Tegning: Anne-Marie Steen Petersen (arkiv)

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen (arkiv)

Debatindlæg

Debattør: Afhængig af smartphonen? Skift til en gammel Nokia, og tag en kold tyrker

Siden iphonen kom til verden i 2007, har vi ukritisk omfavnet teknologien. Efterhånden har vi ladet den diktere alle livets facetter, fra børnehaven og mødelokalet til løbeturen og charterferien.

Debatindlæg

I sommer flyttede jeg i en alder af 28 år fra Vestjylland til Aarhus og benyttede anledningen til at gøre status over mit liv. Her kunne jeg hurtigt konstatere, at jeg var dybt afhængig af min iPhone. Det besluttede jeg at gøre noget ved.

Havde jeg skullet tabe mig, ville jeg have undladt at købe M&M’s, og det var samme ’fjern fristelsen’-logik, der fik mig til at skifte min iPhone ud med en Nokia-mobiltelefon fra 90’erne.

Smartphonen ændrer hjernen, så vi bl.a. bliver dårligere til at huske og nemmere bliver distraherede

Som en junkie fik jeg abstinenser af min kolde tyrker: Jeg havde fantomvibrationer i lommen, en nagende følelse af at gå glip af noget og en sælsom oplevelse af tomrum. Jeg hang dog i, og snart kom belønningen.

Meget af det, jeg havde efterspurgt under min iPhones herredømme, begyndte langsomt at tage form. Bl.a. sendte jeg ikke e-mails i tide og utide, ligesom jeg ikke længere konstant tjekkede apps, når jeg var sammen med vennerne. Jeg blev mere nærværende, og det efterlod mig med en god følelse, når jeg kunne gøre én ting ad gangen. Mit liv var drejet ind i en ny, positiv spiral.

Nogle ting blev naturligvis mere besværlige. Jeg måtte betale med kontanter i bussen i stedet for at bruge en app, tegne små kort på papirlapper, fordi jeg ikke længere havde Google Maps, og uden Mobilepay måtte jeg i netbanken for at overføre penge. De positive ændringer i mit liv opvejede dog til fulde de praktiske bump i vejen.

Frem for alt var jeg blevet rigtig glad for det nye, langsomme tempo i mit liv, som skiftet til en dumbphone (telefon, som kun kan ringe og sende sms, red.) havde medført. Uden overspringshandlinger og konstante afbrydelser blev det nemmere at holde fokus, og jeg blev bedre til at koncentrere mig om én ting i længere tid ad gangen.

Jeg blev hurtigt så opløftet af min nye offline-livsstil, at jeg begyndte at sætte mig ind i, hvad forskningen siger, at et overdrevet brug af smartphonen egentlig gør ved os. Det blev lidt af en øjenåbner: Vi tjekker konstant vores telefon, fordi aktiviteten udløser glædesstoffet dopamin i hjernen.

Smartphonen ændrer hjernen, så vi bl.a. bliver dårligere til at huske og nemmere bliver distraherede. Idet smartphonen ændrer vores adfærd, ændrer den i sidste instans, hvem vi er. Hver tredje danske kvinde og hver fjerde danske mand vil hellere undvære intimkontakt end deres smartphone.

Siden iphonen kom til verden i 2007, har vi ukritisk omfavnet teknologien. Efterhånden har vi ladet den diktere alle livets facetter, fra børnehaven og mødelokalet til løbeturen og charterferien. Livet leves i dag på smartphonens præmisser, og trods nakkesmerter, nærsynethed og stress vil euforien tilsyneladende ingen ende tage.

Men i stedet for at glamourisere den smarte skærm og alle de muligheder, den præsenterer os for, er det på tide, at vi stopper op og forholder os kritisk til vores uophørlige udviklingstrang. Lad os nu få styr på vores prioriteringer – allerhelst inden det bliver sommer, og vi går i ekstase over iPhonens 10-års jubilæum.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce