Får offeret også en chance til?
Resocialisering skal ske uden at trampe på ofrene, skriver voldsoffer.
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Han maltrakterede min krop og mit ansigt med et tungt vandrør.
Dernæst kastede han min bevidstløse krop ud fra tredje sal. Det er tre år
siden. Jeg var godt i gang med min karriere i modebranchen, var aktiv og
livsglad. Det liv eksisterer nu kun i savn og billeder.
I dag er jeg 50 procent invalid, og i en alder af 29 er jeg ikke længere i
stand til at arbejde. Efter tre år med omfattende operationer kan jeg starte
i genoptræning på et hjerneskadecenter.
Gerningsmanden er derimod efter samme tre år reelt en fri mand, selvom han fik
en dom på seks års fængsel. Hos stjernekokken Claus Meyer får han en
læreplads som belønning for at have afsonet halvdelen af en i forvejen alt
for kort straf. Claus Meyer er glad og stolt.
Hvorfor vælger jeg at stå frem og fortælle min historie? Jeg kan ikke tie
længere.
På trods af, at det indebærer en personlig sikkerhedsrisiko, vælger jeg nu at tale. Nogle ofre må stå frem, for sandheden er, at Danmark – set fra offerets synsvinkel – har udviklet et forfærdeligt retssystem, som i mit tilfælde gør det endnu sværere at komme videre. Problemet er nemlig, at vi fuldstændigt har glemt, hvem vi skal hjælpe. Det burde ellers være let:
Min ekskæreste dukker pludseligt og uden varsel op i døråbningen. Han holder et stort, rustent jernrør i hænderne.
Marlene Duus
1. Hjælp offeret. 2. Hjælp gerningsmanden. I Danmark er det desværre lige
omvendt, og det er min historie et eksempel på. Her er min historie.
Det er midt i myldretiden en tidlig morgen 19. november 2008. Frederiksberg
summer af aktivitet, bilerne fylder vejene, og cyklisterne kører i lange
slanger på cykelstierne. Folk er på vej på arbejde, til skole, ud til en ny
dag, der for de fleste mennesker er som alle andre. Jeg er i min lejlighed
iført nattøj. Min veninde har overnattet og senere samme dag skal jeg hjem.
Hjem til min familie. Jeg har fået et par dage fri fra arbejde.
Jeg står i gangen og tager afsked med min veninde, da lynet slår ned. Min ekskæreste dukker pludseligt og uden varsel op i døråbningen. Han holder et stort, rustent jernrør i hænderne. Med sindssyge øjne begynder han at slå vildt omkring sig.
LÆS MEREJalousi bag kvindes fald fra altan
Min veninde prøver at stoppe ham. En helt umulig opgave. Han er som besat. Hun
slipper ud af lejligheden og flygter ned af de mange trapper, mens hun råber
og skriger efter hjælp. Jeg råber og skriger også – for mit liv.
Han slår løs på mig med jernrøret. Sammenkrøbet på gulvet prøver jeg desperat
at forsvare mig. Billeder, der har printet sig fast hos mig for altid.
Alting sker uden ophold og meget voldsomt, og det sortner konstant for mine
øjne. Mit ansigt er smadret, mine tænder ligger rundt omkring på gulvet, og
min krop er livløs.
Men her stopper han ikke.
Han trækker mig langs gulvet gennem soveværelset og hen til vinduet. Det
sidste jeg husker, er, at han står hævet over mig, mens jeg med overkroppen
hænger ud af vinduet. Jeg har ingen kræfter. Jeg hører stemmer fra gaden. De
råber. Og så giver han slip. Jeg falder 11 meter ned på asfalten.
Tegning:
Per Marquard Otzen.
Jeg overlever. Mirakuløst velsagtens. Men her starter også min kamp. For ingen
skal tage livet fra mig. Jeg er en kriger; ikke et offer. Ord jeg siger til
mig selv, når kampen bliver for hård. Husker mig selv på, at jeg er en
kriger – trods alt. Min store taknemmelighed for at være i live er der, men
den bliver konstant udfordret. Jeg skal finde mig i at få den ene lussing
efter den anden.
På Rigshospitalets Traumecenter redder de mit liv. Her redder de også
voldsmanden. Han hoppede nemlig selv ud af vinduet efter at have sikret sig
mit fald. Hans bedrift kaldes et udvidet selvmordsforsøg. Vi ligger altså
under samme tag, imens jeg kæmper for mit liv.
Min familie går op og ned af de samme gange som hans familie. Og vi er et
velfærdsland? Allerede her går det galt for systemet, som ikke vil høre på
mine pårørendes indsigelser. Han lå på etagen nedenunder. Her tre år efter
væmmes jeg og min familie stadig ved tanken. Han var en kort overgang også i
livsfare, men er i dag helt rask, ifølge politiet.
Det tog mig halvandet år, inden jeg kunne gå nogenlunde igen. Jeg har tal på
de første 20 operationer, har metal indopereret i arm, knæ og lårben. I mit
ansigt er knoglerne ligeledes samlet med metal, og jeg har netop fået mine
nye porcelænstænder.
Offer.
»Hvis man vil give forbrydere en chance til, forstår jeg det i mange tilfælde. Problemet er bare, at man helt glemmer hensynet til offeret«, skriver Marlene Duus.
En række fantastiske mennesker har gjort en stor indsats, som jeg er dybt taknemmelig for. Men efter tre omfattende ansigtsoperationer genkender jeg stadig ikke mig selv, når jeg ser mig i spejlet. Jeg lever med voldsomme smerter, som har gjort mig afhængig af morfin. Jeg har mareridt. Hver nat.
Jeg lever med angst, fordi jeg ved, at systemet lader voldsmanden gå frit
omkring. Ja, han har tilmed fået en eftertragtet elevplads foran en række –
lovlydige – konkurrenter. Simpelthen fordi han er kriminel, og fordi han
skal hjælpes. Hvor langt skal man gå for at hjælpe en mand dømt for
drabsforsøg?
Hvis man vil give forbrydere en chance til, forstår jeg det i mange tilfælde.
Problemet er bare, at man helt glemmer hensynet til offeret. I min situation
tog mareridtene til, da jeg fandt ud af, at systemet ikke havde styr på
gerningsmanden, og jeg blev panisk angst for at bevæge mig rundt.
To år efter at have ødelagt mit liv i et voldsorgie, kunne han bevæge sig frit omkring på trods af, at han stadig var fængslet. Kontakten med politiet er et helvede. Min familie må tage over, da jeg ikke kan holde til det. Hos politiet er der ingen hjælp at hente. For de kan ikke gøre noget.
Første gang jeg møder systemets eftergivenhed, der i mit tilfælde er direkte
farlig, er under retssagen. Der var masser af vidner d. 19. november 2008,
og der var ingen tvivl om gerningsmandens skyld, men han kan ikke udvises.
Han er ellers fransk statsborger, og burde selvfølgelig udvises. Havde han
en samvittighed, var han selv taget hjem. Men systemet beskytter
voldsmanden, fordi han har en søn i landet, så han får lov at blive.
Retssagen bliver dækket af mange medier, og han får seks års fængsel. Hans
jalousi var en formildende omstændighed, trods han i alt for mange minutter
tæskede løs på min krop. Han smadrer med fuldt overlæg mit ansigt til
ugenkendelighed. Han kaster mig tilmed i døden. Men jeg døde jo ikke. Hvis
jeg var død, havde han fået mindst 12 år. Her oplever jeg en forsmag på,
hvad det betyder, at jeg overlevede. Han får kun seks år.
Jeg lever med angst, fordi jeg ved, at systemet lader voldsmanden gå frit omkring.
Marlene Duus
To år efter overfaldet, mens jeg kæmper med en svær depression, får jeg et
opkald fra en forfærdet veninde. Voldsmanden er set på gaden i København.
Jeg er i chok og ringer straks til anklageren, som ikke ved, hvad der
foregår. Det er ikke anklagerens skyld, hun er simpelthen ikke orienteret.
Snart finder vi ud af, at han er på udgang fra fængslet og altså bevæger sig
frit omkring – fire år inden hans dom er afsonet. På udgang? På weekend? Der
er dog nogle retningslinjer for, hvor han må opholde sig. Han er ligeglad og
overholder dem ikke, og vores fælles gamle arbejdsplads tager pænt imod ham.
Omverdenen viser medmenneskelighed for den forkerte.
Gerningsmandens brud på reglerne får ingen konsekvenser. Et år og mange
weekendophold i København senere færdes han nu dagligt i gaderne og bliver
efteruddannet med hjælp fra borgernes skattekroner. Det viser netop, hvordan
kriminalitet kan blive smutvejen til personlig forfremmelse. Det er tragisk.
Endnu engang får jeg nyheden serveret af bagveje. Dette trods et løfte fra
politiet om indsigt i sagen. Men jeg erfarer, at fængslerne laver deres egne
regler, så politiet må affinde sig med at bryde deres løfter overfor mig –
offeret. Hvis politiet intet ved, hvem passer så på mig?
Jeg er vred og frustreret. Jeg kan ikke finde trøst og ro i et land, hvor man
på den måde varetager gerningsmandens interesser. Jeg føler mig ydmyget,
glemt og fortabt. Hvorfor skal jeg have det sådan? Jeg har altid klaret mig
selv, kæmpet mig frem, og jeg hader derfor nu at se mig selv som offer.
Men hvordan kan jeg slippe at føle mig som andet? Jeg er end ikke
færdigopereret, før I lader gerningsmanden genoptage sit liv. Han får lov at
gå frit på gaden, inden jeg når at få stillet diagnosen posttraumatisk
stress. Det kan ikke være alvor. Det må være en fejl. Jeg har været en
kriger hele vejen igennem. Se mig som det og hjælp mig først og
gerningsmanden efter. Det må være den rigtige prioritering. 1. Offer. 2.
Gerningsmand.
Kan man sætte sig ind i frygten, i følelsen af svigt og ydmygelse fra
retssystemet, hvis man ikke har oplevet et forløb som mit? Det tror jeg, man
kan. Det håber jeg, man kan. Hør mig nu og prøv at forstå, hvordan det
bliver ved. Efter 3 år er jeg trods stærk vilje og stædig kamp altid kun
lige i hælene på voldsmanden. Hver gang jeg mærker fremskridt, bliver jeg af
systemet trukket tilbage. Så hjælper I ham og glorificerer jer selv ved at
hjælpe ham.
Skal han være et forbillede? Gør ham dog i stedet til eksemplet. Igen bliver
jeg mindet om, hvordan man i Danmark prioriterer. Og jeg kender i større
grad følelser som afmagt og vantro, frygt og håbløshed pga. retssystemets
eftergivenhed overfor gerningsmanden. De spæde skridt jeg er i stand til at
tage for at vinde resten af mit liv tilbage bliver sat i stå. Hvorfor
orienterer man mig i det mindste ikke om udviklingen? Han er farlig. Prøv at
google ’19. november 2008 3. sal’.
På Claus Meyers hjemmeside udtaler kokken via sin blog, at han er meget glad
for det, han gør, og at han ikke kan se, hvorfor han ikke skulle gøre det.
Oven i købet lægger han en video ind, hvor voldsmanden får lov til at udtale
sig.
Kære Claus Meyer. Tænker du mon på, at når der er en voldsmand, er der også et offer et sted?
Marlene Duus
Kære Claus Meyer. Tænker du mon på, at når der er en voldsmand, er der også et
offer et sted? Tænker du på dine tre døtre, når du hører min historie? Når
du hjælper ham, forstår du så, hvordan jeg føler mig straffet og ydmyget
yderligere?
Er det en måde at promovere sig selv og sin virksomhed i dagens Danmark?
Har kriminelle fortjent en chance til? Ja, men skal offeret føle sig ydmyget
og glemt, når det sker? Skal offeret som minimum ikke selv være godt på vej
videre?
Jeg har endnu ikke fået min erstatning fra det offentlige. Hverken
Arbejdsskadestyrelsen eller Erstatningsnævnet har afsluttet min sag. Jeg har
heller ikke fået mine udgifter til medicin, transport og den stadigt
endeløse behandling dækket. De siger, at jeg er 10 procent invalid. Alle
lægeundersøgelser viser ellers uden forbehold 50 procents invaliditet. Skal
jeg finde mig i at blive behandlet sådan? Husk, at gerningsmanden får
serveret hjælpen på et sølvfad.
Misforstå mig ikke. Jeg er ikke det typiske offer. Jeg er taknemmelig over
den støtte, jeg har modtaget. Giver jeg op trods konstant modgang? Nej, det
gør jeg ikke. Jeg kæmper stadig.
Problemet er bare, at jeg ikke længere kan bruge min eksamen og erfaring, og
hos kommunen ligger jeg i en af de nederste kasser, fordi jeg er 50 procent
invalid. Den del af det offentlige system accepterer nemlig lægernes
bedømmelse.
Det betyder, at jeg ikke kan få hjælp til at omskole mig, da jeg ikke vil
komme til at kunne varetage et fuldtidsarbejde. For så tager jeg jo pladsen
fra en anden. Men er man dømt for drabsforsøg er det en anden snak. Igen;
hvordan er det samfundet prioriterer? Er det ikke åbenlyst forkert?
Alle undersøgelser viser, at man ikke bliver et bedre menneske af at sidde i
fængsel. Men er det derfor, man sætter folk i fængsel? Nej. Det er vel af
hensyn til offeret og af hensyn til samfundet. Resocialisering skal ske uden
at trampe på og ydmyge ofrene, hvis liv i forvejen er kommet på en urimelig
og helt igennem uretfærdig prøvelse.
Vil jeg nogensinde tilgive en mand, der har forvoldt mig så meget skade og
ødelagt mit liv? Jeg vil aldrig nogensinde se ham igen. Han er et
todimensionelt billede uden sjæl. Men samfundets forsøg på at hjælpe
gerningsmanden, gør ham virkelig igen.
Giv mig mit liv tilbage og giv mig fred. Jeg overlevede hans forsøg på at
tage mit liv; så lad mig dog leve. Mange har spurgt mig, om jeg ønsker hævn.
Jeg ønsker retfærdighed.
Fortjener alle ikke et liv?
På visse punkter kan jeg sagtens følge dig Marlene.
Der hvor jeg første gang lige må læse to gange er, hvor du stiller spørgsmålstegn ved vores velfærdsland da lægerne også kæmper for at redde hans liv. Naturligvis gør de da det! Det er deres pligt og job. I ligger måske under samme tag, men på hver sin etage. Og husk også lige, at hans familie er fuldstændigt uskyldige i denne sammenhæng. Der er ingen grund til, at lægge dem for had.
Jeg forstår din frustration over at han er på udgang og kun afsoner 3 år af de 6 han er blevet idømt. Det er for dårligt, alt for dårligt. En straf bør være en straf.
Men jeg forstår ikke reaktionen over, at han har fået en læreplads. Han har også ret til et liv, når straffen er udstået - og det mener retssystemet åbenbart at den er. Hvor uenige vi andre end er.
Du skriver at du ønsker retfærdighed og ikke hævn - så vis det. At 'nægte' et andet menneske et liv når straffen er ydstået er hævn, ikke retfærdighed.
Svar: Fortjener alle ikke et liv?
Sådan som jeg forstår Marlenes indlæg er hun harm over at han får rettigheden til et liv, der kan forsætte mere eller mindre uændret, mens hun har fået ændret sit totalt og skal kæmpe bare for at få erstatning og oven i købet ikke får hjælp til at finde en beskæftigelse, mens han nemmere får en læreplads på grund af han er kriminel. Jeg kan sagtens forstå, hun ikke har overskud til at være tilgivende og ønske ham alt det bedste.
Svar: Fortjener alle ikke et liv?
Hun stiller ikke spørgsmålstegn ved, at de prøver at redde hans liv - men over at det foregår på samme hospital, på etagen nedenunder!!! Det forstår jeg fandme godt, at hun er rasende, såret og harm over!
Svar: Fortjener alle ikke et liv?
Først og fremmest er det tydeligt, at hun ikke ønsker hævn, blot retfærdighed. Det indebærer, at hun får tilrettelagt et ordentligt liv FØR ham samt at han faktisk udsoner sin i forvejen ALT, ALT, ALT for milde dom!
Dog så jeg gerne, at han aldrig kom ud igen. Vi lever alle 1 gang, og Malenes liv er fuldstændig ødelagt. Han ødelagde de kommende sidste mange år af hendes liv på få minutter. Selv kostede det kun 3 år af hans liv. Hvor retfærdigt er det?
Retssystemet handler desværre mest om økonomisk tab nu om dage. Jeg savner til tider primitiv retfærdighed og junglelov i sager som disse - manden kan ikke blive diagnosticeret som psykopat og spærres inde på livstid, for han var "bare" jaloux.
Han har ikke ret til et ordentligt liv. Ikke med så syge handlinger. Al medmenneskelighed er forsvundet i hans handling, al medmenneskelighed fra omverden bør også forsvinde.
Føj, for et beskidt "velfærdssamfund" vi lever i, når dette kan ske!
Svar: Fortjener alle ikke et liv?
Hej Helle.
Jeg kan delvist forstå hovedelementerne i dit synspunkt, men så knækker kæden også. Jeg er glad for at du stiller et spørgsmål i din overskrift og til dette vil jeg blot sige, at overskriften er letkøbt. Som udgangspunkt bør vi alle have retten til et liv, jovist. Denne ret har gerningsmanden i dette tilfælde prøvet at fratage offeret, og i dette splitsekund mener jeg at mandens ret til det frie liv bør ophøre, i det mindste indtil offeret er på fode. Man kan kalde det hævntørst... og hvad så??? Du må da indrømme at det virker besynderligt at en sådan mand kan gå ud og få sig en ganske god stilling ganske få år efter episoden. Jeg synes at det er en væsentlig pointe at det bør være offerets tarv som er i højsædet. Sådan BØR og SKAL det være!
Svar: Fortjener alle ikke et liv?
Jeg må melde mig enig med Helle. Jeg kan godt forstå at du ikke kan onde ham det gode liv, efter alt hvad han har gjort dig, og det synes jeg heller ikke at du behøver, men jeg er lykkelig over at samfundet kan. Jeg håber ikke de har lukket ham ud, hvis de har følt at han stadig er farlig for sine omgivelser. (Det håber jeg virkeligt ikke!). Og det er jo ikke fordi samfundet ikke har hjulpet dig. Du har vel fået alle de 20 operationer på statens regning har du ikke? Og jeg håber virkeligt at du kommer videre, at du får det bedre, sådan at han ikke, hvis han virkeligt er så ondsindet, som du beskriver ham, får den "glæde" at have ødelagt dit liv. Jeg håber det for dig.
Svar: Fortjener alle ikke et liv?
Typisk sludder socialisme, som desværre hersker i velfærds danmark.
Har han virkelig en ret ? ret til et nyt liv med en ny uddannelse?. Jeg forstår godt hendes reaktion. Måske har han en ret via vores retssystem men ikke moralsk.
Han traf et valg, da han gik amok - jeg mener, at han med hans forbrydelse sagde farvel til de rettigheder som lovlydige borgere kan forvente sig af samfundet.
For min skyld, kunne han sidde inde i fængslet resten af hans dage og rådne op. At det ikke hjælper ham som person og samfundsborger, er jeg da ligeglad med. Han har haft sin chance i livet og forspildte det med hans forbrydelse.
Det må om noget være vigtigere, at ofret som er uforskyldt, bliver hjulpet videre. Med bistand, medicin hjælp, erstatning, omskoling.
Hvis det er et spørgsmål om penge, så smid nøglen væk til forbryderen, sparer pengene til alle sociale instanser som hjælper forbryderen videre
Svar: Fortjener alle ikke et liv?
Kære Helle
Malene anfægter på INTET tidspunkt at gerningsmanden ikke skulle have behandling, men havde hun været min datter vil jeg ikke kunne garantere, at operationen på etagen nedenunder ikke var blevet afbrudt. De kunne have kørt ham til Odense eller Hvidovre.
Mens de sidder i fængsel laver de ikke ulykker. Så skal de altså ikke rende til fest hver anden weekend. Der er utallige eks. på, at kriminelle på udgang laver ny kriminalitet.
Jeg kan godt forstå hun føler sig utilpas når gerningsmanden er på fri fod. Det er simpelthen nedværdigende for offeret. Der har været en anden sag hvor 2 unge drenge stikker en med en kniv, så han bliver lam fra brystet og ned - det er grov vold de fik 2,5 år og var ude efter 1 år. Der kunne de så møde offeret på gaden og spørge hånede "kør det for dig" (han sad i rullestol). De unge mænd skal jo have en chance til ?
Og hvad er logikken i at give gerningsmanden "rabat" fordi der var nogle dygtige læger på arbejde.
Svar: Fortjener alle ikke et liv?
Jeg synes ikke der er noget galt med gerningsmandens behandling, bortset fra, at han bliver lukket ud før tid. Jeg synes derimod helt klart, at han skal have lov at blive hos sin søn, have lægehjælp og hjælp til at finde et job.
Problemet burde kun være, at Marlene tilsyneladende ikke har fået tilsvarende hjælp, efter min mening. Jeg forstår sagtens hendes vrede og frustrationer, og angsten for at møde ham igen, og jeg håber hun får alt den psykologhjælp og lægehjælp hun kan forestille sig, men jeg er uenig i, at gerningsmanden skal have det lige så skidt og have det lige så længe som hende. Det hjælper, efter min mening, ingenting.
Svar: Fortjener alle ikke et liv?
At Marlenes familie finder det rigtigt svært at være så tæt på voldsmanden og hans familie som tilfældet var på traumecentret er meget forståeligt. At de gør indsigelser over voldsmanden og dennes families tilstedeværelse er også meget forståeligt. Men at antyde at de hermed skulle mene at voldsmanden ikke har ret til behandling er efter min opfattelse fejlfortolket. Jeg forstår ganske udemærket deres reaktion og kan godt forestille mig hvor svær situationen har været for dem. Den forståelse må vi da kunne give offeret og ofrets familie uden at tillægge dem motiver som hævn og lignende. Det mindste vi fra resten af samfundets side kan gøre, er da at anerkende at man er offer fordi man er blevet krænket, og herefter gøre hvad vi kan for at undgå det yderligere. Og i situationen kan det kun være offeret som kan bedømme om noget er krænkende. Og ingen andre... Hvis Marlene ønskede hævn ville hun da istedet bede om "A license to kill".
Svar: Fortjener alle ikke et liv?
Havde jeg været den læge, som skulle rede hans liv, havde nok lige slået ham med et jern rør 10 gange, inden jeg begyndte at hjælpe ham. Han fortjener et liv ja, men ikke et bedre liv end Marlene. Han fortjener et liv som arbejdsløs, og et ansigt, som ligner noget der er blevet kørt over af en lastbil et par gange. Han burde for samme tur gange fem og derefter sendes ud af landet med det samme. Fatter ikke at du kan tænke sådan. Hvis du prøver at tænke på, hvad Marlene har været i gemmen, så har han da næsten varet i paradis!! Han er en skændsel for vores land! Hvis ikke du synes, han skal have en ordentlig straf, så må der være sket noget forkert oppe i dit hoved!!
Du fordrejer Malenes ord
Malene har ikke skrevet, at gerningsmanden ikke skal modtage behandling. Hun har skrevet, at hun havde det dårligt med at være så tæt på ham, mens hun var indlagt.
Du kan ikke være bekendt at fordreje hendes ord på den måde.
Svar: Fortjener alle ikke et liv?
Selvfølgelig fortjener alle et liv, men fortjener offeret ikke også et liv, nu hvor hendes liv på uskyldig vis er blevet ødelagt, ikke kun psykisk men også fysisk?
Det gerningsmaden gjorde var virkelig grovt og det burde have en konsekvens, konsekvensen skal ikke være at han altid skal have et dårligt liv, men at han kan gå fri få år efter, og endda få sig en god stilling som intet er hændt er ikke retfærdigt.
Svar: Fortjener alle ikke et liv?
Jeg synes ikke der er tale om had til hans pårørende på noget sted i artiklen, men jeg synes det er helt klart uretfærdigt at han er godt kørende og Marlenes sag ikke engang er afsluttet. Der er sgu noget helt galt.
Svar: Fortjener alle ikke et liv?
Til Helle Christiansen.
Dit indlæg til Marlene Duus mangler i den grad empati og indføling. Og man skal godt nok have et overskud uden lige både som familie og omgangskreds, der har fulgt Marlenes kamp - især nok som forældre - når man læser dit svar.
Selvfølgelig skal alle straffede have en ny chance, men det er grænseoverskridende, at nærmest frigive en voldsmand som ikke engang har gennemført halvdelen af sin straf. I og med, at han har forsøgt at tage et liv, må der tages nogle forholdsregler overfor den form for kriminalitet.
Ingen kan sætte sig ind i, hvad Marlene Duus har gået igennem og stadig går igennem, både psykisk og fysisk. Men sikkert er det, at det giver ar for livet. Omsorgen fra det offentlige bør lige hos Marlene Duus først og fremmest. Så du kan have din mening, men du kan ikke være bekendt at fremstille hende som hævngerrig.
Og Helle Christiansen, selvfølgelig skulle denne voldsmand have været flyttet til et andet hospital. Af mange årsager.
Det er SÅ urimeligt at drage Claus Meyer ind i denne debat
Det er dybt urimeligt at Claus Meyer skal skelne mellem straffede. Jeg glorificerer på ingen måde gerningsmanden. Det er stygt, modbydeligt og utilgiveligt. Men når vores retssystem har sat manden på fri fod kan ingen ? offer eller andre ? kræve at Claus Meyer skal vælge den ene frem for den anden ansøger. Det er usmageligt og sensationsjournalistik overhovedet at drage hans navn ind i denne debat.
At gerningsmanden allerede er på fri fod er chokerende og at offeret ikke blev underrettet er uden tvivl dybt forkasteligt!
Det er RIMELIGT at drage Claus Meyer ind i denne debat
Meyer har selv trukket sig ind i debatten ved at optræde sammen skadevolderen de reklamevideoer, der har ligget på diverse hjemmesider på Internettet.
Efter skadelidtes indlæg er videoerne pludselig forsvundet. De er nok nu dårlig reklame.
Det er Meyer, der utilsigtet selv har startet den debat, som skadelidte har taget op.
Svar: Det er SÅ urimeligt at drage Claus Meyer ind i denne debat
Enig. Og usmageligt at drage hans små børn ind i det også.
Svar: Nej det er IKKE urimeligt at drage Claus Meyer ind i denne debat
Nej det er bestemt ikke urimeligt at drage Claus Meyer ind i denne debat. Tvætimod, så viser det jo tydeligt hvor nemt det er IKKE at tage stilling til noget. Selvfølgelig har man da både lov og ret til at bestemme hvem man vil vælge at hjælpe. Claus Meyer burde da også sætte sig lidt ind i hvilken person han ønsker at hjælpe. Jeg er helt sikker på at hvis han ellers gav sig tid til det, så kunne han nok finde andre personer der var mere værd at hjælpe, nogen hvor man virkelig kunne se et formål med hjælpen og som realistisk set ville kunne komme på ret køl igen. Denne person der er omtalt her er jo en farlig person som ganske sikkert ikke bliver ændret psykisk fordi han kommer til at bage brød. Der skal en helt anden behandling til. Al ære og respekt for Claus Meyers projekt, men det er altså for nemt ikke at tage stiling.Jeg har ihvertfald nu taget stilling til ikke at handle et sted hvor der er en så modbydelig person ansat.
Hvorfor det?
Vi skal alle tage ansvar for vores handlinger og Mayer har valgt at ansaette en person af den kaliber istedet for en anden person. Hvorfor kan det nu ikke naevnes. Meyer bor ikke ansaette den slags folk hvis det ikke taaler dagens lys.
Svar: Det er SÅ urimeligt at drage Claus Meyer ind i denne debat
Jeg synes altså også at man skal blande Claus Meyer uden om det. Det er en forfærdelig ting som voldsmanden har gjort, men alle har lov til at starte forfra. Derfor synes jeg at det er helt i orden at ansætte en tidligere indsat. Jeg kan dog forstå at Meyer fortryder det lidt og har trukket en eller anden video tilbage. Det synes jeg er lidt plat, men det må han selv om.
Det er næsten ikke til at rumme
Hvor bliver jeg samtidig både harm, vred og ked af det, selvfølgelig primært på dine vegne. Samtidig er det naturligvis også rettet mod systemet og det umenneske der har udsat dig for alt det. Han skulle gemmes væk i meget lang tid og ikke slippes ud en dag før tiden - manden er gal.
Du er rigtig sej og jeg håber du kan bevare det der holder dig oppe, trods alt!
Clauss Meyer: fint at du vil hjælpe kriminelle men du er simpelthen nødt til at vælge de rigtige; føj for fanden.
Svar: Det er næsten ikke til at rumme
Det er ikke Claus Meyers opgave at dømme folk der er tidligere kriminelle efter de har udstået deres straf. Lad os holde denne diskussion til hvordan samfundet skal agere - så snart personen er løsladt gør Meyer et samfundsgode ved at forsøge at integrere den eks-kriminelle igen!
Til Kasper Østergaard
Samfundsgode??? Han skal da så langt væk fra samfundet som overhovedet muligt. Han skal på ingen måde integreres. Han er da heller ikke eks-kriminel, han er og vil altid være en bestialsk morder - mordet mislykkedes til alt held for ham, men det ændrer ikke på det faktum, at han forsøgte; så er man en morder i mine øjne.
Jeg kan slet ikke relatere til dine holdninger. Manden er gal, og fortjener ikke et godt liv. Han er endda så patetisk, at han forsøger at tage sit eget liv bagefter.
Føj, hvor har jeg dog INTET tilovers for sådanne mennesker. Ej heller et samfund, der prioriterer således. Han kan sidde og skraldgrine over, at han fik hævn over sin ekskæreste, og nu igen er en del af det integrerede samfund, tilmed med et godt job. Undskyldning eller ej, jeg tvivler på, at han fortryder noget som helst. Det var ikke en ulykke.
Til Jannik Thomsen
Læste du hvad jeg skrev? Eller læste du det som en vis person læser Biblen?
Jeg skrev bare at det ikke er Claus Meyers (eller dit, eller mit, eller Jens', eller Troels') opgave at straffe folk der har udstået deres straf. Hvis du ikke mener manden skal have et liv så tag snakken med staten - ikke Claus Meyer. Han hjælper dig, mig og alle os andre ved at rehabilitere manden når han er ude eller på vej ud af fængslet fremfor at fastholde ham i kriminalitet.
Jeg tager gerne en diskussion med dig om rehabilitering vs. hævn andetsteds - men din kommentar her har intet at gøre med hvad jeg skrev!
