Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

De er seksuelle, men ikke længere sexobjekter. Kvinderne er blevet deres egne i computerspil

I knap 30 år har spilindustrien konstrueret spil til den målgruppe, den selv skabte i slut-80’erne: de unge mænd. Og selv om det stadig er dem, der spiller mest, repræsenteres kvinder i dag langt mere nuanceret i spillene end tidligere. Om det skyldes økonomisk kalkule eller kunstneriske og etiske overvejelser, er forskere og spilfirmaer uenige om.

FOR ABONNENTER

Det viste, hvordan en spilstereotyp voldsmand i virkeligheden voksede og blev langt mere interessant ved at interagere med kvinder, der ikke kun var der for at være lækre. Blandt andet vendes perspektivet på hovedet, når man halvvejs inde i spillet pludselig bliver tvunget til at spille som den 14-årige lille og svage, men hurtigere Ellie, så man virkelig kan mærke kontrasten til den granvoksne og brutale Joel.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden