Annonce
Annonce
Film & tv

Den politiske sandhed i DR-serier er både kulturradikal og borgerlig

Politiken analyserer fem vigtige tv-serier fra DR og fælder dom.

Annonce

DR’s tidligere dramachef Ingolf Gabold sagde i denne uge, at tv-drama for ham havde været et politisk projekt. Men er DR’s tv-serier i virkeligheden venstreorienterede eller højreorienterede?

’1864’ er politisk venstreorienteret, men kunstnerisk borgerlig. Godsejeren i serien er en tyran, og de nationalkonservative er tåbelige. Dyrkelsen af nationalstaten bliver fremstillet som farlig og dum, mens sigøjnerne bliver fremstillet som uskyldige ofre for fordomme og brutalitet. Men tv-dramatik er ikke kun politiske budskaber. Det er også kunstværker.

LÆS OGSÅ:Bornedal og DR: Gabold havde ikke styringen alene

Og æstetisk set er ’1864’ hverken venstreorienteret eller kulturradikal. Ole Bornedal dyrker den patos, det store drama, de mirakler og alt den røg og damp og kanoner, som de kulturradikale ikke kunne fordrage. Krigen i 1864 er menneskeligt set forfærdelig – men kunstnerisk bliver den forfærdelig smuk. Politisk er ’1864’ et manifest imod krigen, men æstetisk er den en hyldest til slagmarken.

Foto:  Mike Kollöffel/DR.

’Borgen’ er værdipolitisk venstreorienteret, men fordelingspolitisk højreorienteret. Den er med andre ord radikal. Helten i serien er den kvindelige statsminister, som taler imod politisk spin, strategiske magtspil og populisme. Hun kæmper for humanisme, anstændighed og en progressiv miljøpolitik, og hendes modstandere hylder landbruget, svinekød og den almindelige dansker.

Og så bliver hun forfulgt af den vulgære sladderpresse. Hun starter et nyt parti og en politisk bevægelse imod alt det, som de dannede klasser ikke kan lide. Hun er en del af det internationale jetset, fraskilt og finder sin kæreste uden for landets grænser. Og så er hun æstetisk overklasse: Rummene i hendes liv er elegante, minimalistiske og dansk designede.

Foto:  Mike Kollöffel/DR.

’Livvagterne’ tegner et borgerligt verdensbillede. De tre unge mænd i serien drømmer ikke om at blive digtere eller rockstjerner. De vil være livvagter, som handler i en højere sags tjeneste og er klar til at ofre deres liv, hvis onde kræfter angriber. De er unge mennesker i en tid, der minder påfaldende om Anders Fogh Rasmussens Danmark.

LÆS OGSÅ: Ingolf Gabold styrker den politiske kampagne mod Danmarks Radio

Deres idealer er handlekraft, fysisk udholdenhed og frygtløshed. Deres projekt er ikke at udfordre det bestående samfund eller udvikle noget nyt, men derimod at forsvare den etablerede verden mod ondskaben. Politikerne i serien er slappe og opportunistiske, men de bliver reddet af livvagterne, som er disciplinerede og kompetente.

Foto:  Mike Kollöffel/DR.

’Krøniken’ er politisk socialdemokratisk og kulturelt progressiv. De gode er de unge mennesker, og de onde er de gamle undertrykkende overhoveder. Erik er søn af en direktør for en radiofabrik, og han drømmer om selv at komme frem i verden. Han er visionær, henter inspiration i Amerika og vil introducere fjernsynet.

Men hans far, Kaj Holger, inkarnerer i et kulturradikalt univers ondskaben selv: Han er både patriark og direktør. Han vil hellere knuse sin søns forretning end lade den gamle verden blive udfordret. Den gamle patriark er bødlen, og hans unge søn er offeret i en fortælling om, hvordan frigjorte kvinder og socialdemokrater byggede velfærdsstaten.

Foto:  Else Tholstrup.

’Matador’ er politisk radikal, moralsk progressiv og kulturelt konservativ. Vinderne i serien er kvinderne, som er på vej frem, og taberne er den gamle overklasse, som ikke fatter, at deres tid er forbi. De begavede moderne karakterer i ’Matador’ er frigjorte, mens de kristne er fundamentalister fra Jylland eller reaktionære tjenestefolk. Men serien er også ambivalent: Det nyrige borgerskab er økonomiske vindere, men dannelsesmæssige tabere. De har ingen stil.

LÆS OGSÅ:Lise Nørgaard: 'Matador' var ikke politisk

De mennesker, som læser moderne litteratur i ’Matador’, er også dem, som går ind i modstandskampen. Den kloge doktor Hansen er således både historiens taber og vinder: Han har dannelse nok til at føre kamp mod nazismen, men ikke mod til at erobre den moderne kvinde, han elsker.

---------------

Rettelse: I en tidligere version skrev vi, at Erik fra 'Krøniken' er søn af en direktør for en fjernsynsfabrik og efter en tur til USA vil introducere farvefjernsynet herhjemme. Han er imidlertid søn af direktøren for en radiofabrik, og det var sort-hvide fjernsyn, der var tale om.

Redaktionen anbefaler

Gabold: '1864' var et slag mod DF

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce