Skriv og stem: Er store lønstigninger til cheferne rimelige?
Dansk Folkeparti raser over lønstigninger på chefgangen.
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Afstemning
Fra 2010 til 2011 steg danske topchefers løn gennemsnitligt med 13 procent. Er det rimeligt i krisetider?
-
Ja
-
Nej
-
Ved ikke
»Jeg synes, det er fuldstændig stikhamrende dobbeltmoralsk«.
Sådan sagde Dansk Folkepartis Kristian Thulesen Dahl i aftes i programmet Debatten på DR 2 til, at danske topledere sidste år steg gennemsnitligt 13 procent i løn.
Når arbejdere viser løntilbageholdenhed, som de gjorde i weekenden i overenskomstaftalen mellem CO Industri og DI, og cheferne samtidig forgylder sig selv, skader det sammenhængskraften i virksomheden, mener Kristian Thulesen Dahl.
»Man skal vise det gode eksempel. Og så enkelt er det. Det er psykologi det handler om«, siger han.
LÆS MERE Overenskomst for en kvart million danskere er faldet på plads
Tidligere finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) mener, at man skal blande sig helt uden om cheflønningerne.
»Det er jo aktionærerne, ejerne af virksomheden, der afstår deres gevinst til de direktører, de har. Det er den vurdering, de har af, hvordan direktøren klarer det, og hvordan virksomheden klarer det«, sagde Claus Hjort Frederiksen i Debatten.
Hvad mener du?
Blandt selskaberne, der har givet deres chefer mere i løn, er Danske Bank.
Her fik ledelsen 30 procent mere i løn fra 2010 til 2011. Samtidig skal
banken fyre 2.000 medarbejdere
Danske Bank begrunder lønstigningen med, at der er international konkurrence om de bedste ledere.
»For at kunne fastholde og tiltrække de bedste direktionsmedlemmer valgte bestyrelsen i slutningen af 2010 at hæve lønningerne for Danske Banks direktion. Aflønningen er styret af international konkurrence om de bedste ledere, som får en høj løn. Den konkurrence deltager vi i på linje med andre store virksomheder«, siger Anders Klinkby fra Danske Banks presseafdeling til Newspaq.
Hvad mener du om de store lønstigninger til cheferne?
Er det »fuldstændig stikhamrende dobbeltmoralsk«, som Dansk Folkeparti udtrykker det? Eller er lønstigningerne nødvendige for at holde på de bedste ledere?
Selvfølgelig er DF ude med riven...
...det er jo deres vælgere som står på gulvet uden uddannelse, som er de første der bliver sendt i ledighedskøen, når der er krise. Man kunne sige, at lederen burde være solidarisk med sine medarbejdere, men det er også under krisen, at de bedste ledere virkelig viser deres værd. Deres job er ubarmhjertigt og de bliver målt og vejet hver gang de så meget som slår en prut. Dertil kommer der faktum, at mange chefer også har mistet jobbet eller er skiftet til andre stillinger (læs headhunted) og det gør man jo sjældent uden at bede om lidt mere i posen. DF er bare populistiske kynikere.
Svar: Selvfølgelig er DF ude med riven...
rent vrøvl, dem som der er tale om her, der rigtigt skummer fløden, de er jo i dan grad økonomisk sikret. Og jobbet er slet ikke så ubarmhjertigt som det er for den ufaglærte, der mister jobbet og henvises til understøttelse.
Svar: Selvfølgelig er DF ude med riven...
Jeg er enig vedrørene DF, men det er først efter krisen at ledelsen kan bedømmes.
Så resten er jeg uenig i!
Tænk at der kom en dag...
... hvor jeg var enig med Dansk Folkeparti om noget.
Jeg har fuld forståelse for at man får en højere løn (om end jeg ville gøre det anderledes) når man lægger flere timer end gennemsnittet på sin arbejdsplads. Men jeg har ikke forståelse for den åbenlyse forskelsbehandling. Man må være klar på at være med til at tage konsekvenserne af krisen sammen - hvordan skal de ansatte ellers kunne tro på at man selv tager det alvorligt?
Svar: Tænk at der kom en dag...
Kan kun give dig ret, Christina
Den ene hånd vasker den anden !
På sin vis er jeg enig med Claus Hjort Frederiksen MEN...........
I lille Danmark med relativt små banker, kan og må man ikke sammenligne lønninger til chefer i store nationer med danske lønninger.
Der er noget som hedder "benchmarks" hvilket vil sige at størrelsen af omsætning,ansvar,resultat, har indflydelse på chefens løn.
Der er ingen tvivl om, at der findes danske, dygtige emner, som rent fagligt kan konkurrere med de nævnte udenlandske "genier", og som vil være taknemmelige for en løn og lønstigning, som forholder sig til dansk niveu og de andre nævnte kriterier.
Direktører, som uden blusel modtager de nævnte store lønstigninger, i en tid hvor der er store finansielle vanskeligheder, burde være solidariske med virksomheden og de ansatte samt huske på Pet Heins lille skæve vers:
En smule dy'
skal ingen sky
Det passer også i pengesager.
Der findes sikkert også det misforhold, at bestyrelsen, som fastsætter den adm. direktørs gage, også selv tager sig godt for af retterne.
Tja.....!
....... så er der vel ikke så meget at råbe højt over, når det kommer til medarbejdernes lønninger. Hvis chefer skal konkurrere om de højeste lønninger i EU, så nytter det jo ikke noget de samme chefer klynker over at medarbejderne også har de højeste lønninger i EU, og derfor påvirker virksomhedernes konkurrenceevne :-)
Hyklere.
Topledere er guder
I gamle dage ofrede vi til guderne fordi vi troede på, at de så ville sikre os frugtbarhed, krigslykke osv.
Den tror de færreste på i dag, men til gengæld tror vi på toplederne som de guder, vi er nødt til at ofre til, for at opnå fremgang.
Så hvem siger, at vi gudløse
Hvor er fællesskabet ?
Så Danske Bank fandt plads til 30% lønstigning til cheferne samtidig med de hæver gebyrerne. Hvis nu man havde brugt den lønstigning til, at fastholde nogle af de fyrede medarbejdere. Så kunne det være man kunne komme igennem på deres telefoner en gang imellem!!
Det her viser hvor kynisk bankerne efterhånden er blevet. Har de helt glemt deres oprindelige samfundsopgave?
Tror det er på høje tide, at skifte til en almennyttig bank!!
Ved ikke
Som udgangspunkt er jeg imod enhver holdning fremført af DF. Netop i dette spørgsmål har jeg desværre en modsatrettet følelse af, at for mange danske erhvervsledere ikke kan finde ud af meget andet end sikring af egen indtægt og fremførelse af krav til regeringer. Det synes jeg ikke, de skal belønnes for.
Noget andet er, at jeg opfatter bankdirektører og andre chefer som mennesker som alle andre, og ikke har forståelse for, nogle befolkningsgrupper foragtes alene på grund af økonomiske forhold, uanset om det er rigdom el. fattigdom.
Udbud og efterspørgsel...
De store lønforskelle er et naturligt resultat af de "frie" markedskræfter.
Så længe det er udbud og efterspørgsel som styrer priser og lønninger vil der desværre ikke være nogen sammenhæng mellem den indsats man yder og den løn man får.
Tidligere hang lønnen i høj grad sammen med kvalifikationerne, men nu er det udbud og efterspørgsel. Hvis man uddanner ti geologer om året og der kun er brug for fem, vil lønningerne blive presset ned. Hvis man uddanner tusind børsmæglere og der er behov for totusind vil deres lønninger stige til himmels.
Det gør desværre at de kvikkeste vælger at gå på handelshøjskolen (undskyld... Copenhagen Business School som det nu så smart hedder) i stedet for at blive atomfysikere eller hjernekirurger.
Svar: Udbud og efterspørgsel...
Der er ingen der reelt har *brug* for 2000 børsmæglere :o)
Større ansvar - større lønstigning
Igennem årene med "krisen" har mange virksomheder været nødt til at fyre ansatte - også ledere. I flere virksomheder er strukturen blevet ændret så dramatisk at hele ledelseslag er forsvundet. Det vil sige at den tilbageværende ledelse ofte skal dække et langt større ansvarsområde end hvad var tilfældet førhen. Jeg mener at det er helt fair at man får mere i løn når man får mere ansvar, og jeg synes derfor at denne detalje er vigtig at få med. Jeg ved godt at det sikkert ikke gælder for alle virksomheder, men derfor kan det jo alligevel godt fylde en del i statistikken...
Svar: Større ansvar - større lønstigning
Nåhr hvor er det synd for dem, tænk at de skal fyre folk, nej hvor hårdt....
Hvem er det lige mest synd for, den som skal fyre nogen, der i årevis har haft en fed hyre, pension og god aftrædelsesordning, eller den fyrede, som kan melde sig i bistandskøen?
Svar: Større ansvar - større lønstigning
Det er fair at man får mere i løn, men er det fair at man får flere tusinde procent mere i løn end en almindelig lønmodtager? Vi skal ikke mange år tilbage før en direktørgage mere lå på en million af nutidens penge, end på de her 20 millioner vi rutinemæssigt hører om.
De direktører der stod i spidsen for de banker der krakkede rundt omkring i landet i forbindelse med krisen i 2008 ... de har stadig en gigantisk pensionsopsparing og mange af dem fik et ordentligt gyldent håndtryk.
Jeg kunne retorisk spørge om du synes det er ok, at man får belønningen når man gør det godt OG når man gør det dårligt?
to forskellige paradigmer - et for chefen, et andet for lønmodtageren
Det er som om man ser på topchefen ud fra et "globaliseringssynspunkt" - her er det vigtigt at man giver konkurrencedygtig løn, internationalt set. Landet 'Danmark' er ikke relevant i den kalkyle.
Når man ser på lønmodtageren er det derimod landet Danmark der er målestokken. Arbejderen skal gå ned i løn for at Danmark kan blive konkurrencedygtigt som land, og hvis ikke man vil det, skader man landets konkurrenceevne.
Det er dobbeltmoralsk.
Jeg kan ikke blive klog på..
Claus Hjort... Der er vel ikke mange i den Danske Bank, som synes Straarup har klaret skærene særlig godt de sidst 5-10 år, måske slet ikke aktionærerne, der har set værdien af deres investering falde fra kurs 240 for 5 år siden til 95 i dag, og dermed blive mere end halveret. Alligevel mener Claus Hjort at det er disse hårdt prøvede aktionærer der mener at ledelsen har gjort det så godt at de fortjener en lønstigning på 30%. Den logik kræver vist en særlig blå/Claus Hjortsk mentalitet, for at forstå.
Var det ikke Financial Times der i 2010 udnævnte Claus Hjort til "den ringeste finansminister i 2010 uden for Sydeuropa"?
Ikke svært at forstå når man atter hører hans særlige finans-gen udfolde sig i medierne.
NEJ selvfølgelig ikke
Det er helt indlysende at de ikke skal have lønstigninger i krisetider. Som politikerne bliver ved med at messe, "vi må alle løfte i flok"( bare ikke dem selv). Der er grænser for hvor meget en topleder kan være værd. De er grådige og sidder selv og kan bestemme deres egen løn, så selvfølgelig tager de så meget de kan rage til sig. Det siger noget om deres lave moral og manglende forståelse for helheden, som de jo ellers skulle repræsentere.
Iøvrigt tror jeg den "krise" er et konstrueret spil fra magtens centrum for at holde befolkningen nede. Der er formuer gemt, som snildt kunne få gjort det af med den "finanskrise".
Men vi bliver holdt som gældsslaver i vores uvidenhed. Jeg ved det lyder provokerende, men der er noget rivende galt.
Svar: NEJ selvfølgelig ikke
Helt enig Katrine.
Det er dybt betænkeligt at ledere/politikere og ligesindede kan forgylde sig selv i disse krisetider. Desværre er menneskets grådighed det der styrer verden idag og jeg er bange for at vi kun har set toppen af isbjerget.
reality check
Verden er global og det er både lønninger for topchefer og arbejdere også.
Topchefens løn er fuldstændig og totalt ligegylding økonomisk set.
Min øverst chef får 75 mio i løn og det er ham velforundt.
Typisk DF populisme, men det passer sikkert ganske godt til deres grå pøbel segment af vælgere.
Det er fuldstændig rigtig, at de danske arbejdeders lønninger skal som minimum holdes i ro i en lang årrækket. Det vil gavne virksomhedernes konkurrence evne. Om så chef lønningerne blev fordoblet, så har det ingen som helst effekt eller indflydelse på konkurrenceevnen.
Typisk dansk jantelov pladder.
Svar: reality check
Men for 75 millioner kan du jo få 150 ok betalte arbejdere - så var det mon ikke bedre at bruge pengene på dén måde, fremfor at give din topchef en lønforhøjelse til det dobbelt :o) Fint med en god kaptajn på skuden, men der skal stadig være nogen aber nede ved årerne, for at man kommer nogen vegne.
Svar: reality check
Hvor deprimerende at læse en så arrogant kommentar. En topchefs løn har ingen grænser, hvorimod de andre ansatte i virksomheden skal have et loft. Så lad chefen få en milliard, og de andre gå ned i løn. Kan han opnå det gode resultat alene? Og bliver han bedre hvis han får 90 mill.? Synes du ikke der går en smertegrænse for hvor stort et klasseskel der kan være? Hvor mange sultende i Indien eller Afrika kunne én mand ikke redde for den løn? En holdning som denne er lige netop derfor vores verden er så grum og uretfærdig.
Hvis en chefs løn fordobler, og det ingen effekt har på konkurrenceevnen, hvorfor i alverden skal han så have lønforhøjelse?
-Og dette har intet med jantelov at gøre!
Svar: reality check
Hvad er realiteterne?
Vi har en arbejdsreserve der bliver trådt på, mens man har en arbejdsstyrke der bliver mere og mere presset, og det med stress til følge.
Arbejdslederne samt arbejdsgivernes top, saver deres egen gren over, fordi de snart har en arbejdsreserve der ikke er klar, og man er ved at skabe en ny psykisk præget type arbejdsløs, der ikke kan få sin dag til at hænge sammen. Dette betyder de ikke er klar, når et eventuel opsving kommer.
Mit forslag er, at man ansætter nogle sociologer i toppen af erhvervslivet, så de ikke ødelægger deres eget erhverv.
Dobbeltmoral
Det er dobbeltmoral, så det basker! Arbejderne skal ned i løn, lederne stiger formidabelt! Er det virkelig OK, at de som skaber værdierne, også skal have den laveste lønudvikling? Man behøver ikke at være kommunist, for at spørge sig selv, om retfærd er afskaffet i det danske samfund! Hvordan mon politikernes løn opfører sig? Stiger de også?
Løn efter fortjeneste
For mig at se er det fuldstændigt uhørt at de samme mennesker som snakker om at der skal holdes igen på lønstigningerne i overenskomst forhandlingerne, selv har startet en lønfest.
Men samtidig er det svært at skære dem alle over en kam. Hvis en chef har præsteret gode resultater, på tros af krisen, så skal denne chef selvføldig også have den fortjente lønstigning. Lønne til en dansk topchef ligger stadig under den løn de kan få i andre EU lande.
Debatten forgår også på Politiskdebatforum.dk
http://politiskdebatforum.dk/arbejdsmarked/129-lonfest-pa-chefgangen.html
... og Folketingets medlemmer har ikke fået lønforhøjelse eller andre goder...
Jeg mener at kunne huske at Folketingets medlemmer lige har fået lidt lønforhøjelse eller andre goder der hjælper på budgettet, så måske skulle Kristian Thulesen Dahl lige strække benene lidt udenfor i den rigtige verden før han kløjes i det dobbeltmoralske.
Umoralsk.
I det her land ser det ud som om dem der laver det største morads,også for de største lønstigninger og fratrædelses godtgørelser,tænk på hvad det har kostet TDC. DSB. DR.
og ikke mindst Danske bank.Samfunds sind findes ikke det er jo os der skal betale,så ingen respekt for det.
Ansvar ?
Det er kutyme at retfærdiggøre de høje lønninger med at lederne har et stort "ansvar".
Det kommer i høj grad an på hvad man lægger i ordet "ansvar".
Når man analyserer nærmere har de ikke noget reelt ansvar. De løber ingen risiko.
De skal tage nogle vigtige beslutninger og hvis de tager fejl kan det skabe enorme problemer... men ikke for dem selv.
Hvis de skulle betale virksomhedens tab af egen lomme kunne jeg forstå snakken om "ansvar", men det er jo ikke tilfældet.
Ofte ser man chefer som har kørt en virksomhed i grøften blive fyret med en klækkelig aftrædelsescheck som kan dække et mageligt forbrug indtil den lige så klækkelige pension.
En togfører har også et stort ansvar. Er hans løn hundrede gange højere af den grund ?
Svar: Ansvar ?
Meget præcist formuleret! Kunne ikke være mere enig.
Svar: Ansvar ?
Helt korrekt.
Vi har ALDRIG hørt om en højtlønnet direktør eller lignende der er draget til ansvar for beslutninger og/eller handlinger på trods af at det er deres "ansvar" at sikrer virksomheden og medarbejderne, som de den ene gang efter den anden svigter.
Den største risiko de løber, er at miste jobbet (ikke anderledes end alle andre). Hvis de mister jobbet bliver de forgyldt med fratrædelsesgodtgørelser i himmelråbende størrelser.
Svar: Ansvar ?
Dejligt at læse en så indlysende sandhed blive formuleret, for det sker alt for sjældent.
Ingen overenskomst for koncernchefer
Det er vel et af de spørgsmål man godt kan have en holdning til, men i virkeligheden ikke stille ret meget op med. Koncernchefer i større virksomheder får den løn markedet bestemmer, som er nødvendige for at de ikke fristes af tilbud fra konkurrenterne og som aktionærflertallet vil give. Deres løn og arbejdsforhold er ikke bundet af nogen overenskomst, de står altid til rådighed for virksomheden, træffer enorme strategiske beslutninger, som bestemmer virksomhedens indtjening og vækst. Fejler de, så det koster indtjening og arbejdspladser er det kort proces.
Jeg synes Christian Thulesen Dahl med denne kritik igen er ude med en billig omgang, især når man betænker hvad han ikke udrettede for mennesker i en helt anden indkomstskala under den forrige regering.
Svar: Ingen overenskomst for koncernchefer
Kort proces, come on, med en million godtgørelse i baglommen, så de ikke skal smudse sig til ved at stille sig ned i arbejdsløshedskøen sammen med dem de har fyret, så de kan opretholde de kolossale lønninger til cheferne...
Svar: Ingen overenskomst for koncernchefer
Det er muligt, der ikke ligger en fælles overenskomst - men er en kontrakt ikke en overenskomst?
Tænk et ramaskrig der ville lyde, hvis LO forlangte fratrædelsesordninger med œ års løn eller mere i overenskomsten.
Hvis der var et økonomisk ansvar med tilbagebetalingspligt, hvis der var fejldisponeret, var der måske grund til de høje lønninger.
Kaptajn af industrien
en virksomhed leder, hvis hjælp af samle en personlig formue bidrager positivt til landet i en eller anden måde.
Det kan have været gennem øget produktivitet, udvidelse af markederne, skabe flere arbejdspladser!
En af 16.500 ledige
Kaptajn af industrien
En af 160.500 ledige
de for høje lønninger
det kan ikke være rigtigt, at topchefer skal have så høje lønninger.
rent faktisk er det alle de ansatte, der gør en virksomhed god og rentabel. godt nok tager øverste chef altid ansvaret, når noget går galt. men at tage ansvaret i en sådan situation er en meget billig udtalelse. der følger sjældent en fyring af "ansvarhaveren".
en anden påstand, at hvis ikke topcheferne fik de store lønninger, så ville de rejse til udlandet. det tvivler jeg på, og der vil næppe være jobs til dem alle i udlandet.
Only when ............ mister wall street
"Only when the last tree has been cut down,
Only when the last river has been poisoned,
Only when the last fish has been caught,
Only then will you find that money cannot be eaten.?
- Cree-indiansk profeti.
Cheferne har deres egen lille sammenslutning
De fleste virksomheder er aktieselskaber og har dermed en bestyrelse der behandler chefernes lønninger.
Cheferne i de fleste aktieselskaber er bestyrelsesmedlemmer i andre aktieselskaber, hvor de behandler chefers lønninger og dermed deres egen virksomheds egne bestyrelsesmedlemmers cheflønninger.
Vi ser, at de kære chefer sidder og behandler hinandens cheflønninger og når de kan det, så vil de sidde med den berømte skrue uden ende, hvor de i deres respekt for hinanden sidder og byder hinanden op i lønninger.
Derfor er cheflønningerne så dyre for danske virksomheder. Ikke fordi cheferne gør et bedre arbejde end deres virksomheds andre ansatte, men simpelthen kun fordi de sidder i deres egen lille klub og falbyder hinanden.
Signalværdier tæller - de skal ikke være "dem og os"
Det burde være muligt, at indrette lederes løn på samme måde som f.eks. slagteriarbejderes. Grundløn/tillæg for resultatfremme. Det ville på ledelsesplan være sundere, hvis en "grundløn" var sammensat 80/20 af løn og aktieoptioner og at præmiere resultater med en bonus og/eller flere optioner, fremfor at belønne middelmådige ledere med først penge og siden gyldne håndtryk. Det kan sagtens gøres, uden at den "package", lederen får tilbudt, forringes. Han/hun skal bare præstere.
"Tulle" er ikke spor forarget, han er på stemmefiskeri hos EL, som har spist sig pænt ind på SF men også på DF. Der er jo også "arbejdere" på Borgen: betjente, telefonpassere, rundvisere, kantinedamer, chauffører etc. Så Tulle burde jo også advokere for, at MF'ere og ministre (mange uevnende og/eller usynlige) burde tilpasse aftrædelsesløn, pension oma. efter den økonomiske situation.
Når HKH Mary fremviser en strikket hue til 2400 kr. i sneen, bør man nok pille lidt ved apanagen.
Hukommelsen er kort.
Nogen burde minde DF om, at de sad som allerallerallervigtigste støtte til regeringen i perioden 2001-11, og at de stadig gør, hvad de kan for at få præcis de samme mennesker (herunder Claus Hjort) valgt ind i regering igen...
De samme mennesker kunne så spørge, hvad det var, Claus Hjort helt præcist mente, da han bedyrede et "værdifælleskab" med DF, og om det samme "værdifælleskab" stadig eksisterer...
Nej. De er ikke rimelige.
Men private selskaber må vel selv bestemme, hvordan de vil fordele deres midler?
Jeg finder det meget mere beklageligt, at folketingets medlemmer bevilger sig selv lønforhøjelser, som i de fleste tilfælde er absolut ufortjente.
Resultater og lønforhøjelse.
Det burde som minimun være en sammenhæng med resultater og aflønning. Hvordan banker på bankparke understøttelse kan bevilge lønforhøjelse er umoralsk. Men det har vist også mere med grådighed end rimelighed at gøre i toppen. Det er jo tydeligt at det er et generelt problem i danmark at 'toppen' forærer hinanden kæmpe bonusser og lønforhøjelser uanset hvad de præsterer og økonomiens tilstand.
er de pengene værd
Det er jo ikke kun på direktionsgangene denne grådighed florerer for man skal da ikke glemme politikerne som er og har været særdeles gavmilde over for sig selv , deres løn arbejds og pensionsforhold må siges at være særdeles favorable f.eks.fik fru vestager der jo førte et sandt korstog mod efterlønnen udbetalt ministerpension samtidig med hun modtog løn som folketingsmedlem selfølgelig uden modregning en del af politikernes børn modtager årligt 17.000 kr. en gave politikerne giver men som skatteyderne betaler så det er da forståeligt når nogle politikere har sympati for denne grådige skamløshed den praktiserer de jo i udstrakt grad selv .
De høje cheflønninger!
Vi ser p.t., at medarbejderne/lønmodtagerne viser krisebevidsthed. I konkurrencens og produktiivitetens hellige navn, går de forskellieg lønmodtagergrupper med til minimale lønstigninger, som ikke engang kompenserer for inflationen.
Det er derfor en provokation uden lige, at opgørelser nu viser, at chefgangene rager lønsigninger til sig i gennemsnit 13% og i et par tilfælde 40-45%. Det ovenikøbet i en bank, som fik udpræget hjælp af skatteyderne. Det sender et signal om, at erhvervslivets og bankernes top ikke har lært en fløjtende fjært af den grådighed, som udløste krisen.
Vi skal alle bidrage til at rette op på Venstre-regeringernes mega statsunderskud og forkælelse af banker, privathospitaler og skattelettelser til disse chefer. Bare ikke cheferne selv, som jo ikke var noget som helst, hvis ikke de havde gode, veluddannede, visionære, innovative og loyale medarbejdere.
Chefernes usolidariske adfærd, håber jeg den kommende skattereform får bugt med. Grådighed og provo er kodeord.
Svar: De høje cheflønninger!
piv piv og tud tud.
Du skulle nok have valgt en anden levevej, hvis du er så misundelig.
De danske lønninger skal set over en kam NED og det hurtigst muligt. At det så betyder reallønsfald, det er bare ærgeligt. Forhåbentlig kan det ske gennem reelle nul løsninger de næste 5-10 år. Men tvivler. Kan sagtens forestille mig, at vi alle kommer til meget hurtigt at tage et paycut på 5-10% og derefter 0 løsninger
Venstre begik den helt store fejl ikke at rundbarberer de off. udgifter med 120-130 mia samt få lavet en ordenlig topskatte reform.
Skattelettelser blev givet efter devisen bidrag til fælleskassen.
De danske chefer aflønnes gennem aftaler mellem arbejdsgiver og tager.
Man mærker jo straks dit EL ståsted. 90% i skat for alle lønninger over 3 mio, var det ikke det seneste opkast fra EL
Min allerøverste chef får 75 mio i løn, finder jeg helt igennem rimeligt som chef for 400000 ansatte og en omsætning 650 mia og et overskud på 65 mia.
Svar: De høje cheflønninger!
Der er ingen her, som er misundelige - sådan noget vrøvl.
75 mio - det er der ingen, der er værd. det svarer til 150 ufaglærte arbejdere.
Svar: De høje cheflønninger!
Der er ingen her, som er misundelige - sådan noget vrøvl.
75 mio - det er der ingen, der er værd. det svarer til 150 ufaglærte arbejdere.
De samme chefer
som vil have at de almindelige lønmodtagere viser tilbageholdenhed når det gælder lønkrav ved overenskomst forhandlingerne, er selv ikke blege for at bevillige sig selv 10-30% lønforhøjelse. Det klinger lidt hult når de så bagefter siger at der ikke er råd til lønstigninger pga finanskrise (eller hvad de nu bruger af undskyldninger)
Aktionærerne må selv betale chefernes over-lønninger
De fleste er enige om at topchefernes lønfest er en skandale. Men hvad gør vi ved det?
En praktisk løsning er, at indføre et loft over hvor store lønninger, der kan fratrækkes på virksomhedsregnskabet. Det kunne f.eks. være 1 mio.kr. pr medarbejder.
Dette ville øge skatteindtægterne fra selskabsskatten, idet alle løn-beløb over 1 mio. kr. skulle betales af aktionærerne.
Peter Straarup fik 12,4 mio. kr i løn sidste år. Deraf betalte samfundet de 25 % via selskabsskatten. Det svarer til 3,1 mio. I følge mit forslag vil samfundets andel være (25% af 1 mio.) = 0,25 mio. kr.
Aktionærerne ville altså tabe (3,1-0,25) = 2,85 mio kr. på reformen. Dette ville sætte en naturlig bremse på, hvor mange penge aktionærerne ville bevilge til folk som Peter Straarup.
Jeg har intet problem med at direktører får en høj lån - hvis de er pengene værd
Hvis en direktør vitterligt har lavet et godt stykke arbejde og fået virksomhedens resultater til at vokse på bundlinjen, dvs. skabt et stort og flot overskud er det i orden, at direktøren får en høj løn, aktie-optioner mv. Men hvis det er sådan, som vi har set det i de sidste 3-4 år, at f.eks. bank-cheferne løber fra deres ansvar, så mener jeg ikke de skal belønnes. Peter Straarup f.eks. indledte f.eks. Danske Bank's eventyr i Irland - det kostede banken en masse mia. kr. Alligevel bliver og blev Peter Straarup forgyldt økonomisk af bestyrelsen, og især da han gik på pension.
Mht. aktionærerne er det da korrekt, at sådan er det; de afgiver en del af deres udbytte ifht. store lønninger til direktørerne. Men se, det gør de så bare ikke alligevel. For når medarbejderne får mellem 1-2% mere i løn, ja så får aktionærerne større udbytte. Vestas-bosserne frasagde sig deres million-bonus - et eksempel til efterfølgelse.
Lønstigninger til chefer
Der er efter min mening INGEN mennesker der er så mange penge værd. Lønninger er røget helt ud i det ekstreme - gælder også for størstedelen af de taburetklæbende inkompetente politikere, der bare sidder og rager til sig.
Overenskomster for direktører
- er der vist ingen der har hørt noget om, og skulle fagbevægelsen mon inviteres med til at forhandle disse.
Nå men nu blev det måske også blandet for meget sammen . . . . .
Direktører forhandler deres egen ansættelseskontrakter, og der kopieres og pastes ivrigt imellem firmaer både herhjemme og derude. At nogle får for meget det er tydeligt, ja vel nærmest alt for tydeligt i disse år. At andre får for lidt eller slet ingenting, er mindre tydeligt men dog yderst almindeligt.
Begge dele er sider af den samme sag, nemlig direktøren, bestyrelsen eller chefens ansættelsekontrakt, og som andre allerede har fremført, er kontrakter og for den sags skyld overenskomster, aftaler der skal overholdes.
Lige nu er det overenskomsterne der bliver tilpasset, men lur mig om ikke fremtidige kontrakter for direktører, bestyrelser, for ikke at nævne politikere, vil bære præg af den "græske tragedie" der uden nåde skaber nye tider for os alle.
Ni Hau !
DF hykler
DF hykler som altid. De har jo været med til at give penge til Danske Bank og kunne have krævet, at de ikke fik lønstigninger mm. Der blev talt om at stille krav til bankerne men det blev der dog ikke. Nu kan de så råbe op i medierne om hvor dobbeltmoralsk det er osv!
Var det ikke noget med at de på Borgen selv fik lønstigninger under krisen? Hvad sagde DF til det mon?
Ligesom i resten af verden sidder chefer og bestyrelser hos hinanden. Sammenspistheden er stor, og derfor betyder det ikke noget, om vi har krise eller ej. De skal nok få mere i løn. Og de skal nok finde undskyldninger for det. Det store ansvar som de ikke har. Det er jo aktionærerne og den alm. borger, der betaler gildet , mens chefen smiler hele vejen til banken eller hvad han nu gør ...
Men hvis de var pengene værd så helt ok. Dem, der har skabt krisen løb også bort med pengene og glemte alt om ansvar undervejs ligeså politikerne rundt omkring?
http://mehmetozcelik.wordpress.com/2012/02/09/danske-bank
Snabelkartellet
Hvordan afgør man, hvad en direktør er værd?
Jo, ifølge Hjort Frederiksen forlyder det fra den lyserøde sky, at er det aktionærerne, der afgør det ved at ofre nogen af deres udbyttepenge og give manden hvad hen er værd. Og det er da deres egen sag - ikke sandt?
Men ude i virkeligheden ser det noget anderledes ud. Da sidder der nemlig mellem aktionærer og direktion meget ofte en professionel bestyrelse, der består af direktører fra en række andre virksomheder, med stærk interesse i en lettere overdrevet opfattelse af direktørens betydning i virksomheden.
Dette lederkartel har gennem tiden trinvist kunnet opbygge en snabelkultur, hvor man helt ubehersket har bevilliget sig selv større og større personlige fordele, på bekostning af virksomhed og aktionærer. Ingen forklaringer er for tåbelige til at hæve en, to og 100 millioner. Nogen får 100 mio for at gå af!! Den der tror, at det er rimelighed, der styrer dette forhold er simpelt hen ubegavet. Det er magt og dyb grådighed.
Lønningerne kan vi ikke blande os i....
.... men beskatningen kan vi :-)
Når "cheferne", i et samfund, kun virker som "slave" piskerne?
Kæft trit og retning, fidusmagernes "illusioner", er ikke længere troværdige i et moderne "globaliseret" demokrati.
Så er samfundet ude i virkelighedens "problemer".
Hvem skal nu lukkes ude, og hvem, må være med?
Statsunderstøttelse
Mon firmaerne med direktør-stjernegager på nogen måde bliver statsligt subventioneret? Hvis det er tilfældet, kunne man vel regulere sig ud af den åbenlyse barokke situation, der er tale om. Det er stadigvæk manden på gulvet der frembringer værdierne, og dermed også chefgagen!
Altid besværd med DF, så er det mig.
Men denne gang, kan jeg kun give dem ret. Når cheferne forlanger "løntilbageholdenhed", bør gyltigheden af deres forlangende, også have gyltighed for dem selv.
Hvem, er det, som har bragt os ud i vores "elendighed", det er vores valgte politikere.
De selvvalgte, som med "illusionens" hjælp kun ønsker at bedrage os,
Det har det "arabiske" folk forlængst indset, og gør nu oprør, fordi vi bare lukkede vores egne "øjne".
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Se også
- Bankbestyrelser viser tvivlsom dømmekraft 18. feb 00.01
- Topchefer bør følge med, når medarbejderne falder i løn 17. feb 21.49
Det store midterparti lever i en boble
Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.
Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet
Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.
Det er ikke synd for mig
Hvis det ikke var for den anonyme sæd, havde jeg måske ikke været her i dag.
Unge debattører dyster på skarpe holdninger
I aften afvikles første semifinale i DM i Debat.
Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen
Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?
Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov
Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i...
Pinligt angreb mod Zornig
Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.
Tiggerne i S-togene provokerer mig
Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.
Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej
Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.
Debutant fremstiller to gamle mennesker usædvanlig modigt
ibyen anbefaler
-
23. maj. 2012 KL. 16.12 Biografen Jagten
- 24. maj. 2012 KL. 13.00 Kunst Emily Wardill
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
25. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
24. maj 19.05
-
24. maj 17.08
-
24. maj 13.42
-
24. maj 09.29
-
24. maj 09.25
-
23. maj 17.59
-
23. maj 16.40
-
23. maj 13.21
-
23. maj 12.07
-
22. maj 13.56
- › Se flere
Seneste Skriv
-
24. maj 07.00
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
25. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
23. maj 10.38
-
21. maj 10.34
-
24. maj 07.00
-
24. maj 00.01
-
24. maj 10.43
-
25. maj 00.01
-
24. maj 11.38
-
24. maj 19.05
-
24. maj 10.25
-
23. maj 00.01
Mest læst i går
-
23. maj 10.38
-
24. maj 10.25
-
24. maj 07.00
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.41
-
24. maj 10.43
-
23. maj 14.48
-
24. maj 11.38
-
23. maj 13.36
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr
|
|
Pluspris 500 kr.
Alm. pris 600 kr
|
|
























ANBEFALEDE KOMMENTARER