Annonce
Annonce
Debat

Hvis du elsker dine børn, har du pligt til at skælde dem ud

Hvis jeg afstår fra at skælde mine børn ud, så svigter jeg dem, skriver DF’s Marie Krarup til den svenske børneekspert Petra Krantz Lindgren, som svarer: Det er unødvendigt og skadeligt at skælde ud.

35
Annonce

1. Derfor skal du skælde ud

KÆRE PETRA

Jeg har læst en artikel af dig om børneopdragelse, hvor din datter fortæller dig, at hun har svært ved at elske sig selv, hvis du skælder hende ud. Derfor drager du den konklusion, at voksne ikke må skælde børn ud. Tak for det råd. Men jeg vil ikke følge det. Jeg vil blive ved med at skælde mine børn ud, hvis det er nødvendigt.

Jeg er ikke bekymret for, at mine børn ikke kan elske sig selv, hvis jeg skælder dem ud. Faktisk er det lige præcis det, jeg vil opnå – altså at de ikke elsker sig selv, når de gør noget forkert.

Blå bog

Marie Krarup
Marie Krarup (f. 1962) er cand.mag., debattør og MF. Hun blev valgt ind i Folketinget for Dansk Folkeparti i 2011.

Hvis de er ondskabsfulde eller ubetænksomme over for andre mennesker, skal de ikke elske sig selv i den situation. Det vil jeg gerne gøre dem opmærksom på. For jeg er en autoritet i deres liv, og jeg har pligt til at retlede dem, så godt jeg kan.

Så hvis jeg afstår fra at skælde ud, fordi jeg hellere vil have, at de elsker sig selv, svigter jeg dem. Jeg får ikke gjort det tydeligt over for dem, hvad de bør gøre og især ikke bør gøre. Jeg risikerer at stå med nogle børn, der bliver ukritisk selvoptagne, og som ikke får indbygget et moralsk kompas. De vil først finde ud af, hvilke normer der hersker her i verden, når de støder imod dem ude i den store verden uden for familien. Det ville være synd for dem.

Så mit råd er: Hvis du elsker dine børn, har du pligt til at skælde dem ud, når de gør noget forkert!

2. Børn skal altid elske sig selv

KÆRE MARIE

Vi er enige om én ting: Det er utrolig vigtigt, at vi lærer børnene om samfundets normer, at de skal vise respekt og omtanke og tage ansvar. Alt andet ville, ganske som du skriver, være at svigte børnene.

BLÅ BOG

Petra Krantz Lindgren
Petra Krantz Lindgren er forfatter, foredragsholder og underviser i kommunikation og konflikthåndtering i forhold til børn og unge. Hun skriver bloggen En annan du og har udgivet bogen 'Børns selvfølelse - hjælp dit barn godt på vej' (Kristeligt Dagblads Forlag).

Vi er ikke enige om, hvordan vi skal gøre dette. Du anser det at skælde ud for at være vigtigt og helt på sin plads. Sådan ser jeg ikke på sagen.

For det første er det unødvendigt med skældud. Børn vil selv gerne gøre ’det rigtige’ og samarbejde. Til tider ved de ikke, hvad der er det rigtige at gøre. Til tider glemmer de det. Til tider formår de ikke at gøre det rigtige (måske fordi de ikke kan se, hvordan de kan gøre det uden at give for meget afkald på egne behov).

I ingen af disse tilfælde er der brug for at skælde ud.

Når barnet ikke får støtte, eller endda får at vide af de voksne, det er knyttet til, at det skal skamme sig, trækker det sig tilbage og lukker af for sine følelser

Petra Krantz Lindgren

Det, der er brug for, er, at vi i en respektfuld tone fortæller, hvordan barnets handlinger påvirker andre mennesker, at vi husker børnene på det og sammen med dem forsøger at finde frem til løsninger, der fungerer for alle.

Men derudover er de voksnes skældud ikke på sin plads, fordi den skaber frygt og skam i barnet.

