I et forbrændingsanlæg i Roskilde finder Operation X kasse efter kasse med tilsyneladende nyt H&M-tøj, der skal forbrændes. Til højre ’Smid Tøjet’-kampagnen, en indsamlingskampagne, som Bestseller er med i.
Foto: Operation X, TV2

I et forbrændingsanlæg i Roskilde finder Operation X kasse efter kasse med tilsyneladende nyt H&M-tøj, der skal forbrændes. Til højre ’Smid Tøjet’-kampagnen, en indsamlingskampagne, som Bestseller er med i.

Forbrug og liv

H&M og Bestseller brænder tøj i tonsvis på danske affaldsanlæg

Begge tøjkoncerner gør et stort nummer ud af at indsamle folks tøj, fordi »det fortjener bedre end at ende i skraldespanden«. Samtidig brænder de nyt tøj i danske affaldsanlæg.

Forbrug og liv

Aflevér dit uønskede tøj i H&M – uanset hvilket mærke det er, eller hvilken stand det er i. Så giver vi det nyt liv«.

Sådan beskriver modevirksomheden H&M sit indsamlingssystem med sloganet ’don’t let fashion go to waste’, hvor kunderne kan aflevere en pose med brugt tøj, så det kan blive genanvendt i nyt tøj. »Vi mener, at tøjet fortjener bedre end at ende i skraldespanden«, fortæller H&M på sit kampagnesite.

Og da Røde Kors dette forår opfordrede danskerne til at aflevere tøj til genbrug med kampagnen ’smid tøjet’, var den danske Bestseller-kæde partner på projektet. Den står bag brands som Only, Vero Moda, Jack&Jones, Vila og Pieces.

Hvad de to tøjfirmaer ikke har fortalt, er at de selv flere gange om året kører helt nyt tøj på forbrændingsanlægget. Det fortæller TV2-programmet ’Operation X’, der bliver vist i morgen.

Hyppig transport til forbrændingen

H&M har reklameret med, at de genanvender folks tøj siden 2013, og har de sidste fire år indsamlet 1.450 tons tøj i Danmark. Men i samme periode har de afleveret ialt 58 tons tøj til afbrænding.

’Operation X’ har interviewet medarbejdere hos flere forbrændingsanlæg, der bekræfter, at tøjet bliver brændt, og at der tilsyneladende er tale om nyt, uskadt tøj.

H&M’s hovedlager ligger i Greve, og firmaet benytter blandt andet forbrændingsanlæg i Roskilde. Her viser en aktindsigt, at H&M fra 2013 til 2017 afleverede varer ca. 5 gange om året. Der er i gennemsnit tale om 12 tons om året. ’Operation X’ får adgang til forbrændingsanlægget en dag i juni, hvor 1.500 kilo varer fra H&M skal brændes af. Det viser sig at være bl.a. helt nye mørkeblå jeans med prismærker på.

H&M bekræfter, at de får brændt tøj af på forbrændingsanlægget i Roskilde, men fortæller, at de kun brænder tøj, der er af en eller anden årsag er sundhedsskadeligt, f.eks. vandskadet med kloakvand eller forurenet af kemikalier. Det er altså tøj, der er blevet trukket tilbage fra markedet – enten globalt eller i Danmark – der ender på forbrændingen.

’Operation X’ har fået testet nogle af de jeans, som skulle være brændt i Roskilde, for kemikalier og bakterier. Laboratoriet Eurofins har ikke kunne finde fejl på tøjet. Ifølge H&M var jeans’ene kasseret på grund af for højt indhold af bly i nogle af knapperne. Det kan Eurofins ikke bekræfte i sin testning.

H&M har ikke ønsket at lade sig interviewe af Politiken om sagen, før de har set udsendelsen. De har heller ikke ønsket at fremlægge dokumentation over for Politiken for, at det pågældende tøj var sundhedsskadeligt.

97.257 stykker tøj

Bestseller, Danmarks største tøjmærke, erkender, at de afbrænder 0,1 promille af sin tøjproduktion, svarende til godt 49 tons om året, men virksomheden siger, at det kun drejer sig om skadet tøj, der ikke kan genanvendes.

I modsætning til H&M afleverer Bestseller et meget detaljeret såkaldt fragtbrev til forbrændingsanlægget. Fragtbrevene afslører ifølge ’Operation X’s sammentælling, at Bestseller de sidste to år har fået afbrændt 97.257 stykker tøj, 7.552 par sko, 6.763 smykker og 2.748 tasker.

De 50 ton afbrændt tøj om året er ikke nævnt i den danske koncerns seneste bæredygtighedsrapport. Til gengæld fremhæver i rapporten, at en tilsvarende mængde tøj (52 tons) er blevet sendt til genanvendelse i Tyskland.

Bestseller: Det er småting

Bestseller bekræfter afbrændingen, men siger, at det er meget små mængder i forhold til deres samlede produktion.

»Generelt kan vi sige: Bestseller har ingen økonomisk eller miljømæssigt interesse i at destruere produkter, der ikke fejler noget«, skriver Jesper Stubkier, kommunikationschef i Bestseller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi har i gennemsnit sendt 28 ton om året til forbrændingen, hvilket isoleret set stadig kan lyde af meget. Men det er ud af alle de produkter, som kommer ind på vores centrale, internationale lager. Det svarer til, at en grønthandler kasserer 1 ud af 10.000 tomater på grund af råd«.

Det brændte tøj er et symptom på et kæmpe problem med manglende bæredygtighed i en tøjbranche, hvor mange stadig satser på fast fashion, mener ekspert i bæredygtighed og design, adjunkt Else Skjold fra Designskolen Kolding.

Rygterne svirrer

»Det er da dybt forkasteligt, hvis man i modeverdenen stadig brænder tøj af. Det er for mig at se et sygdomssymptom i en branche, hvor man langt hen ad vejen har kørt business as usual med den gamle industrielle model med standardisering, masseproduktion, hastighed og volumen«, siger Else Skjold. Hun påpeger, at branchen overproducerer, og derfor hyppigt har tøj, den ikke kan slippe af med.

Hun har længe hørt rygter om afbrænding af tøj og er på sin vis glad for, at problematikken nu kommer frem i lyset.

»Jeg har det dobbelt med det. Det er godt, at det kommer frem, så almindelige mennesker får syn for, hvad det kan koste, når de køber alt det der billige tøj. Men det er ikke godt, hvis det kommer til at fremstå som om, at det her handler om nogle få brodne kar. For vi taler om en branche, hvor man er gået i gang med en bæredygtig omstilling alt for sent«, siger Else Skjold.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce