Afløseren for det nuværende Horsens Statsfængsel kommer til at ligge på Enner Mark tæt på landsbyen Lund 12 kilometer fra Horsens. Det er kendsgerningen, efter Vejle Amtsråd i dag vedtog det endelige regionplanforslag for området. Det skete dog ikke uden sværdslag. 10 af amtsrådets 31 medlemmer stemte imod forslaget, heriblandt tre Venstre-folk der hermed brød partidisciplinen. Især mange Venstre-folk har været imod placeringen i Enner, fordi fængslet her kommer til at beslaglægge megen god landbrugsjord. Bygherren, Kriminalforsorgen, har imidlertid hele tiden peget på Enner som deres ønskeplacering, og derved bliver det altså. Imens debatteres det lystigt i Horsens, hvad det gamle statsfængsels bygninger, der knejser højt over den østjyske by, skal bruges til.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Debatindlæg af Kasper Lyngholm Vilbæk
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Debatindlæg af Sune Gylling Æbelø
Kronik af Mikael Busch
Selv en solskinsø har sine sorte sider
tema
»Der var ingen i forløbet, der sagde til mig, at det var ulovligt, eller at jeg burde have ringet før«
Lyt til artiklenLæst op af
Line Vaaben
00:00
»Sindet er selvregulerende, hvis du formår at lade dine tanker og følelser være«
Lyt til artiklenLæst op af Signe Thomsen
00:00




