Skammen afføder selvforagt, og frygten gør det vanskeligt for barnet at forstå, hvad den voksne siger. Eftersom skældud næsten altid af barnet opleves som uretfærdigt, skader det også dets forhold til den voksne.

DEBATFem vigtige ting, du skal vide om børneopdragelse

Barnet føler foragt og modstand, får hævntanker og begynder at lyve, at få hemmeligheder og at skyde skylden fra sig for at undgå endnu mere skældud. På den måde modvirker gentagne udskældninger lige præcis det mål, mange forældre håber på at nå: børn, som viser respekt og tager ansvar.

Endelig er vi, Marie, dybt uenige med hensyn til børns kærlighed til sig selv. Du vil ikke have, at børn skal elske sig selv, når de gør noget forkert. Jeg vil have, at mine børn altid skal elske sig selv, på trods af at de – præcis som du og jeg og alle andre mennesker – er ufuldkomne.

3. Det er godt at skamme sig

KÆRE PETRA

Jeg tror, du har lidt for høje tanker om mennesker og deres evne til at tænke og handle rationelt.

Du taler om, at man skal elske sig selv som det uperfekte menneske, man er. Men du beder jo mennesker om at være perfekte. For man må ikke skælde ud i din verden. Man må ikke blive vred. Men du kan da ikke mene, at det kan lade sig gøre? Folk bliver altså vrede i den virkelige verden. Det er et faktum, vi må forholde os til.

Jeg tror, du har lidt for høje tanker om mennesker og deres evne til at tænke og handle rationelt

Marie Krarup

Derfor er det også i orden, at forældre skælder deres børn ud, når børnene har gjort noget uacceptabelt. Hvis ikke forældrene gør det, vil andre jo gøre det, når de bliver store og fortsætter deres forkerte handlinger. Nej, så er det da bedre, at forældrene retviser dem, så godt de kan. Og det vil meget ofte være ved at skælde ud. For ikke alle er så perfekte, som du forventer af dem.

Derudover er det godt at skamme sig, når man har begået noget forkert. For så kan man bede om tilgivelse. Skam er den følelse, der kommer, når man forstår, at man har gjort noget forkert. Det er bestemt ikke skadeligt. Det er faktisk gavnligt.

4. Tillid skal ind med modermælken

KÆRE MARIE

Opfatter du det, som om jeg skriver, at forældre ikke bør blive vrede? Det er ikke det, jeg mener. Forældre bliver vrede, og det er helt okay, ja, endda godt.

Det vigtigste spørgsmål er, hvordan vreden kommer til udtryk. Sender jeg et signal, der siger: ’Det her er vigtigt for mig. Det her kan jeg ikke acceptere, fordi ...’?

Eller sender jeg et signal, der siger: ’Du duer ikke. Du skulle skamme dig. Du burde vide bedre’?

Der er stor forskel. Det første signal kan vække et barns empati. Det andet vækker frygt og skam.

PETRA KRANTZ LINDGRENKreative og modige børn får vi ikke ved at tvinge dem til at være lydige

Du har helt ret i, at den ’sunde’ skam er vigtig og kan hjælpe os med at navigere i sociale sammenhænge. Men forskning i neuropsykologi, emotioner, tilknytning og børns udvikling har vist, at de i en tidlig alder føler skam helt naturligt (uden at nogen får dem til at skamme sig), og at skammen udelukkende er socialt gavnlig, hvis barnet får hjælp til at håndtere den af empatiske voksne, der er vigtige for det. Når barnet ikke får støtte, eller endda får at vide af de voksne, det er knyttet til, at det skal skamme sig, trækker det sig tilbage og lukker af for sine følelser.

Mennesker, som har følt megen skam, er mindre tilbøjelige til at have tiltro til medmennesker, have kontrol over egne impulser og føle empati. Disse effekter er naturligvis et problem for dem selv, men også et problem for samfundet. For på hvilket grundlag skal vi bygge en fælles moral i samfundet, hvis vi ikke bygger den på menneskers tillid og empati?

Redaktionen anbefaler

Mange børn tror, at alt er til forhandling

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce