Annonce
Debat 27. jan. 2012 KL. 08.01

Der er fattigdom i Danmark. Punktum.

Et enkelt dårligt eksempel fjerner ikke fattigdom, mener Özlem Cekic.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print

Efter at have deltaget i adskillige konkurrencer er jeg blevet kåret til årets bommert foran værdige modstandere som Troels Lund Poulsen, Birthe Rønn Hornbech og Lene Espersen.

Jeg beklager, at mit eksempel på fattigdom ikke viste fattigdommen i Danmark. Det er jeg ked af. Men jeg er taknemmelig for alle dem, som har taget teten op efter mig og har fastholdt, at et enkelt dårligt eksempel ikke fjerner fattigdommen i Danmark eller gør bekæmpelsen af fattigdommen irrelevant. Tak for det.

Mange har spurgt, hvorfor jeg valgte Carina.

LÆS OGSÅÖzlem Cekic genåber debat om fattigdom

Oprindelig skulle Joachim B. Olsen og jeg have besøgt en starthjælpsmodtager med børn. Hun meldte desværre fra kort inden vores planlagte besøg, og derfor inviterede jeg i hast Joachim hjem til Carina i stedet.

Jeg havde kendt Carina i flere år. Hun kontaktede mig i 2008, fordi hun var alene med to børn og stod til at miste sin lejlighed, og jeg prøvede forgæves at hjælpe hende.

Da debatten rullede før jul, havde Carina i mit hoved lige så mange økonomiske problemer som i 2008.

fakta

Özlem Cekic er medlem af Folketinget for SF. Hun er partiets socialordfører.

Derfor besøgte vi hende, da min første familie faldt fra.

Carina fik 9.800 i kontanthjælp + boligsikring, børnepenge og børneydelse som enlig forsørger. Dvs. i alt 15.728 kr.

Efter at de faste ydelser var betalt, havde Carina og hendes søn derfor 166 kr. (inkl. børnepenge) om dagen til udgifter som mad, drikke, hygiejne, fritid, tandlæge, transport, forsikring og tøj. Og selv om det ikke er en formue, kan det ikke betegnes som fattigdom.

Måske var det, fordi jeg kendte hende fra tidligere, at jeg ikke fik tjekket hendes budget ordentligt og derfor så hende som fattig, selv om hendes budget tydeligvis havde ændret sig siden 2008. Den fejl beklager jeg. Især over for Carina.

For konsekvensen har været, at en kvinde uden arbejde og med diagnoser som bl.a. angst, nu offentligt er blevet beskyldt for krævementalitet og for at være en byrde for samfundet. Nogle steder gik debatten så meget i selvsving, at det næsten lød, som om mennesker som hende bærer den faktiske skyld for den økonomiske krise.

Tegning:  Mette Dreyer.
Det er sørgeligt, når nu det egentlige problem er, at vi politikere i alt for mange år har svigtet hende og mange andre i samme situation ved ikke at tilbyde dem den rette hjælp til at komme videre i livet.

Med de klø jeg har fået i pressen, er det fristende at lade den stå der. Men der er stærkt behov for fortsat at argumentere mod dem, som ikke mener, at der er fattigdom i Danmark. For det er der desværre.

Danmark er et rigt land. Et land, hvor de fleste børn vokser op i trygge og sunde rammer. Forældrene har en uddannelse, et arbejde og et økonomisk råderum. Børnene bliver stimuleret med fritidsaktiviteter, forkælet med gode fødselsdage med kager og gaver og holder ferie med deres forældre i Thailand og Spanien. Langt de fleste børn i Danmark har det rigtig godt.

Men det er ikke alle børn. Da jeg arbejdede som sygeplejerske, mødte jeg mange børn med fattige forældre. Uddannelsesmæssigt fattige, kulturelt fattige, men også økonomisk fattige. Det var børn, der ikke gik til fritidsaktiviteter, fordi der ikke var råd til fodboldstøvler.

