2 dage tilbage: Få Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Kronik afFinn Janning

ph.d., forfatter og filosof

Min uddannelse til filosof begyndte i fængslet

Lyt til artiklen

I efteråret 1993 døde min storebror Jesper af en overdosis. Han blev 26 år. I foråret 1994 blev jeg i den lokale byret idømt 20 dages hæfte for vold. Jeg var 19 år. På et halvt år havde jeg erfaret, at livet er fuldt af smerte og lidelse, begær og aversioner. Og selvfølgelig simpel ignorance.

Jeg har tit tænkt på, om det første ledte til det andet. Jeg tror det ikke. Der er ingen undskyldning for at ty til vold. Med tiden har jeg dog indset, at jeg på en eller anden måde skulle jeg ind og sidde. Det var tvingende nødvendigt. Jeg havde behov for en pause. Hele min 19-årige krop skreg på indsigt. Jeg var ikke til stede i mig selv.

Vil du lytte med?

Politiken Lyd giver dig specifikt adgang til vores nye lyd-app, hvor du kan få adgang til eksklusive podcasts og udvalgte oplæste artikler, læst op af Politikens egne stemmer. Frem til 4. juni kan du få adgang til Politiken Lyd i seks måneder for 99 kr.

Få adgang til Politiken Lyd
Denne artikel kræver digital adgang. Køb abonnement på politiken.dk/shop. Allerede abonnent? Log ind
iPhone 17 Pro silver bottom left 1

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her