.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Log ind

Læs videre på to måder:

Bliv abonnent
eller

God journalistik er ikke gratis. For at kunne læse denne artikel skal du tillade at dine data bruges til statistik og marketing.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.