0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Kevin Magnussen kæmper for karrieren

Den 28-årige dansker presses fra flere sider i kampen om det ene sæde i Haas-raceren.

9. oktober 2020
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst


For Kevin Magnussen er der intet nyt i at skulle kæmpe for sin fremtid i motorsportens formel 1. Det har han prøvet to gange før, og begge gange lykkedes det ham at overvinde en fyreseddel og forny licensen til at køre med i den prestigetunge klasse.

Overlevelsesgenet i sportslig forstand skal den 28-årige dansker nu for tredje gang siden efteråret 2014 mønstre, og spørgsmålet er selvfølgelig, om det bliver alle gode gange tre, eller om Magnussen efter over 100 grandprixer er færdig i kongeklassen, når sæsonen slutter i Abu Dhabi 13. december.

Kevin Magnussens aktuelle situation hos det amerikanske Haas F1 Team er den, at hans kontrakt udløber efter denne sæson, og holdets ledelse har ved flere lejligheder åbent fortalt, at alle muligheder er på bordet, hvad angår kørersammensætningen. Op mod ti kørere, inklusive de to nuværende, er ifølge teamchef Günther Steiner inde i billedet til de to ledige sæder.

Dermed bliver efteråret 2020 et deja-vu for Magnussen, der i 2014 og 2016 oplevede en lignende heftig interesse for sin plads hos henholdsvis McLaren og Renault – og i begge tilfælde mistede han det eftertragtede sæde.

Begge gange kæmpede han sig også tilbage og har siden 2017 kørt for Haas.

Flere faktorer er nu med til at mudre billedet og gøre Magnussens fremtidsudsigter i formel 1 særdeles usikre.

Haas fristet

Først og fremmest har udviklingen på kørermarkedet været med til at sætte Kevin Magnussen under pres. Senest har Sergio Perez’ exit hos Racing Point sendt en kompetent kører med en vægtig sponsorportefølje i ryggen ud i fri konkurrence om pladserne, og i kulissen spøger ligeledes den højt værdsatte tysker Nico Hülkenberg.

Samtidig presser Ferrari, der leverer motor og gearkasse til Haas, på, for at få placeret en ung protegé hos det amerikanske hold, og i den forbindelse kan Mick Schumacher, Callum Ilott og Robert Schwartzman, der er henholdsvis nr. 1, 2 og 4 i formel 2-serien, komme på tale.

Jan Sommer
Foto: Jan Sommer

Efter et økonomisk svært år på grund af coronakrisen kan Haas lade sig friste af at hyre en ung Ferrari-kører, hvis det samtidig udløser en rabat på motorleverancerne fra fabrikken i Maranello.

Haas er i gang med holdets femte sæson i formel 1, og ud over mexicaneren Esteban Gutiérrez i 2015, har kun Romain Grosjean og Kevin Magnussen siddet i sæderne.

Det amerikanske hold har med andre ord vægtet kontinuitet og stabilitet højt i de første leveår, men i stedet for udvikling er Haas langsomt ved at sande til i stilstand og kan derfor være tiltrukket af at prøve noget nyt.

I årets indtil videre 10 grandprixer er det blevet til 1 skallet point, og i fjor kom Grosjean og Magnussen samlet set på scoringstavlen 7 gange af 42 mulige. De magre resultater kan ikke udelukkende tilskrives kørerne, men skyldes selvfølgelig også en elendig bil, og netop udviklingen frem mod bedre tider kan også komme til at spille ind i valget af kørere.

Når sæsonen 2022 skydes i gang, bliver det med et nyt teknisk reglement og andre økonomiske rammer, der skal øge jævnbyrdigheden og give alle hold muligheden for at konkurrere på nogenlunde lige fod. Det er i hvert fald hensigten.

Formel 1

Feltet i 2021

Mercedes

  • Valtteri Bottas, Finland.
  • Det andet sæde er i princippet ledigt, men ventes besat af Lewis Hamilton, Storbritannien.

Ferrari

  • Charles Leclerc, Monaco.
  • Carlos Sainz jr., Spanien.

Red Bull

  • Max Verstappen, Holland.
  • Alexander Albon (?), Thailand.

McLaren

  • Daniel Ricciardo, Australien.
  • Lando Norris, Storbritannien.

Alpine (tid. Renault)

  • Fernando Alonso, Spanien.
  • Esteban Ocon, Frankrig.

Alpha Tauri

  • Pierre Gasly, Frankrig (?).
  • Daniil Kvyat, Rusland (?).

Aston Martin (tidl. Racing Point)

  • Sebastian Vettel, Tyskland.
  • Lance Stroll, Canada.

Alfa Romeo

  • ?
  • ?

Haas

  • ?
  • ?

Williams

  • Nicholas Latifi, Canada.
  • George Russell, Storbritannien.

Derfor betragtes 2021 af holdene som lidt af en gratis omgang, hvor hjulene bare skal holdes i gang, inden de kan få deres bid af den kage, der siden 2014 i det store og hele er blevet spist af Mercedes.

Og af samme årsag kan 2021 bruges af et hold som Haas til at integrere et par nye kørere og forberede sig på det store, forkromede skifte i 2022.

Haas kan selvfølgelig i sidste ende vælge at forlænge kontrakten med Kevin Magnussen, men fornemmelsen er, at danskeren skal hive noget ekstraordinært op af hatten i den sidste del af sæsonen, hvis han vil overleve den ubarmhjertige stoleleg.

Ud over Haas er der også to ledige sæder hos Alfa Romeo, der ligeledes er motorkunde hos Ferrari og derfor har en kører fra det italienske teams juniorprogram i den ene bil. Desuden har teamet utallige gange givet udtryk for, at det andet sæde tilhører veteranen Kimi Räikkönen, hvis han ønsker at fortsætte, og dermed er pladserne i realiteten optaget her.

Mangler manager

På papiret er der ledige pladser hos Red Bull og andetholdet Alpha Tauri, men de besættes internt, og derfor kan ingen kører udefra gøre sig forhåbninger om at lande et arbejde der.

Så hvis Magnussen skal fortsætte i formel 1, er Haas næsten helt sikkert den eneste mulighed, og han er oppe mod en række skrappe modstandere.

Rivalerne har den lille fordel, at de i modsætning til Magnussen er repræsenteret i det omrejsende formel 1-show med en manager. Danskeren har ikke haft en decideret manager, siden han sagde farvel til Dorte Riis Madsen i 2015, og han støtter sig i stedet til rådgivere som Morten Tinggaard (tidligere Le Mans-legenden Tom Kristensens rådgiver), Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen og schweizeren Martin Reiss.

Sidstnævnte er manager for Romain Grosjean, og det er et særsyn i formel 1 ikke at være udstyret med en, som det er tilfældet med Magnussen. Lewis Hamilton har ganske vist heller ikke nogen manager, men han er trods alt også verdens bedste formel 1-kører og kan i kraft af sin status nærmest selv skrive beløbet på sin løncheck.

Haas-bejleren Sergio Perez har ingen ringere end Julian Jakobi, der i sin tid tog sig af navnkundige Ayrton Sennas affærer, som manager, og Jakobi kender spillereglerne til fingerspidserne.

Der kan Magnussens rådgivere komme til kort, fordi de ikke på samme måde bevæger sig hjemmevant i paddocken og taler med de relevante personer over frokosten.

Når formel 1-feltet denne weekend rammer Nürburgring for at køre Eifel Grand Prix, får Haas-lederne mulighed for at tage Callum Ilott nærmere i øjesyn, fordi han i den første frie træning kører i Romain Grosjeans bil.

Haas-teamchef Günther Steiner har sagt, at de kørere, hans hold ender med at vælge, er kørere for fremtiden, og kørere, som det amerikanske team vil beholde i 3-5 år.

Spørgsmålet er, om den ene er Kevin Magnussen.

Læs mere:

  • Formel 1 LIVE

Annonce

For abonnenter

Annonce