Pokémon Go gør indtog i undervisningen. En matematiklærer på Østre Farimagsgade Skole vil lære sine elever om data og statistik ved hjælp af det spil, der optager hendes elever. Kilde: Politiken / Jakob Kyed Jakobsen

6.x på Pokémonjagt: »Det må godt være sjovt at gå i skole«

Pokémon Go gør indtog i undervisningen. En matematiklærer på Østre Farimagsgade Skole vil lære sine elever om data og statistik ved hjælp af det spil, der optager hendes elever.

Forbrug og liv

»Der er en Tentacruel!«.

12-årige Astor Zielinski står foran springvandet midt i Det Kongelige Biblioteks Have med en iphone i hånden og råber til sine klassekammerater fra 6.X på Østre Farimagsgade Skole.

På sin telefon kan han se en blå brandmand med rødglødende øjne på størrelse med en voksen mand, som flyver rundt over springvandet. De andre børn stimler sammen i en tæt flok omkring ham med øjnene rettet mod hver sin telefon og fingrene kørende i pendulfart over skærmen.

»Jeg fik den!«, råber Astor Zelinski og hans ven Walter Jerichau Scheibye i kor. De er på henholdsvis level 15 og 18 i spillet Pokémon Go, hvilket er nok til at kunne fange den sjældne Pokémon og bringe jubelråb i børneflokken.

Elevernes motivation er meget større, når de får lov til at lave statistik over noget, de selv synes er fedt. Det må godt være sjovt at gå i skole.

Scenariet er efterhånden velkendt i Det Kongelige Biblioteks have, som ifølge børnene i 6.x, er »det bedste sted at fange Pokémons i hele landet«.

Men i dag jager de ikke bare digitale lommemonstre. De er derimod midt i en matematiktime.

Motivationen stiger, når man har det sjovt Deres klasselærer, Josefine Jack Eiby, har omfavnet den dille, der har fyldt elevernes verden hele sommeren. Hun har valgt at integrere spillet Pokémon Go i sin matematikundervisning, og denne morgen er klassen gået igang med et forløb om data og statistik.

»Vi bruger spillet til at indsamle data på en måde, der er sjovere end at gå ud på gaden og tælle biler. Elevernes motivation er meget større, når de får lov til at lave statistik over noget, de selv synes er fedt. Det må godt være sjovt at gå i skole«, siger Josefine Jack Ejby, mens børnene løber rundt i haven omkring hende.

Spillet kræver en stor grad af samarbejde, som ikke kun foregår inde i selve spillet men også ude i den virkelige verden.

I dag samler eleverne data, så de kan undersøge, hvilket af de seks Pokéstops i haven, der giver flest Pokéballs og tiltrækker flest Pokémons - og om de er bedre end det Pokéstop, de har i skolegården. Flere af eleverne har proklameret, at de tror, det er fuldstændigt tilfældigt.

»Det er den hypotese, vi skal have be- eller afkræftet i dag. Vi skal se, om vi kan finde et mønster, når vi er 28 mennesker, der pendler mellem seks Pokéstops i en time«, forklarer Josefine Jack Ejby eleverne.

Foto: FINN FRANDSEN

Digital læring
Udover at lære, hvordan man organiserer store talmængder og udregner gennemsnit, median og normalværdi, så har forløbet med Pokémon Go et andet formål.

»Når forløbet er omme, er målet, at eleverne skal forstå, hvad data er for en størrelse. De skal for eksempel lære at reflektere over, hvad det betyder, når et spil eller en app er gratis. At det er deres data og informationer, der bliver tjent penge på. De skal udvikle en digital forståelse i undervisningen«, siger Josefine Jack Eiby.

Hun er ikke alene om at se store potentialer i at gribe det, der optager eleverne, og gøre det til en del af undervisningen. Enten helt simpelt ved at lade elevernes danskstile være baseret på deres seneste uges præstationer i Pokémon Go - eller ved at udnytte de læringsmæssige aspekter, der ligger i spillet.

Thomas Kramer, der er digital læringskonsulent på Pædagogisk Center i Kolding og administrator på hjemmesiden indskolingsapps.dk, vurderer, at der ligger mange læringsmæssige potentialer i Pokémon Go.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Spillet kræver en stor grad af samarbejde, som ikke kun foregår inde i selve spillet men også ude i den virkelige verden. Folk spiller det tit i små grupper og hjælpes ad med at finde de gode ruter og Pokéstops. Man kan lægge strategier, planlægge og koordinere, så man skiftes til at aktivere den lokkemad, der tiltrækker Pokémons«, siger han.

Foto: FRANDSEN FINN

Thomas Kramer opfordrer skolelærere til at sætte sig ind i det, som børnene er optagede af lige nu. Og hvis man ikke selv kender spillet, er han sikker på, at børnene med glæde vil give en hjælpende hånd.

Jeg har fanget mere end 30 Pokémons i løbet af bare den sidste halve time.

»Det kan være en god idé at lade børnene selv være med til at tænke over, hvordan man kan bruge spillet i undervisningen. Giv dem bolden, grib deres idéer og brug din faglighed til at skabe et undervisningsforløb omkring det«, siger han.

Man skal dog ikke hvile på laurbærrene. Spillet er en stor succes nu, men det er ikke sikkert, at det vil have samme tag i børnene til november. Man bliver nødt til at følge med og holde sig opdateret, mener Thomas Kramer.

21 kilometer på tre dage

Helt oplagt bruges spillet også til at få bevægelse på skoleskemaet. Souschef på Østre Farimagsgade Skole, Kirsten Hanne Hansen, fortæller, at omkring ti lærere på skolen er begyndt at følge Josefine Jack Ejbys eksempel. Mange bruger spillet i de bevægelsesmoduler, der ligger i løbet af skoledagen, mens andre lægger det ind som en del af et pædagogisk forløb.

I Det Kongelige Biblioteks Have traver børnene målrettet i cirkler om springvandet. Antallet af skridt man tager er nemlig slet ikke ligegyldigt, hvis man for eksempel skal udklække et Pokémonæg i spillet.

Foto: FRANDSEN FINN

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Astor Zielinski fortæller, at han siden, han installerede Pokémon Go for tre dage siden, har gået 21 kilometer. Efter skoletid går han med sine venner fra klassen eller parallelklassen ud for at jage Pokémons. At han også kan få lov at fange Pokémons i skoletiden gør ham absolut ingenting.

»Jeg har samlet en masse Pokéballs og fanget mere end 30 Pokémons i løbet af bare den sidste halve time«, fortæller han begejstret, mens han for et øjeblik har slået sig ned på springvandets kant i haven.

Men hvilket Pokéstop, der er det bedste, er ikke sådan lige sådan at vurdere, mener han. Det må de 28 Pokémonjægere i 6.x tilbage til klassen for at regne ud.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce