»Jeg kan berolige de frygtsomme: Der bliver ikke taget politisk initiativ til at tvangsfusionere de kunstneriske uddannelser.«, skriver Mette Bock i debatindlæg trykt i Politiken.
Foto:: Casper Holmenlund Christensen

»Jeg kan berolige de frygtsomme: Der bliver ikke taget politisk initiativ til at tvangsfusionere de kunstneriske uddannelser.«, skriver Mette Bock i debatindlæg trykt i Politiken.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Kulturministeren beroliger de frygtsomme: De kunstneriske uddannelser skal ikke fusioneres

Harmen over Sveidahls rapport skygger for en reel samtale om uddannelsernes fremtid.

Debatindlæg

»Jeg håber, at alle interesserede vil dykke ned i rapportens analyse af området og være med til at tænke over, hvordan det videregående, kunstneriske uddannelsesområde kan fremtidssikres, så det også om 5-10 år kan levere et værdifuldt bidrag til kunst, mennesker og samfund«.

Med denne opfordring indleder rektor for Rytmisk Musikkonservatorium, Henrik Sveidahl, sin rapport om de kunstneriske uddannelser i Danmark. Det er en smuk intention og opfordring, synes jeg.

Desværre nåede de færreste at læse Sveidahls rapport, inden diskussionen – eller rettere raseriet – lagde fra kaj, ikke mindst i Politiken og på de sociale medier.

De stærke meninger, forargelsen, fordømmelsen og udskamningen af Sveidahl, undertegnede, regeringen, kortsynetheden, åndløsheden, stod i kø. Djævlens horn skygger for indblikket. Endda i en sådan grad, at Kunstakademiet allerede har ophængt inskriptionen til egen gravskrift på facaden.

Når jeg i den forgangne uge har erfaret, hvordan flere af Sveidahls kollegaer og toneangivende kulturpersonligheder har omtalt både rapporten og manden bag, undrer jeg mig over den manglende vilje til at gå dybere end den umiddelbare frygt.

Uenighed er helt i orden. Men Sveidahl tillægges holdninger og motiver, der ikke er grundlag for, hvis man læser rapporten. Det er sådan, man skaber fjendebilleder og forplumrer samtalen.

Lad os lægge paraderne og opbygge i stedet for at nedbryde. Jeg kan berolige de frygtsomme: Der bliver ikke taget politisk initiativ til at tvangsfusionere de kunstneriske uddannelser.

Det er der sådan set heller ingen, der har foreslået. Sveidahl kalder sine scenarier for organiseringen af de kunstneriske uddannelser for et »mulighedsrum eller en vision« og skriver udtrykkeligt, at han ikke tager stilling til en eventuel proces, der måtte pege i den retning.

Og hvorfor vil jeg så ikke foreslå en tvangsfusion i disse fusionstider? Min holdning er, at en god organisationsstruktur er én, man ikke mærker. Den understøtter organisationens formål og lægger ikke sten i vejen. Den gode struktur vil man med glæde investere i, fordi den opleves som en støtte, ikke som en forhindring. Den gode struktur er forankret, villet og ønsket.

Før jeg blev politiker var jeg bestyrelsesformand under etableringen af et Center for Videregående Uddannelser (CVU), hvor vi samlede seks uddannelser. Jeg har også siddet i en universitetsbestyrelse i netop de år, hvor de store fusioner blev gennemført, ligesom jeg i en kort periode var prorektor på et universitet.

Jeg har på godt og ondt erfaret, hvad der skaber samarbejde, udvikling og nytænkning. Og jeg har en ganske klar opfattelse af, hvad der skaber modstand og grobund for bureaukrati.

Når jeg nu har fjernet frygten for tvangsfusioner, håber jeg, at alle med interesse i de kunstneriske uddannelser vil bidrage til diskussionen om de helt konkrete opgaver, som kalder på løsninger. Dem kan vi nemlig ikke lukke øjnene for.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Sveidahls rapport beskriver indgående de aktuelle forandringer i opfattelsen af kunstens rolle, udfordringerne omkring sikring af kunstnerisk udviklingsvirksomhed, forskning, pædagogisk udviklingsvirksomhed og kvalitetssikring af uddannelserne.

Forventninger, både nationalt og internationalt, til at uddannelserne åbner sig i forhold til det omkringliggende samfund. Og efterspørgslen efter at de unge kunstnere rustes bedre til at skabe sig et livsgrundlag.

Problemet er, at man ikke på den ene side kan uddanne bachelorer og kandidater og på den anden side forvente, at man ikke skal leve op til de internationale krav

Lad mig erindre om, at ønsket om at omlægge flere af uddannelserne, så man i dag uddanner bachelorer og kandidater, kom fra institutionerne selv. Jeg var dengang skeptisk, fordi de kunstneriske uddannelser adskiller sig – og skal adskille sig – fra de traditionelle akademiske uddannelser.

Men ønsket blev imødekommet politisk – og nu står vi så her. Problemet er, at man ikke på den ene side kan uddanne bachelorer og kandidater og på den anden side forvente, at man ikke skal leve op til de internationale krav. Det er et enten-eller.

Skulle nogle af de uddannelsesinstitutioner, der har indført bachelor og kandidatuddannelser, have fortrudt, må vi jo diskutere det. Hvis fordelene skønnes at være flere end ulemperne, må vi finde løsninger. Udfordringerne forsvinder ikke af sig selv.

Når djævlens horn ikke længere skygger, kan vi forhåbentlig tage fat på en samtale om substansen. Vi kan hente inspiration ved at se på, hvordan andre lande arbejder med de kunstneriske uddannelser, men vi skal finde vores egen vej.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der er meget godt at bygge på. Mange fremhæver nærhed mellem de studerende og deres undervisere og kreativiteten i de danske uddannelser. Der åbner sig i disse år nye muligheder for kunstnerne i form af digitalisering, internationalisering og et ændret arbejdsmarked.

I første omgang vil jeg indkalde de kunstneriske uddannelsers ledelser til en drøftelse af det videre forløb, ligesom rapporten skal drøftes med kulturordførerne.

Tak til Henrik Sveidahl for et grundigt analysearbejde, der udgør et rigtig godt grundlag for den kommende tids drøftelser.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce