Annonce
Annonce
Annonce
Internationalt

Løbsk IC4-tog skyldes næppe nedfaldne blade

Havarikomissionen er fortsat på bar bund i foreløbig rapport om bremseproblemer.

Gem til liste

Havarikommissionen har stadig ikke fundet årsagen til, hvorfor to IC4-tog ikke bremsede som de skulle i november.

I en foreløbig redegørelse bekræfter Havarikommissionen, at IC4-toget, som var indblandet i den første begivenhed på Fyn, bremsede over flere kilometer og kun standsede få hundrede meter fra et langsomtkørende godstog.

LÆS OGSÅDSB lod problematiske IC4-tog køre videre i tre dage

I alt anvendte toget 2.800 meter skinner til at bremse ned fra 180 kilometer i timen. Da politiken.dk var med til en prøvekørsel i sidste måned, hvor bremserne virkede, tog samme nedbremsning blot 850 meter.

»Toget standsede 374 meter bag ved det forankørende godstog«, skriver Havarikommissionen, som angiver, at toget bremsede i næsten halvandet minut før det standsede.

Foreløbig redegørelse

Læs Havarikommissionens hidtidige observationer her .

Få blade på skinnerne
Af den foreløbige rapport står det også klart, at hjulene på toget som tidligere antaget blokerede, og at toget sandsynligvis har kuret noget af vejen.

Det har tidligere fået DSB til at foreslå at skinnerne kunne være fedtede af nedfaldne halvrådne blade, men det afvises i den foreløbige rapport, hvoraf det også fremgår at der kun er enkelte træer på stedet.

TIDSLINJELidelseshistorien om de forsinkede IC4-tog

»8. november 2011 (dagen efter episoden, red.) om morgenen blev strækningen visuelt inspiceret (fra førerrum i et andet tog) og fysisk besigtiget fredag den 11. november 2011. Der kunne alene konstateres en begrænset mængde løvfald (meget få blade) på eller ved sporet«, skriver Havarikommissionen.

Godstoget foran havde da heller ingen problemer med at bremse, ligesom det ikke var utæt eller kørte med en last som kunne have forurenet skinnerne.

Har ikke fundet fejl
Havarikommissionen skriver i rapporten, at efterfølgende tests af toget ikke har vist fejl, ligesom det ikke var muligt at simulere bremseproblemet på hverken tørre eller indsæbede skinner under testkørsel.

Til gengæld lykkedes det, som politiken.dk tidligere har skrevet, at give toget tilsvarende bremseproblemer enkelte gange ved at hælde madolie direkte på sporet - forhold som dog næppe kan genfindes under normal drift.

LÆS OGSÅHavarikommission genskaber IC4-bremseproblem med shampoo og olie fra Netto

En undersøgelse af toget, som var indblandet i endnu et bremseproblem ved Høje Taastrup nogle dage forinden, har heller ikke vist fejl. Men toget computere viser, at også i det tilfælde blokerede bremserne.

Havarikommissionen fortsætter arbejdet og vil blandt andet gennemføre yderligere testkørsler. Siden det kom frem, at der har været to episoder, har IC4-togene haft køreforbud. Det vil de have, indtil fejlen er fundet, forsikrer DSB.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

PolitikenPlus
  • Fingerring Fingerring i forgyldt sølv med ferskvandsperle. Ringen er enkelt i sit udtryk med perler som giver den et eksklusivt præg. Ringen er justérbar og passer derfor de fleste, på den ene eller anden finger

    Pluspris 359 kr. Alm. pris 449 kr. Køb
  • Champagnekassen 6 fl. Oplev hvor godt den ægte Champagne kan smage, og hvor mange smagsnuancer den kan byde på.

    Pluspris 1.550 kr. Alm. pris 1.824 kr. Køb
  • Coco de mer Coco de mer er en nød. Verdens største. Op til en halv meter lang kan den blive ? og når den er tungest, vejer den 30 kg.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.500 kr. Køb
  • Bamser Alle Én Gry & Sif produkter er håndlavet i Nepal af meget dygtige medarbejdere som hovedsagligt er kvinder. Ulden kommer fra New Zealandske får. Alt forarbejdningen af den rå uld bliver udført i Nepal

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb
  • Bezzerwizzer Mini - Året der gik 2014 Årets mandelgavehit med 600 spørgsmål om store og små begivenheder fra året der gik - fra kultur til politik og fra sport til sladder.

    Pluspris 99 kr. Alm. pris 130 kr. Køb