Til Kasper Østergaard
"...så snart personen er løsladt gør Meyer et samfundsgode ved at forsøge at integrere den eks-kriminelle igen!"
Det skrev du. Det svarede jeg på. Der er ikke tale om udførelse af et samfundsgode i mine øjne. Selvom det ikke er Claus Meyers opgave at straffe nogen, så kan han da i det mindste tænke over hvem han ansætter...
Manden fortjener ikke rehabilitering. Han er et sygt væsen. Det er ærgerligt, at der er så mange omkostninger forbundet med fængselsstraf - men de har det heller ikke særlig hårdt derinde.
Se evt. dette link, hvor Linse Kessler beskriver hvordan det er at være i fængsel: http://go.tv2.dk/articledag/id-48300474:linse-kessler-dejligt-at-sidde-i-f%C3%A6ngsel.html?forside
Svar: Det er næsten ikke til at rumme
"men du er simpelthen nødt til at vælge de rigtige; føj for fanden."
Hvem er de "rigtige"?
Til Kasper Østergård
"Han er et sygt væsen"
Lige præcist. Manden er syg.
Det kan godt være at jeg er håbløs idealist, og tror på det gode i alle mennesker, og derfor på alle menneskers ret til at have et så godt liv som muligt, men i mine øjne er et hvert menneske, som af vilje skader et andet menneske sygt, og bør frem for alt behandles. Den her mand er så syg, at han er farlig for sine omgivelser, derfor fjernes han fra dem, men hvis han på nogen måde kan behandles og re-etableres i samfundet, så fortjener han også det.
Problemet er, i mine øjne, at vi ikke har et system der er så udviklet at det kan lade sig gøre at behandle ham, og så kan jeg godt se, at det er svært at sætte ham ud i samfundet, hvor han måske nok stadig er ligeså farlig for sine omgivelser, som han var da han blev fjernet fra dem.
Svar: Det er næsten ikke til at rumme
Til Camilla Andersen:
Det var da fantastisk at du kan diagnosticere ham som syg. Vi har altså fagpersoner til den slags. Mentalundersøgelser foregår jo i forbindelse med sådan en dom, og her er han altså blevet diagnosticeret som ikke-syg.
Der er jo rent faktisk mennesker, som sidder inde i anstalter et helt liv, netop fordi de er så syge at de ikke er sikre at sende tilbage i samfundet. Men åbenbart ikke denne mand.
Svar: Det er næsten ikke til at rumme
Som jeg skrev; I mine øjne.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Se også
- Gælder den danske retsstat også for de fremmedsprogede? 25. mar 15.29
- Meyers madskole i fængsler er et skridt i den rigtige retning 18. mar 00.01
- Claus Meyers gode initiativ er ikke godt tv 15. mar 10.08
- Vi skal ikke lade ofrene dømme de kriminelle 14. mar 06.17
- Politisk krav om færre prøveløsladelser 06. mar 11.01
- Alle burde prøve at smide folk i fængsel 01. mar 00.01
- Har vi svigtet Marlene Duus? 28. feb 18.46
- Humanisterne håner Marlene Duus 28. feb 14.23
- En sag, hvor debatten kom til at trække nyhedslæsset 25. feb 08.00
- Ved vi, hvordan psykisk syge kriminelle skal behandles? 24. feb 10.57
Brødgigant fra Hiroshima rykker ind på Frederiksberg
ibyen anbefaler
-
22. maj. 2012 KL. 10.21 Biografen Små hvide løgne
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
-
14. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
22. maj 13.56
-
22. maj 08.24
-
21. maj 15.37
-
19. maj 23.22
-
19. maj 19.44
-
19. maj 10.47
-
19. maj 00.26
-
18. maj 20.15
-
18. maj 11.23
-
18. maj 09.05
- › Se flere
Seneste Skriv
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
-
09. maj 09.27
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
-
14. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
22. maj 13.02
-
22. maj 08.45
-
22. maj 20.51
-
21. maj 10.34
-
22. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 08.55
-
22. maj 08.59
-
22. maj 12.52
-
22. maj 13.56
Mest læst i går
-
22. maj 08.45
-
21. maj 10.34
-
22. maj 13.02
-
19. maj 20.37
-
22. maj 00.01
-
22. maj 08.55
-
22. maj 08.59
-
22. maj 10.42
-
22. maj 12.52
-
21. maj 10.47
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr
|
|
Pluspris 500 kr.
Alm. pris 600 kr
|
|















ANBEFALEDE KOMMENTARER