Annonce
Debat 25. okt. 2011 KL. 13.04

Nyuddannet og arbejdsløs: Sandsynligheden for at få job er 1 procent

Statistisk set skal jeg skrive 300 ansøgninger for at være 95 procent sikker på at få et job, vurderer nyuddannet.

fakta

Morten Vesterager er cand.scient.soc, merkonom og HD.

To ansøgninger om ugen kræver a-kassen. Jeg sidder med et afslag. Jeg var en af 398 ansøgere til en stilling i en kommune.

Det er langt mere, end jeg er vant til, og jeg sidder og tænker over det. Kommer jeg nogensinde i arbejde, hvis den statistik holder? Og søger jeg overhovedet nok?

I min branche – jeg er uddannet inden for økonomistyring – er der typisk 100 ansøgninger til hver stilling.

En lille kommune i Jylland giver normalt lidt mindre, mens ansøgninger til København normalt har lidt flere. Og så er der ekstremerne. Rent statistisk er der derfor 1 procents sandsynlighed for, at jeg får et arbejde, når jeg søger det.

LÆS OGSÅ Krise-rabat lokker de unge til a-kasserne

Med brug af statistiske værktøjer som binomialfordelingen kan jeg regne lidt på det, og det viser sig, at jeg statistisk skal igennem cirka 300 ansøgninger for at være 95 procent sikker på at få et job.

Morten Vesterager

Spørgsmålet er, hvor mange jeg skal skrive for at være sikker på at få job.

Det er betydeligt mere end 100, og jeg kan aldrig være fuldstændig sikker på, at jobbet kommer.

Med brug af statistiske værktøjer som binomialfordelingen kan jeg regne lidt på det, og det viser sig, at jeg statistisk skal igennem cirka 300 ansøgninger for at være 95 procent sikker på at få et job.

Forudsætningen er, at alle er lige kvalificerede, hvilket aldrig er tilfældet, men forudsætningen er nødvendig.

Med dagpenge til 104 uger giver det cirka tre ansøgninger om ugen. Så langt, så godt. Tre ansøgninger er ikke så meget. Men problemet slutter ikke her.

LO-FORMANDDe unge vil fællesskabet - men ikke altid vores!

For et halvt år siden kom jeg i arbejde – men blev arbejdsløs igen, uden at min dagpengeperiode er blevet ’fornyet’.

Men det er sådan set bare mit problem, og det kræver, at jeg sender en del mere end de tre.

Et problem, der rammer andre, er, at mange har langt flere konkurrenter, end jeg selv har. I nogle stillinger, der kræver uspecificeret akademisk uddannelse – hvilket ofte kan være tilfældet i offentlige stillinger – kan der være flere hundrede. Har man normalt 300 konkurrenter, skal man sende cirka 900 ansøgninger – eller 9 om ugen i hele dagpengeperioden, før man kan være 95 procent sikker på et job. Er der 500 om hver stilling, skal man søge 1.500 stillinger eller 14 om ugen.

Det er stof til eftertanke – de to ansøgninger er a-kassens krav.

Jeg tvivler på, at det er nok.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

Annonce
Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR
Annoncer
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

22. maj. KL. 00.01 Tolle lege

Det sker
Havnespot. Nogle af de bedste solsteder i København findes langs havnen. Her er det Toldbodens Grillbar. - Foto: Mathias Christensen
22. maj. KL. 12.02

Guide: Københavns bedste havnespots

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning