Privatfoto

Privatfoto

Debatindlæg

Debatindlæg om #MeToo-kampagnen: Kære mænd, det er nu, vi skal klappe i og lytte til kvinderne

Kvinder over hele verden sidder lige nu på de sociale medier og deler historier om overgreb, krænkelser, sexisme og voldtægt med #MeToo. Jeg vil gerne opfordre mænd til at lytte og blive stærke allierede til kvinder og piger i stedet for at gå i forsvarsposition.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

39. Tyg lidt på det tal. Det er 9 år mere, end jeg har levet. Det er også antallet af kvindelige venner, bekendte, familiemedlemmer og tidligere kollegaer, der har været udsat for seksuel chikane, fået overskredet deres grænser, været udsat for overgreb.

Jeg ved det, for de har alle sammen delt en kort statusopdatering under hashtagget #MeToo. Efter 12 timer holdt jeg op med at tælle, fordi der blev ved med at komme flere til – og samtidig blev det tydeligt, at andelen af kvinder, der ikke deler, samtidig ikke må underkendes. Tallet er meget højere nu. Forstår vi, hvor voldsomt det er? Hvor helt sindssygt mange kvinder, der er tale om? Og vigtigst af alt: gør vi noget ved det?

Onlinekampagnen #MeToo er genopstået i kølvandet på Hollywood-bossen Harvey Weinsteins fald fra tinderne og både iscenesætter og italesætter, at overgrebskultur ikke bare er noget, der hører magtfulde mænd i Hollywood til – det er overalt.

Når #MeToo erstatter uskyldige kattevideoer og i stedet fylder mit feed med mine veninders historier om overgreb, uhyggelige barndomsminder, hverdagssexisme og angst, der sidder på rygraden i årevis, får jeg kvalme. Fysisk ubehag. Men det er ikke synd for mig. Det er virkelighed, og den er ikke længere langt væk.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce