0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Lars Skree
Foto: Lars Skree

Tusindmeterblikket. En dansk soldat er blevet skudt og sidder i chok med et fjernt blik i øjnene. Et blik man siden Anden Verdenskrig har kaldt tusindmeterblikket efter krigskorrespondent og maler Tom Lea malede netop det granatchokkede udtryk i amerikanske soldaters øjne.

Billederne af soldaterne, der 'høster og renser', står tilbage som de stærkeste danske i den 20 år lange konflikt

I disse dage , er det 20 år siden, at terrorangrebet 11. september fandt sted. Det satte gang i Krigen mod terror. Og det satte gang i 20 års forsøg på filmiske modsvar til den mest succesfulde billedstorm i verdenshistorien. Vi tabte på alle fronter, skriver film og tv-redaktør Kristoffer Hegnsvad i dette essay.

FOR ABONNENTER

En ofte gentaget sætning har været, at det føltes som en film, da tvillingetårnene styrtede i grus, at det lignede en dårlig Hollywoodfilm. Men sandheden er, at Hollywood hverken før eller efter har matchet billederne. Det lignede en katastrofefilm, som Hollywood før 2001 stilede efter og efter 2001 forsøgte at leve op til.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Kristoffer Hegnsvad:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Filosof Brian Benjamin Hansen:  På det foruroligende filmhotel kan alt ske

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed