Annonce
Debat 25. okt. 2011 KL. 13.04

Nyuddannet og arbejdsløs: Sandsynligheden for at få job er 1 procent

Statistisk set skal jeg skrive 300 ansøgninger for at være 95 procent sikker på at få et job, vurderer nyuddannet.

fakta

Morten Vesterager er cand.scient.soc, merkonom og HD.

To ansøgninger om ugen kræver a-kassen. Jeg sidder med et afslag. Jeg var en af 398 ansøgere til en stilling i en kommune.

Det er langt mere, end jeg er vant til, og jeg sidder og tænker over det. Kommer jeg nogensinde i arbejde, hvis den statistik holder? Og søger jeg overhovedet nok?

I min branche – jeg er uddannet inden for økonomistyring – er der typisk 100 ansøgninger til hver stilling.

En lille kommune i Jylland giver normalt lidt mindre, mens ansøgninger til København normalt har lidt flere. Og så er der ekstremerne. Rent statistisk er der derfor 1 procents sandsynlighed for, at jeg får et arbejde, når jeg søger det.

LÆS OGSÅ Krise-rabat lokker de unge til a-kasserne

Med brug af statistiske værktøjer som binomialfordelingen kan jeg regne lidt på det, og det viser sig, at jeg statistisk skal igennem cirka 300 ansøgninger for at være 95 procent sikker på at få et job.

Morten Vesterager

Spørgsmålet er, hvor mange jeg skal skrive for at være sikker på at få job.

Det er betydeligt mere end 100, og jeg kan aldrig være fuldstændig sikker på, at jobbet kommer.

Med brug af statistiske værktøjer som binomialfordelingen kan jeg regne lidt på det, og det viser sig, at jeg statistisk skal igennem cirka 300 ansøgninger for at være 95 procent sikker på at få et job.

Forudsætningen er, at alle er lige kvalificerede, hvilket aldrig er tilfældet, men forudsætningen er nødvendig.

Med dagpenge til 104 uger giver det cirka tre ansøgninger om ugen. Så langt, så godt. Tre ansøgninger er ikke så meget. Men problemet slutter ikke her.

LO-FORMANDDe unge vil fællesskabet - men ikke altid vores!