PORTRÆTJeg er arbejderpigen fra Enghave

Det var børn, der fik ondt i maven over fødselsdage og jul, fordi familien ikke havde råd – og det er svært at forklare til kammeraterne. Uanset hvilken fattigdomsgrænse man anvender, er der materiel fattigdom i Danmark. Debatten har vist behovet for en fattigdomsgrænse. En streg i sandet, som politikere, debattører og befolkningen kan forholde sig til. Der er flere muligheder for, hvordan den kan fastsættes.

OECD har en relativ fattigdomsgrænse, som ligger på 50 procent af medianindkomsten efter skat. I 2010 svarede det til 101.128 kr. for en enlig uden børn. Med den grænse er der ifølge AE over 200.000 fattige i Danmark (uden studerende).

Med de klø jeg har fået i pressen, er det fristende at lade den stå der. Men der er stærkt behov for fortsat at argumentere mod dem, som ikke mener, at der er fattigdom i Danmark.

Özlem Cekic

København har lavet sin egen fattigdomsgrænse, som er absolut. Den er udregnet efter, hvad kommunen betragter som et minimumsbudget. Da grænsen blev trukket i 2008, var minimumsbudgettet sat til 114.297 kr. om året i disponibel indkomst for en enlig uden børn, og 70.000 københavnere lå under den grænse.

En lignende fattigdomsundersøgelse fra 2007 dokumenterede, at blandt gruppen af fattige københavnere oplevede over 25 pct. at måtte undvære lægeordineret medicin, fordi de ikke havde råd. Og 32 pct. at måtte undvære at spise tre måltider mad om dagen.

Der eksisterer fattige – også når de har prioriteret og har bagt deres brød selv (som Joachim B. Olsen opfordrer dem til), fået PBS-aftaler (som Benedikte Kiær mente var svaret), og når de havde fået et »kærligt skub« med diverse økonomiske sanktioner (som Inger Støjberg sagde).

LÆS OGSÅJoachim B.: Regeringen skaber et amoralsk samfund

Rigtig mange har skrevet til mig og i detaljer fremvist deres budgetter og fortalt, hvor få penge de havde til at dække de mest basale udgifter. Fattige prioriterer benhårdt. Mange fravælger forsikringer og tandlæger. De heldige har familie eller venner, der hjælper dem med mad og tøj. Og andre lader være med at betale huslejen. Nok derfor slog antallet af udsættelser rekord igen i 2010.

Det er ikke kun et spørgsmål om, at den enkelte skal være bedre til at prioritere. Samfundet skal også prioritere, hvilken hjælp vi vil tilbyde de udsatte borgere, og hvor dybt vi vil lade dem falde. Jeg mener ikke, at der er en modsætning mellem at behandle mennesker, der står uden for arbejdsmarkedet, værdigt og at sikre ordentlige lønninger og arbejdsvilkår for mennesker, der er på arbejdsmarkedet i lavtlønnede job.

Selvfølgelig løser det ikke alle sociale problemer, at vi sender f.eks. traumatiserede starthjælpsmodtagere en højere check, men det gør alt andet lige deres situation noget lettere, hvis de får en økonomi, der er til at leve for, indtil de bliver raske og finder job.

Derfor er jeg stolt af, at vi har afskaffet fattigdomsydelserne, så alle nu kan få en kontanthjælp, som ligger på et acceptabelt niveau.

LÆS ARTIKEL Carina-sagen rammer julehjælp til fattige

Jeg tror grundlæggende på, at langt de fleste mennesker vil arbejde, hvis de kunne. Men hvis man ikke vil arbejde, selv om man er rask og kan, så er der lukket for kontanthjælp. Det er reglen i dag. Og sådan bør det forblive. Det er en prioritering, hvordan vi bruger af statskassen, og selvfølgelig har vi ikke penge til alt.

Derfor er det en relevant og vigtig diskussion, hvilket niveau af afsavn vi vil acceptere mennesker skal leve med, når deres forsørgelse er statens ansvar. Der er brug for en fattigdomsgrænse, så debatten kan tage udgangspunkt i realiteterne.

Jeg er ikke ekspert, og derfor er det ikke mig, der skal regne ud, hvor grænsen skal ligge. Men som politiker har jeg en mening om, hvornår man er fattig.

Jeg sætter grænsen, når man lever på et skrabet budget og stadig ikke har råd til at holde børnefødselsdage, at købe lægeordineret medicin, at betale for, at ens børn går til fodbold, eller at kunne købe tre måltider mad – også sidst på måneden. Jeg mangler stadig at høre, hvor de borgerlige sætter grænsen, og hvilke afsavn de mener er acceptable?

ANBEFALEDE KOMMENTARER

27. JAN

Man mærker hensigten og bliver forstemt

Noget af det mest tankevækkende ved hele denne debat er, hvor mange der fik travlt med at bruge Carina-eksemplet til at benægte, at der findes fattige i Danmark, og travlt med at udråbe samfundets mindst bemidlede som nassere. Carina-eksemplet blev brugt som bekvem undskyldning for at dyrke egoismen - for "hvis der ikke er nogen fattige, er der jo ikke nogen, der behøver hjælp".
Der findes absolut fattigdom og relativ fattigdom. Sidstnævnte er at være fattig i forhold til den i landet herskende standard for en nogenlunde tålelig økonomisk situation.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (14)
27. JAN

Vredens druer

Lad blot de lavtlønnede og de arbejsløse og de fattige geråde i slagsmål om klatskillinger i rendestenen !
Så kan overklassen og spekulanter sku rage til sig i fred og ubemærkethed.
Samtidigt virker fattigdom naturligvis løntrykkende, nu som før.
Del og hersk !
Hvem der frygter solidariteten i samfundet, er vist ikke så svært, at finde ud af, vel ?
Saxo Bank's kreaturer og marionetter er let gennemskuelige ...
PS.:
Klem på, Özlem Cekic.
Husk, at det er menneskeligt, at fejle.
Endvidere har du sagkundskaben på din side.
Mange vil støtte dig !
Held og Lykke til ALLE, der vil et retfærdigt Danmark, hvor vi alle sidder med til bords !
Intet klassesamfund består i al evighed ...

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (10)
28. JAN
Anne Grete Hansen | Pens. økonom

Vredens druer?

Desværre går du galt i byen, Henrik Blom. Ôzlem skal ikke med sin baggrund jokke så alvorligt i spinaten, hvor hun har trukket sin parti ned. Alle begår fejl, siger du. Det er en grov fejl, som socialordfører, at være så svagt funderet. Denne kvinde (som overtrumfer såvel Thorning som Vestager i modekluns) skulle stikke piben ind og bevæge sig ned i det virkelige liv.
Cekic har afsporet en debat, der var brug for. I stedet fik hun sparket gang i noget dybt usmageligt. Din højt besungne "arbejderklasse" er blevet bedsteborgere, der klamrer sig til deres "velerhvervede" rettigheder. Overforbrug, usælgelige huse, løsagtige lånearrangementer. Henrik Blom, - det er DEM, der går i kødet på "Carina".
Hvornår ser du sådanne realiterne i øjnene?
Cekic er en højt betalt "kontanthjælpsmodtager". Måske skulle hun prøve at blive sendt til tvangsaktivering?
Det virkelige liv aner konen ikke en rygende s.... om.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
28. JAN

Tilgivelse

@ Anne Grete Hansen.
Nu må du ikke blive SUR !
For det nytter sku ikke noget.
At Özlem Sara Cekic har begået en alvorlig BRØLER, er snart gennemtæsket nok.
Men hvis hun har gode hensigter og et godt hjerte, vil jeg tilgive hende.
Vi må videre i denne vigtige debat om sammenhængen i Danmark !
Iøvrigt tror jeg ikke, at hun er så uvidende som du giver udtryk for.
Borgerliggørelsen af arbejderklassen har ALTID været et problem.
Dette har især socialdemokratiet et alvorligt medansvar for.
(Og SF er desværre godt på vej).
Det er jo bl.a. dette vi må forsøge, at argumentere imod !
Vi må imidlertid være tålmodige ...
Keep spirit high !
PS.:
Kampen mod fattigdom i Danmark kan forene mange mennesker af vidt forskellige politiske anskuelser iøvrigt, hvis vi griber det rigtigt an.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
27. JAN

Mindre end 3 måltider dagligt - dét er fattigdom

At 32 % af de fattige københavnere får mindre end 3 måltider om dagen er det bedste eksempel og argument i dit debatindlæg. Ligeså de 25 %, der mangler penge til medicin. Begge dele er udtryk for absolut fattigdom - af den benhårde og økonomiske slags, som går direkte ud over den fysiske sundhed.

Brug disse tal, når du ønsker at debattere fattigdom - og ikke alle mulige former for relativ fattigdom såsom at kunne gå til fodbold og børnefødselsdage, som er udtryk for social fattigdom og derfor meget vanskeligere at forklare.

Hvis du går ind i debatten igen og denne gang fokuserer benhårdt på mennesker, der går sultne i seng og ikke har råd til medicin, har du en vindersag. Debatten om social fattigdom har du derimod (desværre) tabt, så hold dig langt væk fra den og lad andre tage den debat i stedet for.

Blot et velment råd.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (8)
27. JAN

Svar: Mindre end 3 måltider dagligt - dét er fattigdom

Bævl. Jeg er lang fra fattig og indtager som regel et enkelt måltid i døgnet !

27. JAN

Jeg tror, der er noget galt med din definition af et måltid?

Men lad os sige, at du vitterlig kun spiser én gang om dagen, tjaa, når en ikke-fattig som du kun indtager ét måltid om dagen, er der tale om usund levevis.

Når folk af økonomiske årsager kun spiser to gange om dagen, så betyder det jo ikke, at de spiser ekstra meget til de to måltider, hvilket du måske gør (og hvilket ikke er særlig sundt, men trods alt dit valg).

Det betyder, at de går sultne i seng (og ikke har andet valg). Det er i hvert fald den gængse definition af begrebet "måltider om dagen" set i forhold til sult og fattigdom.

28. JAN

Kære Rune-Christoffer Dragsdahl ,

et langt og sundt liv har nok mere med genetik og motion at gøre, end indtagelsen af et eller flere daglige måltider. (Lægernes holdning har skiftet så mange gange, at de ikke længere kan tages alvorligt).

Tilbage til det væsentlige: der er ingen, der behøver at sulte i Danmark..

28. JAN

Og det er så ikke rigtigt, Henrik...

28. JAN

Kære Anders Peter Jensen Bjerager - lærer

Jeg håber, du er mere pædagoisk overfor dine elever.

Hverken de eller jeg er tankelæsere, så kan du ikke venligst uddybe, hvad der "ikke er rigtigt" og samtidig begrunde det.

Stakkels skoleelever.

28. JAN

Drop sarkasmen den virker ikke, og får dig ærlig talt bare til at fremstå som værende lidt forpjusket. Jeg har ikke brug for at puste mig op og pudse fjerdragten af på den måde. Det er dig, som postulerer, at der ikke er nogen som behøver at sulte i Danmark. jeg skal sådan set bare tage et kig ud på risten foran Nørreport Station, når jeg kommer forbi i aften, så er den jo på plads. Skulle du få lyst til at gå en tur med gennem byen en aften her i den nærmeste fremtid, så tag lige skyklapperne af og kig dig omkring.

28. JAN

Kære Anders Peter Jensen Bjerager - lærer

Du har haft for vane fra skolen at stemple dem, hvis mening du ikke bifalder med uvedkommende subjektive kommentarer. Da de kun stempler dig selv, vil jeg vende mig mod det væsentlige:

Der findes INGEN sulte på risten foran Nørreport Station. Og der er heller ikke nogen rist.

Skulle der være trængende sultne omkrig Nørreport Station, er de der af egen fri vilje, ellers havde de kunnet opsøge et af kommunens væresteder/folkekøkkener.

Som mangeårig tidligere beboer i den indre by (Larsbjørnsstræde) må jeg desværre konstatere, at du lever i din egen kunstige verden og opfinder din egen virkelighed.

Det kniber tilmed med din troværdighed.

28. JAN

Kære Rune-Christoffer Dragsdahl,

debatten udvikler sig. Du skriver: "..32 % af de fattige københavnere får mindre end 3 måltider om dagen ... ligeså de 25 %, der mangler penge til medicin".

Jeg savner en henvisning. Hvor har du de 32 % og de 25 % fra ?

Og når de er procenter af de fattige, må der også være benyttet en fattigdomsgrænse. Hvor er den ?

Hvis det hele ikke er blålys, bedes du venligst fremkomme med et uddybende svar.

29. JAN

Kære Henrik Pedersen

De oplysninger, du beder om vedr. kilden til de 25 % og de 32 %, fremgår af ovennævnte debatindlæg, hvor Cekic refererer til div. statistik og undersøgelser - du burde måske lige læse Cekic' indlæg en ekstra gang...

Med venlig hilsen

29. JAN

Kære Rune-Christoffer Dragsdahl,

Tak for din opsang og henvisning.

Jeg har nu søgt og fundet en fattigdomsrapport for København fra både 2008 (2007) og 2010 (2011). Der ingen grund til at betvivle tallene, men her er et par bemærkninger.

Mht. 3 daglige måltider var der tale om en "Gallup"-undersøgelse, hvor der skulle svares på spørgsmået:

Har de INDENFOR DET SIDSTE ÅR undværet at spise 3 daglige måltider pga. af penge? (Fremhævningen er min).

Hertil svarede 32 % "fattige" københavnere ja, mens tallet for ALLE Københavnere var 16 %.

I betragtning af spørgsmålets dårlige formulering synes jeg, at begge tal er utroligt lave.

Ifølge undersøgelsen er 17,5 % af københavnerne fattige.
Det svarer til mere end 1 ud af 6.

Sådan oplever jeg ikke hverdagen i København.

30. JAN

Henrik - jeg troede jeg diskuterede med et voksent menneske herinde, men det gør jeg åbenbart ikke - det må være derfor... Jeg skal nok prøve at tage hensyn til at det er et barn jeg debatterer med fremover.

Nej, du har ret, der er ikke en rist inde foran Nørreprot station, men det er der andre steder, hvor der sidder sultne mennesker og fryser. Hvis du har boet i Larsbjørnstræde er det jo ikke noget, som fortæller noget i sig selv. Pisserenden er jo ikke et specielt fattigt sted. Prøv istedet at tage en tur på ydre Nørrebro, hvor jeg boede i mange år, og kender folk, der har arbejdet i folkekøkkenerne - bl.a. i Stengade på indre Nørrebro. Men det er slet ikke et udtryk for fattigdom, sult og nød, at folk er nødt til at opsøge folkekøkkener for at få hjælp?

30. JAN

@Anders Peter Jensen Bjerager - Lærer

Tak for det høflige svar.

Mth. risten har du nok ladet dig inspirere af Carl Alstrup's "Manden på risten", men det var i 1930'erne, hvor arbejdsløsheden svingede mellem 20% og 30%.

Selvfølgelig findes der fattige, men når man sætter fattigdomsgrænsen så højt at 17,5 % - svarende til 95.000 ud af 540.000 indbyggere - er fattige i Københavns Kommune, så skaber man en kunstig gruppe af "velfærdsfattige", mens de der virkelig har brug for hjælp drukner i mængden - og derved lades i stikken.

Det er Carina-debatten et udmærket eksempel på.

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

23. maj. KL. 00.01 Bæredygtig træhest

Det sker
Åbning. Nu kommer der gang i brød-konkurrencen på Gl. Kongevej. Fredag åbner Andersen Bakery stor butik på Frederiksberg. - Foto: PR-foto
22. maj. KL. 13.27

Brødgigant fra Hiroshima rykker ind på Frederiksberg

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning