Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Flyulykke skyldtes knækket landingsstel

Fly fik store skader, da det endte i rabatten i lufthavnen i Nuuk.

Gem til liste

Det var ikke kraftig blæst, som var skyld i et flyhavari i Nuuk fredag, men derimod et svigt i landingsstellet.

Det vurderer administrerende direktør for flyselskabet Air Iceland Árni Gunnarsson efter at have talt med flyets piloter.

Direktøren tog straks efter havariet til den grønlandske hovedstad for at vurdere skaderne og for at sikre sig, at passagererne fik den hjælp, de skulle have efter den voldsomme oplevelse.

Heldigvis stoppede flyet få meter fra en skrænt, og ingen kom til skade ved havariet. Men flyet fik dog store knubs ved den uheldige landing.

»Det er for tidligt at sige, om det kommer til at flyve igen. Det har fået svære skader, så det må være op til forsikringsselskabet og vores teknikkere at vurdere, om det kan repareres«, siger Árni Gunnarsson.

»Hvorfor dog ikke gå op igen?«
Forklaringen fra det grønlandske politi samt flere passagerer i flyet var indledningsvist, at et kraftigt vindstød slog til flyet, netop som det skulle lande.

LÆS OGSÅKraftigt vindstød flåede fly på afveje

Det betød, at et hjul fik fat i sneen ved siden af banen, og blev revet af, hvorefter hele maskinen endte i rabatten.

»Man kunne mærke, vindstødene skubbe til flyet, som nærmest sitrede. Da piloten valgte at gå ned i landing, tænkte man, hvorfor dog ikke gå op igen, vente og prøve, hvor forholdene er bedre«, siger en passager til den grønlandske avis Sermitsiak.

»Da vi kunne forlade flyet, var vinden så kraftig, at man næsten ikke kunne bevæge sig frem«, fortæller passageren videre.

Vejr var inden for marginerne
Men passageren tager fejl, hvad angår vejrets indflydelse, siger Air Iceland-direktøren.

Nuuk Lufthavns korte landingsbane på 800 meter har en skrænt langs den ene side og for enden - til den anden side ligger en fjeldside.

Derfor kan en sikker indflyvning være svær i rigtigt dårligt vejr. Men selv om det blæste relativt kraftigt i fredags, var vejret inden for den sikkerhedsmargin, som lufthavnen i Nuuk bruger, siger direktøren.

KORTSe Nuuk lufthavn her (eksternt link)

Kaptajnen på flyet var samtidig vant til at flyve på Island og Grønland, deriblandt Nuuk.

»Det vi ved er, at landingshjulene på den ene side kollapser, da flyet lander. Derefter slingrer flyet mod den ene side af landingsbanen«, siger Árni Gunnarsson.

Ingen sammenhæng med danske Dash-8-havarier
Han er overbevist om, at havariet startede, ved at landingsstellet knækkede, ikke ved at flyet blev blæst af banen..

»Det blæste, men kun inden for hvad flyet og lufthavnen kan klare. Om blæst havde indflydelse på havariet, ved vi ikke endnu, men det startede med landingsstellet«, siger direktøren.

Flyet, som havarerede i Nuuk i fredags var et såkaldt Dash 8-fly, men af en helt anden type end de tre SAS-fly, som havarede i 2007, netop på grund af svigtende landingsstel.

»Jeg tror ikke, der er sammenhæng. Flyene, som havarerede i Danmark, var af en helt anden og større Dash-8-type«, siger Árni Gunnarsson.

Første passagerhavari i Nuuk
Han understreger, at flyet trods rutcheturen endte indenfor 'sikkerhedszonen' nær landingsbanen i lufthavnen - fra det punkt hvor flyet stoppede, er der omkring 20 meter til skrænten.

Havari.  Flyet endte tæt ved skrænten.

»Fordi det er en kort landingsbane, landede flyet ikke med særlig høj fart, så det nåede ikke så langt. Piloterne havde stort set kontrol over flyet, indtil det stoppede«, siger direktøren.

Havarikommissionen er nu på vej til Nuuk for at undersøge havariet nærmere sammen med teknikkere fra Air Iceland.

Trods den korte landingsbane og de ekstreme grønlandske vejrforhold er det første gang, et passagerfly havarerer i Nuuk Lufthavn.

Lufthavnen blev bygget i 1979. Før da blev Nuuk ligesom mange andre grønlandske byer betjent med helikoptere.

PolitikenPlus
  • Fingerring Fingerring i forgyldt sølv med ferskvandsperle. Ringen er enkelt i sit udtryk med perler som giver den et eksklusivt præg. Ringen er justérbar og passer derfor de fleste, på den ene eller anden finger

    Pluspris 359 kr. Alm. pris 449 kr. Køb
  • Champagnekassen 6 fl. Oplev hvor godt den ægte Champagne kan smage, og hvor mange smagsnuancer den kan byde på.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.774 kr. Køb
  • Coco de mer Coco de mer er en nød. Verdens største. Op til en halv meter lang kan den blive ? og når den er tungest, vejer den 30 kg.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.500 kr. Køb
  • Bamser Alle Én Gry & Sif produkter er håndlavet i Nepal af meget dygtige medarbejdere som hovedsagligt er kvinder. Ulden kommer fra New Zealandske får. Alt forarbejdningen af den rå uld bliver udført i Nepal

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb
  • Bezzerwizzer Mini - Året der gik 2014 Årets mandelgavehit med 600 spørgsmål om store og små begivenheder fra året der gik - fra kultur til politik og fra sport til sladder.

    Pluspris 99 kr. Alm. pris 130 kr. Køb