Annonce
Annonce
Kunst

Tyve forklædt som turister stjal værdifuld buste fra Glyptoteket

To gerningsmænd forsvandt med en bronzeskulptur af Rodin i museets åbningstid.

Annonce

Det tog 12 minutter for to kunsttyve at stjæle en værdifuld bronzebuste af Auguste Rodin fra Ny Carlsberg Glyptotek 16. juli.

Under tyveriet, som fandt sted i museets åbningstid, gik to gerningsmænd målrettet mod museets Rodin-sal, der rummer mange af den franske billedhuggers hovedværker.

Her lykkedes det tyvene at fjerne kunstværket ’Manden med den brækkede næse’ fra søjlen, det var monteret på, komme busten i en pose og forlade det københavnske museum igen, uden at hverken vagter eller gæster opdagede tyveriet.

»Det er hæsligt«, siger museumsdirektør Flemming Friborg. »Vi har mistet et vigtigt værk i samlingen«.

Museumsdirektøren vil ikke sætte pris på den 25,5 cm høje bronzebuste, som Rodin modellerede i 1863.

Tyvekoster.  Den stjålne buste 'Manden med den brækkede næse'. Foto: Glyptoteket

Politi: Et organiseret tyveri

Men selv skrev den store franske billedhugger, at det var hans mest vellykkede modellering, og han støbte i sin levetid flere versioner.

Den version, som det danske museum har haft i samlingen i 95 år, er de seneste år nået op på omkring 2 millioner kroner ved de internationale auktionshuse i London. Tyveriet er dermed et af de alvorligste danske museumstyverier i mange år.

»Tyveriet virker meget målrettet og organiseret«, siger politikommissær Ove Randrup fra Tyveri- og Røveriafdelingen hos Københavns Politi.

Her samarbejder man med Interpol og Europol, fordi man vurderer, at tyveriet kan være internationalt organiseret.

»Gerningsmændene har været inde på museet at rekognoscere cirka en uge før selve tyveriet, og de må have haft kendskab til, hvad de stjæler. Det her er ikke drengestreger«, siger Ove Randrup.

LÆS OGSÅ Her er de 10 dyreste nulevende kunstnere på auktion

På baggrund af overvågningsvideoer fra museet efterlyser politiet to østeuropæisk udseende mænd mellem 30 og 40 år, der begge er almindelige af bygning og 170-175 cm høje. Den ene har ifølge politiet »kort leverpostejfarvet hår« og »vigende hage«, mens den anden har »kort mørkt hår« og er »hulkindet«.

Under det tidligere besøg er tyvene gået målrettet efter bronzebusten af Rodin. Her er det ifølge museet lykkedes tyvene at løsne skulpturen fra soklen og afbryde alarmen, der var monteret til kunstværket.

Under det andet besøg, hvor selve tyveriet fandt sted, var de to gerningsmænd udklædt, så de lignede nogle af de mange turister, der er på museet om sommeren. Den ene bar panamahat og den anden kasket.

Hvad tyvene mere konkret gjorde, således at de kunne forlade stedet med busten, ønsker museet ikke at gå yderligere i detaljer med af hensyn til sikkerheden, forklarer man på stedet.

Glyptoteket: Intet tegn på gennemgående sikkerhedsbrist

Trods hændelsen fastholder Glyptoteket, at museet har et godt sikkerhedssystem.

Det er en forbandet fejl, at alarmen ikke går i gang

Flemming Friborg, museumsdirektør

»Det er en forbandet fejl, at alarmen ikke går i gang ved det pågældende værk. Det er selvfølgelig utilladeligt, og jeg tager ansvaret på mig som direktør. Men der er ikke en gennemgående sikkerhedsbrist på museet«, siger Flemming Friborg.

Museet har netop brugt 12 mio. kr. på at installere lys i salene, men direktøren afviser, at man har prioriteret forkert på bekostning af sikringen af samlingen, der også rummer værker af verdensnavne som Gauguin, Monet, Degas, van Gogh og Cézanne.

LÆS OGSÅ Den falske Grubler og Hertugen af Bourgogne

»Man kan slet ikke sammenligne de to ting. Sikkerheden er vi altid optaget af, og vi forbedrer den løbende. Vi har på intet tidspunkt dalret rundt med blomster i håret og ladet, som om dette aldrig ville kunne ske«, siger Flemming Friborg.

Nogle værker dukker op

The Art Loss Register i London, Storbritannien, forvalter verdens største private database over stjålne kunstværker. Her er man specialister i tendenserne på det illegale kunstmarked og har p.t. 128 efterlyste skulpturer af Rodin i databasen.

»De fleste kriminelle, der stjæler værker som dette, afvejer risikoen ved forbrydelsen mod den profit, som de kan indbringe, når man sammenligner med andre forbrydelser«, siger direktør Julian Radcliffe.

LÆS OGSÅ En af disse Grublere er falsk - hånden afslørede svindelen

»Risikoen ved at blive fanget, idet man stjæler kunstværket, er lille, fordi museerne er nødt til at skabe en balancegang mellem sikkerheden og publikums adgang til værkerne. Men at omsætte værket til penge er straks sværere«.

På Glyptoteket håber man, at bronzebusten en dag vil komme tilbage. Og det sker indimellem, at værker dukker op.

Tyveriet anfægter hele vores raison d'être

Flemming Friborg, museumsdirektør

Rodins skulptur ’Ung pige med slange’, der blev stjålet for 24 år siden i USA, blev i sidste måned opdaget hos auktionshuset Christie’s. Men tålmodigheden har endnu ikke indtaget museet på Dantes Plads.

»Tyveriet anfægter hele vores raison d’être. Vi viser værkerne frem, fordi de er en stor skat, som vi mener kan komme publikum til gode. Nu har vi et mindre«, siger Flemming Friborg.

»Det er indlysende helt forfærdeligt«.

Del link

Læs i magasinet

 Foto: LINE ØRNES SØNDERGAARD

Egyptologens had til mumier

Forleden forsvandt han. Og efter 42 år som en af landets kun tre egyptologer i fast job agter Mogens Jørgensen aldrig igen at sætte sin fod på Glyptoteket, hvor han som dreng en dag blev overvældet af den mystiske civilisation, der har lagt grunden til alt, hvad vi kalder europæisk kultur. Egypten har han sært nok sjældent besøgt. Og mumier hader han. Vi fik en sidste rundvisning.

 Foto: Christie's katalog fra 1996

Den falske Grubler og Hertugen af Bourgogne

Tre danskere er sigtet for at forsøge at sælge en falsk udgave af Rodins verdenskendte 'Grubleren'.

Relaterede artikler
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce