Annonce
Annonce
Økonomi

Burger King: Unlike vores facebookside og få en Big Mac

Gavekort til konkurrentens burgere reddede Burger Kings facebookside.

Annonce

Mange likes på Facebook er ikke altid lykken for en virksomhed – og slet ikke efter Facebook ved nytår gjorde det svært for virksomheder, som har mange inaktive brugere, at få deres opslag vist.

Burger King stillede derfor i april sidste år sine norske kunder et ultimatum: Unlike vores facebookside og få en Big Mac fra McDonald’s eller like vores nye side og vis, at du er en ægte fan.

LÆS MERE Virksomheder mister millioner på Facebook

Valgte man konkurrentens Big Mac, blev man stemplet som en Whopper Sellout på Facebook. Derudover blev man forvist fra Burger Kings facebookside for evigt.

I den forbindelse oprettede de en helt ny facebookside med et nyt navn, som de ægte fans kunne like.

Resultatet er, at Burger King i Norge har mistet 28.000 fans.Til gengæld er de aktive og ikke mindst loyale.

»Det nye mindre netværk på Facebook er mere intimt og har flere engagerede fans. Der er langt flere samtaler mellem både os og fansene og fansene imellem. Fokus på kvalitet frem for kvantitet har derved givet os en dedikeret fanbase«, skriver Sven Hars, der er kommunikationschef for Burger King Scandinavia, til Politiken.

Engagerede fans gør forskellen
Ifølge konsulent Christian Schou-Nielsen, som er konsulent hos det københavnske digitale bureau Signifly, der bl.a. rådgiver virksomheder om on-line markedsføring, er det et meget smart træk fra Burger King.

»Man kan i virkeligheden sammenligne Facebook med det fysiske rum. Det er bedre at have 100 fans, der råber og skriger, når man går ned af gaden, end det er at have 1.000 bekendte, som ikke siger noget. Det var netop det, Burger King indså«, siger han.

LÆS OGSÅ Facebook tjener milliarder på reklamer på din mobil

Det er bedre at have 100 fans, der råber og skriger, når man går ned af gaden, end det er at have 1.000 bekendte, som ikke siger noget.

Christian Schou-Nielsen.

Facebooks nye regler for, hvornår et opslag bliver vist, der ellers rammer mange danske virksomheder hårdt, da færre personer ser deres facebookopslag, vil ligefrem gavne Burger King.

»Når Burger King skaber meget interaktion, vil Facebooks algoritme vurdere det som så relevant, at det ikke kun skal vises til dem, der har liket Burger King, men også til likernes facebookvenner. Derved bliver Burger Kings opslag set af flere end før, selvom de har færre likes«, fortæller han.

Slut med konkurrencer og gratis ting på facebook?
Selvom Burger King måtte udlodde gratis burgere for at fjerne de mange brugere, der kun likede for at få gratis mad, er det ikke helt slut med at få gratis ting på Facebook.

Det skal bare være relevant, siger Christian Schou-Nielsen:

»Vi har rådet en dansk snack-producent til, at udlodde gratis snacks, når der f.eks. er tale om et nyt produkt. Men at udlodde en iPad, når man er en snack-producent, giver ikke længere mening og kan faktisk skade facebooksiden. Det er jo ikke fans af iPads, de skal tiltrække«.

Hvor mange gavekort Burger King måtte udstede til McDonald’s, kan de ikke oplyse.

Der er ikke planer om at gennemføre en ligende kampagne i Danmark.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce