Annonce
Annonce
SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
Annonce
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
Pluspris 85 kr.
Alm. pris 100 kr
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr
|
|
Pluspris 99 kr.
Alm. pris 129 kr
|
|
Pluspris 219 kr.
Alm. pris 259 kr
|

Hvor er denne generations »Vil du se min smukke navle«?
Filmproducer ønsker nærvær og ikke drama i danske ungdomsfilm.
Send artikel
(E-mail, adskil flere med komma)
Fra (E-mail): Besked:Ib Tardini, hvad er der galt med nutidens ungdomsfilm?
Ib Tardini
Ib Tardini er filmproducer og har produceret en lang række danske succesfilm.
Listen tæller blandt andet Italiensk for Begyndere, Århus by Night og Per Flys trilogi Arven, Bænken og Drabet.
For sidstnævnte film modtog Ib Tardini i 2005 Nordisk Råds Filmpris.
»Det, jeg ser som et stort problem, er, at de ikke får fat i de unge. Tidligere lavede vi det, vi kaldte uskyldstabsfilm, hvor vi prøvede at møde de unge i øjenhøjde og lod dem fortælle, hvad det vil sige at være ung og usikker. Nutidens ungdomsfilm berører nogle meget ekstreme dramaer, som de unge ikke kan genkende sig selv i«.
På hvilken måde kan de ikke genkende sig selv?
»De opfatter ikke sig selv som sådan nogle barske tøser eller drenge. Det er måske kun et lille hjørne af deres hverdag, der ser sådan ud. Det er som om, man ikke rigtig har forstået at fortælle på de unges egne præmisser«.
Men det er vel ikke det samme at være ung i dag, som det var at være ung i 70’erne og 80’erne – er det ikke naturligt, at typen af ungdomsfilm har forandret sig i takt med det omkringliggende samfund?
»Jo, det er det selvfølgelig. Der er heller ingen tvivl om, at tonen er anderledes i dag. Men jeg mener stadig, at vi mangler nøglen til at gå ned og fortælle i de unges øjenhøjde. Jeg sad i mange år og sagde, at man ikke skulle være bange for, at unge blev påvirket af de der voldelige tendenser, der er. De var skarpe nok til at vurdere, at det bare var filmtricks. Indtil jeg pludselig opdagede, at min 12-årige søn gik rundt og opførte sig som ham i ’Pusher’. Så det har altså en stærk påvirkning«.
LÆS OGSÅEr unge virkelig så dumme?
Er det ikke filmens rolle at forstørre dramaet og virkeligheden, så det bliver interessant at se?
Nyere danske ungdomsfilm
Hold om mig (2011) instr. Kaspar Munk Mobning. jalousi og voldsomme sammenstød mellem fire unge skoleelever.
Frit Fald (2011), instr. Heidi Maria Faisst. En pige opsøger og idealiserer sin mor, der lige er kommet ud af fængsel, med alt hvad det indebærer af stoffer og fester.
Se min kjole (2009) instr. Hella Joof. Fire piger på flugt fra et misbrugshjem. Behandler emner som incest, prostitution, kriminalitet og stoffer.
Rich Kids (2007) instr. Rune Bendixen. Skildrer rige unge fra Nordsjælland og deres hang til sex, stoffer og vold
Råzone (2006) instr. Christian E. Christiansen. Fire barske piger lever et liv med sex, stoffer og ekstrem mobning
Supervoksen (2006) instr. Christina Rosendahl. Tre gymnasiepiger udforsker seksuelle grænser
»Både og. Tag for eksempel ’Vil du se min smukke navle’. Der er ikke en meters drama, men der er en helvedes masse nærvær. Man kan virkelig mærke, hvor svært det kan være at finde hinanden og sig selv. Der er selvfølgelig ikke noget i vejen for at putte det ind i et drama. Problemet opstår, når man skal skildre de miljøer, nutidens ungdomsfilm foregår i, i øjenhøjde. Når man forholder sig distanceret til det, så fungerer det ikke på film«.
Er det nødvendigt, at de unge skal genkende sig selv?
»Ja. Det handler om at være i stand til at fortælle de unge menneskers egen historie. De skal kunne spejle sig i historien og mærke for eksempel en ensomhed, som de selv har oplevet. Det gør størstedelen af nutidens ungdomsfilm ikke. For det at være i puberteten er jo et kæmpe drama, men stadig langt fra de miljøer, vi ser på film i dag«.
Skal ungdomsfilm kunne favne alle?
»Ja da, meget gerne. Og det er jeg sikker på, at den vil, hvis den er god. Alle gode film kan favne mange målgrupper«.
Hvad er det så, du savner ved nutidens ungdomsfilm?
»Jeg savner en ny Niels Malmros eller Søren Kragh-Jakobsen. En, som kan lave gode og relevante film til de 11-16-årige. Den svenske film »Fucking Åmål« er et rigtig godt eksempel på en ungdomsfilm, som rammer ad helvede til. Det kunne vi helt sikkert godt lære noget af«.
Se også
DEBAT – Mere plads til debat og indlæg
Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG
Debat
Seneste Mest kommenteredeAmalie Kestler
Bakken er en 'up yours' til Dansk Folkeparti
Zubair Butt Hussain
Vi må prøve at forstå de skændige drabsmænd
Christian Graugaard
Giv så Axel Axgil den plads!
Filosofferne
Angelina Jolies nye bryster var et nemt valg
Dan Jørgensen
En skør, skør verden
Lars Grarup
Derfor tager vi penge for politiken.dk
Thomas Korsgaard
København er snart forbeholdt pampere og millionærer
Peter Mogensen
Er Danmark det syge barn i sengen?
Rune Engelbreth Larsen
Jægere vil dræbe danske ulve illegalt
Læs hver dag
Læserbreve
Seneste Mest kommenteredeBent Hansen
Selskabsbeskatning kan erstattes af andre indtægter.
Lisbeth Jarlov
Hvor liberale er lægerne?
Søren Hougaard
Hørehæmmede betaler for arbejdsløse
Peter Bach
Hvordan kan det lade sig gøre, at Løkke fortsat er i dansk toppolitik med alle hans skandaler ?
Ye Tian
Hvordan integrerer vi indvandrerbørn - giv dem et los!
Steen Flemming Jørgensen
At tilhøre den akademiske overklasse.
Henrik Pedersen
Mine herskaber og dårskaber
Jesper van der Schaft
Danmark kan ikke varetage mennesker med handicap på en ordentlig måde
Send debatindlæg
Dagens tegning
25. maj. KL. 00.01 Læs og forstå
24. maj. KL. 00.01 Informationssamfundet
23. maj. KL. 00.01 Før syndfloden
22. maj. KL. 17.27 Betalingsvillig