DF-finansordfører, René Christensen, kan få stemmerne til at lave en aftale uden om finansminsiter Kristian Jensen og resten af regeringen, men han siger nej.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

DF-finansordfører, René Christensen, kan få stemmerne til at lave en aftale uden om finansminsiter Kristian Jensen og resten af regeringen, men han siger nej.

Politik

Enig opposition tilbyder at stemme DF's bilafgift igennem

Rød blok tilbyder nu Dansk Folkeparti en aftale om registreringsafgiften baseret på bilernes miljøbelastning og sikkerhed. DF kvitterer, men vil have regeringens embedsværk med om bord.

Politik

En samlet opposition lægger nu et tilbud for fødderne af Dansk Folkeparti.

Da forhandlingerne mellem regeringen og Dansk Folkeparti om fremtidens registreringsafgift på biler trækker ud, tilbyder alle fem partier til venstre for regeringen nu at indgå en aftale med Dansk Folkeparti baseret på DF's eget ønske om en teknisk registreringsafgift med udgangspunkt i bilernes miljøhensyn og sikkerhed.

»Vi er villige til at tilbyde Dansk Folkeparti, at vi kan indgå en aftale uden om regeringen«, siger Socialdemokratiets finansordfører, Benny Engelbrecht.

Dansk Folkeparti er modstandere af regeringens forslag om en flad registreringsafgift på 100 procent af bilens værdi. Partiet har i stedet foreslået en teknisk baseret registreringsafgift, som ikke bestemmes på baggrund af bilens værdi, men ud fra hvor sikker og miljøvenlig den er. Og i modsætning til regeringen tilbyder oppositionen altså nu at lave en aftale om den model.

»Vi står til rådighed med vores mandater til en grundlæggende ændring af registreringsafgiften, så den bestemmes af miljørigtighed frem for kun af pris«, siger Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper.

Socialdemokratiet og Enhedslisten bakkes op af de resterende partier i oppositionen, Radikale Venstre, SF og Alternativet.

Ingen aftale uden om regeringen

Dansk Folkeparti »kvitterer virkelig positivt« for håndsrækningen fra oppositionen, men vil alligevel ikke tage imod den.

For en aftale om en ny model for registreringsafgift er så kompliceret, at den kræver, at man kan trække på regeringens ministerier, når den skal sættes sammen, påpeger DF-finansordfører René Christensen.

»Når det er sådan en teknisk løsning, kan man ikke bare lave det på et ternet stykke papir og sige ‘gør det her i morgen’. Og det værste, man kan gøre, er at lave et beslutningsforslag, som man pålægger regeringen. Så kan det tage et år at føre det ud i livet«, siger René Christensen.

Og så længe kan man ikke vente, mener ordføreren. Bilsalget går nemlig allerede trægt som følge af, at potentielle bilkøbere venter på en aftale, der sætter prisen ned på biler. I september er bilsalget således faldet med 38 procent i forhold til samme periode sidste år, viser tal fra De Danske Bilimportører.

Hvis ikke I kan få gennemført jeres model sammen med den nuværende regering, var det så ikke en idé at stoppe forhandlingerne nu og så vente til, at en eventuelt ny regering måtte være klar til at gennemføre jeres model?

»Den største udfordring med bilafgifter er, at man ikke må tale om det. Så hvis man siger, at vi ikke gør noget ved det, men venter til efter et valg, så vil markedet stå fuldstændig stille, fordi alle vil vide, at der kommer noget andet om lidt«, siger René Christensen.

Det blev aldrig til en lynaftale

Der var ellers lagt i kakkelovnen til en lynaftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti for at undgå, at bilsalget skulle stå stille i for lang tid.

Ugen efter, at Politiken torsdag for fire uger siden på forsiden kunne afsløre, at regeringen ville sænke registreringsafgiften, understregede statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), at man ville hoppe i arbejdstøjet med det samme, »så vi om få uger har fundet en løsning på det«.

Regeringen inviterede derfor Dansk Folkeparti til forhandlinger i Finansministeriet, men det stod hurtigt klart, at der var langt mellem de to parter.

Mens regeringen har stået fast på, at alle biler skal blive billigere, kan Dansk Folkepartis model, der baserer sig på miljøhensyn og sikkerhed, resultere i, at visse biler, især de helt små, kan blive dyrere.

Selv hvis regeringen og Dansk Folkeparti når til enighed inden for de næste par dage, vil aftalen formentlig først endelig kunne behandles og vedtages, når folketingsåret formelt skydes i gang tirsdag 3. oktober.

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    »Jeg elsker jo ikke livet sådan helt ind i helvede«

    
    Tove Irma Margit Ditlevsen (født 14. december 1917 i København, død 7. marts 1976 smst.) var en dansk forfatter, der debuterede i 1939 med digtsamlingen "Pigesind".
    Hør om Tove Ditlevsen:

    Vi har været i arkiverne og fundet gamle interviews. Med den unge digterinde, der havde alt foran sig. Og med den ældre forfatter, der glædede sig til, at livet – efter depressioner og misbrug og fire ægteskaber – snart var slut. Her kan du høre Gudrun Marie Schmidt læse sin artikel om forfatterikonet højt.

Annonce