Tegning: Philip Ytournel
Foto: Philip Ytournel

Tegning: Philip Ytournel

Klummer

Status på #MeToo: Alfahannerne står sammen mod de frigide kællinger, der ikke forstår kunsten og det erotiske spil

Der er gået næsten to måneder, siden #MeToo-afsløringerne begyndte. Det er på tide at gøre status: Kulturmændenes pikkultur er på retur.

Klummer
FOR ABONNENTER

Forleden bad en svensk journalist om et par citater fra mig om, hvordan det står til med #MeToo i Danmark. Her er, hvad jeg svarede:

»#MeToo har desværre ikke haft så stor en gennemslagskraft i Danmark indtil videre. Der er kommet en del højrøstet debat om det, men det er, som om danskerne ikke tager selve krænkelserne særlig alvorligt. Der har været en efterhånden stor gruppe indflydelsesrige mænd fra kulturlivet fremme og sige, at nu må kvinderne lige lære at slappe af, og at det ligner en form for feministisk inkvisition«.

»Samtidig bliver de kvindelige journalister, der afdækker #MeToo, mistænkeliggjort og motivforsket. Som med alle former for kønspolitisk debat er Danmark meget langsom til at vågne op, fordi vi hellere vil hygge os og fjolle og grine lidt ad det, ha-ha, sexchikane, det er nemlig go’ dansk humor og en Shu-bi-dua-sang ... «.

»Sagen om filmselskabet Zentropa bliver forsøgt tysset ned, fordi folk mener, at ham Peter Aalbæk er en rigtig hyggelig og sød fyr, så han mente det nok ikke så slemt. Og så er der en del danske kommentatorer, der peger på Sverige og siger, at ’de er skøre, de svenskere’, og ’vi skal i hvert fald ikke have svenske tilstande her’. Underforstået: Svenskerne overreagerer og lever i en form for feministisk diktatur. Jeg tror kun, vi har set begyndelsen, for der er stadig en del at rydde op i«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce