På landbruget Kysinggård ved Odder dyrker Anne Arentoft Kristensen sine 400 hektar med bl.a. byg, hvede, havre, raps og hestebønner (billedet) efter princippet conservation agriculture.
Foto: Privatfoto.

På landbruget Kysinggård ved Odder dyrker Anne Arentoft Kristensen sine 400 hektar med bl.a. byg, hvede, havre, raps og hestebønner (billedet) efter princippet conservation agriculture.

Debatindlæg

Pløjefri landmand: Et forbud mod Roundup vil forhindre mig i at dyrke mine marker klimavenligt

Det frustrerer mig, at et forbud mod glyfosat bliver en stopklods for mine visioner om ikke at forstyrre min jord – og dermed gøre noget godt i både globalt og lokalt perspektiv.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Netop hjemvendt fra en studietur til Frankrig er jeg topmotiveret for at lægge mit planteavlsbrug om til et dyrkningssystem, der kaldes conservation agriculture (CA).

På turen besøgte jeg landmænd, der har forbedret frugtbarheden af deres jord markant ved at erstatte al form for jordbearbejdning – pløjning, harvning og randrensning – med et konstant plantedække, gennemtænkt sædskifte og med bevidst anvendelse af efterafgrøder. Sådan efterleves de tre grundpiller i CA-systemet.

Pionerer har vist, at CA også kan praktiseres i Danmark. Men som den teknologiske udvikling ser ud lige nu, er glyfosat (Roundup) et vigtigt værktøj til at få CA-systemet til at virke. Jeg vil derfor redegøre for, hvorfor modstanden mod regodkendelsen af glyfosat gør mig så trist.

Motivationen for at kaste sig ud i CA er begrundet i en lang række forhold. De jordboende organismer, f.eks. regnorme, løbebiller, edderkopper, springhaler og mykhorrhizasvampe får arbejdsro til at forbedre jordens struktur. Det gør jorden mere farbar og forbedrer evnen til at tage imod store regnskyl og til at holde på vandet i tørre perioder.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce