Annonce
Annonce
Annonce
Debat 6. sep. 2012 KL. 13.15

Jeg har ingen sympati med unge, der ryger

Hele min omgangskreds ryger cigaretter, men ingen gør noget ved det.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Tor Blaabjerg Sørensen
10.-klasse-elev, DSU Bornholm

Hvert fjerde dansker dør som en direkte følge af rygning.

Hver anden unge ryger ender med at dø af det.

En ryger har 25 procent flere sygedage end en ikkeryger. Rygning dræber mere end aids, alkohol, bilulykker, fedme, luftforurening, narkotika, salmonella og ulykker tilsammen.

Jeg går nu i 10. klasse, og store dele af min omgangskreds ryger. Jeg kan på ingen måde sympatisere med dem. Jeg synes, det er helt uacceptabelt. Hvem har dog givet de unge den idé, at de skal ryge? Hvordan kan forældrene acceptere dette?

Jeg kan simpelthen ikke forstå, at vi i Danmark tillader, at folk dræber sig selv og deres nærmeste på bekostning af resten af samfundet.

Ikke nok med at resten af samfundet skal betale for rygernes sygedage, hospitalsophold samt den tidlige død.

Vi skal også konstant mindes om folks misbrug, fordi der er så mange, der ikke kan finde ud af at smide deres skod i en skraldespand, men har en trang til at tilsvine gader, stier og søer.

Bør vi ikke forøge straffen for at sælge tobak til unge?

Tor Blaabjerg Sørensen

Hvorfor er der ingen regler, der tvinger tobaksselskaberne til at fortælle, hvad der er i cigaretterne?

Hvorfor skal tobakken kunne smutte forbi den ellers rimelig grundlæggende idé, at vi skal vide, hvad vi indtager?

Det kan ikke være i orden, at en af verdens største industrier kan forgifte en milliard mennesker uden at fortælle med hvad?

Én ting er, at det koster penge for samfundet, og at man dør tidligt af det. En anden ting, jeg ikke kan holde ud, er de psykiske virkninger, cigaretterne har.

De gør folk afslappede, indtil den dag de er blevet afhængige af dem.

Den dag, de er afhængige, kan de ikke være afslappede uden en cigaret, og når den dag kommer, og de ikke kan få deres cigaret, går det helt galt for dem.

Her sympatiserer jeg ikke med rygeren, men med rygerens nærmeste.

Det er så ufatteligt sørgeligt, at en nærtstående stiller træskoene og dør, men det bliver bestemt ikke bedre, hvis personen har været et svin den sidste del af livet.

Mener I, at det bør være lovligt at ryge i offentligheden? Mener I ikke, at vi bør vide, hvad der er i cigaretterne?

Bør vi ikke forøge straffen for at sælge tobak til unge? Og hvorfor er det overhovedet lovligt at ryge?

Annoncer