SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
Opråb til industrien; go green
Det batter noget, når multinationale virksomheder går forrest
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
I en verden, hvor politikerne ofte kommer til kort, må vi nogle gange sætte vores lid til, at industri og virksomheder selv af frivillighedens vej går forrest for at sikre mere bæredygtighed.
Don't get me wrong - som de siger på den anden side af Atlanten - jeg er bestemt ikke ude på at lægge ansvaret fra mig endsige argumentere imod stram international miljølovgivning. Bestemt ikke. Tvært imod bruger jeg de fleste af mine vågne timer på at kæmpe for netop det.
Min pointe er, at til tider slår den gode vilje fra sådan nogle som mig og andre miljøpolitikere ikke til.
Tag klimaet som et eksempel. Hvis vi skal redde koden fra katastrofale klimaforandringer, kan vi ikke længere sætte vores lid til, at der kommer en global juridisk bindende aftale via FN, der løser problemet for os. Dertil er processen for langsom, og den politiske vilje hos nøgleaktørerne for lille.
Specielt i USA er der ikke meget håb om, at Kongressen inden for en overskuelig fremtid kommer til at støtte de nødvendige tiltag.
Derfor er det andre veje, der skal satses på. Vi, der kan gøre noget politisk andre steder i verden, skal selvsagt gøre det. Som når DK vedtager den mest ambitiøse klimalov på kloden. Eller når vi i EU - som vi netop har gjort - vedtager et nyt energieffektivitetsdirektiv, som vil spare millioner af tons CO2 om året.
Men vi skal også håbe på at andre aktører gør noget af sig selv. Og her er multinationale selskaber nok så vigtige. I dag er det sådan, at af de 100 største økonomier i verden, er det kun godt ca. halvdelen, der er stater. Den anden halvdel er private selskaber. Derfor batter det selvsagt noget, når de frivilligt beslutter at "go green".
Lad mig give et par eksempler:
I sommer besøgte jeg Microsofts hovedkvarter i Seattle i USA og fik her gennemgået deres klimaplan. Og jeg blev imponeret. Læs her hvad de gør.
I går kunne man så på pol.dk læse, at et af verdens helt store fragtselskaber ikke længere vil flyve med hajfinnner. Hermed adresserer de et andet problem, som vi politikere ikke har formået at finde løsningen på; nemlig det faktum at mange hajarter er udrydningstruede på grund af overfiskeri.
Måske læserne har andre gode eksempler. Vi skal huske ikke kun at skælde ud på dem, der er med til at ødelægge vores klode. Det er vigtigt også at rose dem, der gør noget for at redde den. Ligesom jeg håber mange forbrugere i stadig stigende grad vil forlange det af de producenter, hvis varer de køber.
Flere indlæg af Dan Jørgensen
- Thulesen Dahl går mere op i avisforsider end mennesker 21. maj 11.47
- En skør, skør verden 20. maj 16.27
- Cameron er på kamikaze-kurs 14. maj 10.07
- Liberal Alliances grønne sortsyn 10. maj 16.42
- Vor tids arbejderkamp: Bekæmp social dumping 01. maj 06.35
Læs hver dag
- 22. maj
- 22. maj
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr