Januarkulden var bidende. Alligevel begyndte køen allerede at tage form ved 4-tiden om morgenen i hjertet af Moskva i 1990. Da dørene åbnede klokken 10, og duften af friture og hamburgere fes ud, var hundredvis af nysgerrige mennesker allerede mødt op.
For den gyldne måge var landet i Sovjetunionen. Det lysende, gule M var ikke bare fastfoodkæden McDonald’s’ logo, det var et løfte om nye tider. Tider med varer på hylderne, med valgfrihed og forbrugerøkonomiens indtog. I løbet af de følgende år opløstes Sovjetunionen, og markedskræfterne skyllede ind over landet.
Prøv 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til vores digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuTilbud lige nu:
Få digital adgang for 149 kr./md i 6 måneder
Er du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her