I de seneste dage er det kommet frem, at 1 ud af 5 danskere synes, behandlingen af psykisk syge er dårlig, mens kun 13 procent finder den god. En debat der flere gange i de seneste år har prøvet at kæmpe sig vej til overfladen, men efter få dages rampelys, ligesom mange af petienterne, bliver både glemt og gemt igen. I januar døde tre mennesker af fejlmedicinering på danske psykiatriske hospitaler. To af dem på Bispebjerg Hospitals lukkede afdeling, der ved flere lejligheder gennem de sidste par år har været under stærk kritik. En kritik jeg hermed åbent slutter mig til.
Bispebjerg Hospitals ungdomspsykiatriske lukkede afdeling har huset de fleste af mine ellers meget sparsomme møder med underklassen. For det er det, det er. Underklasse. Af værste skuffe. For selvom der her er tale om folk, der sagtens kan komme fra både den fine middelklasse og også overklasse, er afdelingen på Bispebjerg i mine øjne skræddersyet til at tage patienternes fremtid, klippe den i små stykker, låse stumperne inde og smide nøglen væk.