0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

De er som alle andre unge piger. Lige bortset fra at de ved, hvad de skal de næste tre-fire år. De skal lære Koranen udenad. Ord for ord for ord ...

Den tyrkiske fotograf Sahiba Çimen fotograferer koranskoler for piger – en verden, der er fremmed for de fleste. Men ikke for hende.


Som 12-årig blev hun selv sat til at lære den hellige bog udenad. Vers for vers. Ord for ord for ord ...


Se hendes vinderbilleder fra World Press Photo. Og 15 andre vindere fra verdens mest prestigefulde fotokonkurrence.

Sabiha var 12 år, da hun skiftede skole. Og livet skiftede retning. For den nye skole i Istanbul var en koranskole for piger – og det, hun skulle, var at lære den hellige bog udenad. Alle 6.236 vers. Hun skulle bo på skolen, og hvis hun brugte al sin tid på det, ville det tage mellem tre og fire år.

I dag er Sabiha Çimen midt i 30’erne og bruger al sin tid på at være fotograf.

Og en ganske succesfuld fotograf i øvrigt: I år er hun blandt vinderne i World Press Photo. Og samtidig er hun blevet nomineret til optagelse i den legendariske, internationale fotosammenslutning Magnum.

Men i billedserien, der tog en 2.-pris i World Press Photo, er hun vendt tilbage til barndommens koranskole. Både den, hun selv gik på og et par af de øvrige koranskoler for piger, der fortsat findes i Tyrkiet.

Her fotograferer hun en verden, der er fremmed for de fleste. Men ikke for hende. For som hun har fortalt i et interview: »Disse pigers historie er også min historie«.

Billederne fortæller om et liv med strenge regler, fokus og disciplin. Men også med drømme, Barbie på dynebetrækket, store følelser og små, skøre indfald, der »er med til at bryde dominansen og bevare pigernes kreativitet«, som hun siger.

Selv var hun elev på skolen i tre år og »ville både gå der og ikke gå der«. Hun havde set frem til at komme i gymnasiet. Men er vokset op i en konservativ, religiøs familie, så da Tyrkiet for alvor begyndte at håndhæve et forbud mod tørklæder på offentlige læresteder, stod den på hjemmeundervisning for Sabiha – og koranskolen blev et alternativ.

Som 16-årig på en familietur til Mekka fik hun sit første kamera og forstod lidt efter lidt, at med det i hånden kunne hun berette om muslimske piger og kvinders liv indefra. Især de tilsløredes. Kvindeliv, som efter hendes mening er »underrepræsenteret i fotografi«. Og det er et problem, siger hun, for »det er nødvendigt med en platform at diskutere ud fra«.

Den vindende fotoserie fra koranskolen indeholder mere end 30 billeder, hvoraf vi her kan vise syv, og er taget på gammeldags filmruller i et mellemformatkamera.

Sabiha Çimen foretrækker langsommeligheden i dén proces frem for den digitale. Til fotomagasinet British Journal of Photography siger hun, at det er dén måde, hun bedst kan udtrykke sine følelser på.

Og så kalder hun også langsommeligheden et værn mod at »blive turist i de verdener, jeg fotograferer«.

Det møjsommelige arbejde med at lære Koranen udenad kan føres tilbage til en tid, hvor analfabetisme var udbredt – og papir og skriveredskaber dyre.

Dengang var det en måde at sikre, at de hellige ord blev husket og holdt i live til de fremtidige generationer. Når man kan Koranen udenad, har man ret til at bruge den ærefulde titel ’hafız’ foran sit navn. Ifølge Sabiha Çimen gifter de fleste piger sig efter skolen og stifter familie, men mange vedligeholder alligevel evnen til at huske det hele.

Side for side. Vers for vers.

Ord for ord for ord for ord ...

Alle fotos: Sabiha Çimen


Hvis du vil vide
mere om fotografen

Instagram: @SabihaÇimen

Sabiha Çimen vandt en 2.-pris i World Press Photo for fotoserien ’Hafız: Guardians of Qur’an’. Billederne har hun taget gennem flere år, og derfor vandt hun i kategorien ’længerevarende fotoprojekter’.

Nedenfor kan du se de 15 enkeltbilleder og fotoserier, der nåede helt til tops i år og blev præmieret med 1.-priser.

Vi skal advare om, at der kan være voldsomme motiver blandt fotografierne.

Samtlige vinderbilleder og vinderfotoserier i alle kategorier – altså også 2.- og 3.-priserne – kan opleves i STORT format på udstillingen i Politikens Hus fra 25. september til 18. oktober 2020.

1. pris i ’Miljø’, enkeltbilleder: En isbjørnemor og hendes unge nærmer sig nogle flag og udstyr, som forskere fra skibet Polarstern har sat op på en isflage i forbindelse med en ekspedition, som undersøger konsekvenserne af klimaforandringer i Ishavet (også kaldet ’Det Arktiske Ocean’). Fotograf: Esther Horvath, Ungarn


1. pris i ’Miljø’, billedserier:
De industrialiserede lande har i flere århundreder haft en brug og smid væk-økonomi, hvor virksomheder indsamler råstoffer og laver dem om til produkter, som sælges for så at blive smidt ud som affald. Verden over iværksætter landmænd, fremstillingsvirksomheder og regeringer forsøg med cirkulær økonomi som en del af indsatsen for at gøre noget ved klimakrisen. Fotograf: Luca Locatelli, Italien

1. pris i ’Aktuelle temaer’, Enkeltbilleder: En forretningsmand låser et par raketstyr inde efter at de har været del af salgsudstillingen på en af verdens største våbenmesser. ’International Defence Exhibition and Conference’ i Abu Dhabi, De Forenede Arabiske Emirater har årligt omkring 1.300 udstillere og mere end 105.000 besøgende. Fotograf: Nikita Teryoshin, Rusland

1. pris i ’Aktuelle temaer’, billedeserier: Oprørere fra Taleban fremviser deres våben ved et afsides skjulested i distriktet Khogiani i provinsen Nangarhar i Afghanistan. Fotograf: Lorenzo Tugnoli, Italien

1. pris i ’Generelle nyheder’, enkeltbilleder: Mens en ung mand i et mørkelagt Khartoum, hovedstaden i Sudan, læser et revolutionært digt op i lyset fra mobiltelefoner, råber en gruppe mennesker slagord og kræver revolution og civilt styre, 19. juni 2019. Billedet er også blevet kåret til ’World Press Photo of the Year’. Fotograf: Yasuyoshi Chiba, Japan

1. pris i ’generelle nyheder’, billedserier: En kvinde rækker en paraply (som er et protestsymbol) og en nummerplade med påskriften ’LOVE’ i vejret under en demonstration i oktober 2019. Demonstrationen udviklede sig voldeligt og fandt sted i distriktet Causeway Bay i Hongkong på den officielle nationaldag, som skulle markere fejringen af det kommunistiske Kinas grundlæggelse. Demonstranterne kaldte derimod dagen for ’Sorgens dag’. Fotograf: Nicolas Asfouri, Danmark

1. pris i ’Længerevarende fotoprojekter’: Fodboldfans synger under et lokalopgør i Algier, hovedstaden i Algeriet. Grundet tidligere voldsepisoder bliver kampen afviklet for lukkede døre, så disse fans må mødes foran kirken Notre Dame d’Afrique, hvorfra de har udsyn til stadion. Billedserien på otte billeder om Algeriets unge er også kåret til ’World Press Photo Story of the Year’. Fotograf: Romain Laurendeau, Frankrig

1. pris i ’Natur’, enkeltbilleder: En blot én måned gammel orangutang ligger død på et operationsklæde i en dyrlægeklinik efter at være blevet fundet sammen med sin tilskadekomne mor i en palmeplantage tæt på byen Subulussalam på Sumatra i Indonesien. Ungens mor, som redningsfolkene valgte at kalde Hope, var totalt blind og havde et brækket kraveben og var blevet ramt 74 gange af skud fra en luftbøsse. Landsbyboerne havde skudt efter hende, fordi hun spiste frugt fra deres haver. Fotograf: Alain Schroeder, Belgien

1. pris i ’Natur’, billedserier: Orangutangen Fahrzen får et rutinemæssigt helbredstjek på karantænecenteret i Sibolangit på det nordlige Sumatra i Indonesien. Fahrzen er 30 år gammel og kommer fra en zoo i Malaysia, hvor han har boet, siden han var spæd. Han er sund og rask, men mangler kompetencerne til at overleve i naturen. Fotograf: Alain Schroeder, Belgien


1. pris i ’Portrætter’, enkeltbilleder: På et asylcenter i Podkowa Leśna i Polen sidder en 15-årig armensk pige i en kørestol omgivet af sine forældre. Hun er diagnosticeret med det omdiskuterede resignationssyndrom, hvor patienten er passiv, ubevægelig, stum og ikke spiser og drikker, inkontinent og uimodtagelig for fysiske stimuli. Fotograf: Tomek Kaczor, Polen

1. pris i ’Portrætter’, billedserier: 60-årige Noora Ali Abbas sidder sammen med sit 6-årige barnebarn Harreth i deres telt i en lejr for internt fordrevne i Nineveh-provinsen i Irak. Noora lider af depression og angst på grund af de traumatiske oplevelser, hun har været igennem. Hun siger, at hendes mand og søn blev taget som gidsler af Islamisk Stat i 2015. Fotograf: Adam Ferguson, Australien

1. pris i ’Sport’, enkeltbilleder: Kawhi Leonard (på hug, i midten) fra Toronto Raptors ser sit skud gå i kurven, samtidig med at slutsignalet lyder i kampen mod Philadelphia 76’ers. Dermed vinder Raptors kampen. Fotograf: Mark Blinch, Canada

1. pris i ’Sport’, billedserier: Lukas Hartley (i midten) lytter til sin træner, der giver en peptalk før Paradise Bobcats’ første kamp i sæsonen. I 2018 brændte stort set hele byen Paradise i Californien ned til grunden under en voldsom naturbrand, men flammerne nåede lige netop ikke frem til det lokale gymnasiums football-bane. Næsten alle holdets spillere mistede deres hjem, men de vendte alligevel tilbage, da træningen blev genoptaget. Fotograf: Wally Skalij, USA

1. pris ’Nyhedsspot’, enkeltbilleder: Studerende støder sammen med kampklædt politi under en demonstration mod regeringen i Algier i maj. Algeriet havde på det tidspunkt været ramt af protestdemonstrationer siden februar. Fotograf: Farouk Batiche, Algeriet

1. pris ’Nyhedsspot’, billedserier: Pårørende til passagerer sørger på det sted, hvor et Boeing 737 Max 8-fly styrtede ned 10. marts kort efter starten fra Etiopiens hovedstad, Addis Ababa. Alle 157 personer om bord mistede livet. Fotograf: Mulugeta Ayene, Etiopien


Udstillingen World Press Photo kan opleves i Pressen i København 25. september - 18. oktober 2020. Flere oplysninger her: www.pol.dk/wpp

Redaktion

Tekst: Henriette Lind

Art director: Rasmus Vendrup

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce