Hvordan har de unge råd til at drikke sig i hegnet hele tiden?

Drukkultur. Sådan var det ikke i gamle dage, skriver debattør om de unges økonomi, der åbenbart giver mulighed for umådeholdent alkoholindtag.
Drukkultur. Sådan var det ikke i gamle dage, skriver debattør om de unges økonomi, der åbenbart giver mulighed for umådeholdent alkoholindtag.
Lyt til artiklen

Siden rektor for Ørestad Gymnasium foreslog en form for regulering af gymnasieelevernes alkoholindtag, når man fester på skolen, har flere på denne plads givet udtryk for utilfredshed med rektorens forslag. Holdningen hos majoriteten af eleverne er, hvis jeg har forstået det korrekt, den, at det er enhvers ret at »drikke sig i hegnet« – som det så poetisk hedder i dag – når og hvor man finder det legitimt. Og jeg har også læst det antydet, at ’sådan har ungdommen altid været’. Den fejlagtige påstand vil jeg dog gerne gendrive af den simple grund, at fortidens unge simpelthen ikke havde økonomi til det!

Min egen generation havde i hvert tilfælde ikke.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her