Annonce
Annonce
Forsiden 2. feb. 2011 KL. 11.54

Ren Raw food-diæt kan gøre dig alvorligt syg

Et liv levet efter raw food-anbefalinger kan give hjerte- og nerveproblemer.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print

Mad som ikke er opvarmet over 42 grader bevarer næringsværdien og vitaliteten i råvarerne, og det giver ekstra energi, anbefaler raw food-entusiaster.

Men folk, som udelukkende spiser efter raw food-rådene risikerer at få for lidt livsvigtigt B12- og D-vitamin samt for lidt calcium, jod, selen og jern, lyder det fra Københavns Universitet.

Det skriver videnskab.dk.

»Der er f.eks. absolut intet D-vitamin i det, de spiser. D-vitamin får man især fra fede fisk og lidt fra æg og mejeriprodukter, men der er ingenting i en vegansk Raw Food-kost«, siger lektor Susanne Gjedsted Bügel, leder af gruppen for sygdomsforebyggende ernæring på Institut for Human Ernæring ved Københavns Universitet, over for videnskab.dk.

Nærstuderet raw food
På det københavnske universitet har to grupper studerende under hendes vejledning lavet den første grundige gennemgang af næringsindholdet i mad, som er anbefalet af Raw Food-tilhængere.

LÆS ARTIKLEN:Rå gulerødder snyder kroppen for sunde stoffer

Og manglen på for eksempel D-vitamin i kosten er ikke noget, der tages let på

»Det kan være et stort problem på mange måder, især nu hvor D-vitamin ser ud til at bidrage til at beskytte os mod mange forskellige sygdomme, herunder kræft og hjertekarsygdomme«, siger Susanne Gjedsted Bügel.

Mangel på byggeklodser
Susanne Gjedsted Bügel slår desuden ned på, at raw food lader til at give for lidt af en aminosyre. Det er problematisk, for aminosyrer er afgørende byggeklodser i kroppen.

»Mangler du bare en klods, kan du ikke danne alle de proteiner, der skal bruges i hormoner, i musklerne, i huden og i forsvarsmekanismer over for bakterier eller vira. Du kan heller ikke danne vigtige enzymer, som spiller en ekstremt stor rolle i alle mulige forskellige processer«, siger hun.

Så hvis du får for lidt af en aminosyre, er det mildt sagt noget skidt. Det er én af grundene til, at man anbefaler at spise varieret«, siger Susanne Gjedsted Bügel.

Punkterer kongstanke
En af raw food-bevægelsens argumenter for at spise en kost, som ikke er opvarmet til mere end 42 grader, er, at det skulle ødelægge enzymerne i maden. Men det er forkert, påpeger lektoren.

»Man siger, at det ødelægger enzymer i føden, så vi ikke kan få glæde af dem, men det er noget sludder«, siger Susanne Gjedsted Bügel og tilføjer:

»Når man spiser grøntsager, bliver enzymerne alligevel nedbrudt af mavesyren og fordøjelsesenzymer i tarmen. Enzymerne kan slet ikke optages, før de er nedbrudt til mindre bestanddele, som kan bruges til at bygge nye proteiner og enzymer i kroppen«.

I værste fald kan den ensidige føde udløse blodmangel, hjerteproblemer, muskel- og knogleproblemer, nervesygdomme og demens.

LÆS MERE PÅVidenskab.dk (eksternt link)

Annonce
Politik
25. maj. KL. 20.47

De rigeste bliver plukket i børnecheck

Regeringen vil skære i børnechecken til de rigeste i sin skattereform.

Internationalt
25. maj. KL. 21.22
KAMPAGNESTART. Lederen af selvstændighedspartiet SNP, Alex Salmond, klapper ved den officielle indledning af kampagnen for et ja til løsrivelse fra unionen med England, Wales og Nordirland. - Foto: DAVID CHESKIN/AP

Skotterne skyder løsrivelseskampagne i gang

Om to år skal skotterne stemme om selvstændighed. I dag indledes tilhængerne en stor kampagne for et 'Ja'.

Digitalt
25. maj. KL. 19.07
Censur. Ifølge Google er der en voldsom stigning i rettighedshaveres krav om at få fjernet links fra søgemaskinen. - Foto: Paul Sakuma/AP

Microsoft kræver en halv million links fra Google-søgninger fjernet

Søgegiganten har valgt at offentliggøre krav, som kommer i vejen for informationsfriheden.

Annoncer
Annoncer