0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Bare vent! Den nuværende er helt grå. På søndag åbner en mere farverig Cityring. Og når metroen om fem år rammer Sydhavnen bliver det helt barokt

Tryghed og sågar usynlighed var kernedyder, da Københavns første metrostationer blev tegnet fra 1995. Når Cityringen åbner på søndag, står den også på identitet og forskelle, men om få år er beskeden: Stop og tænk. Vi tegner et miniportræt af den københavnske metros designhistorie.

FOR ABONNENTER

Det kan ses som et modtræk i en tid, hvor det indre København bliver mere homogen, siger arkitekturprofessor emeritus Carsten Thau.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

  • Mads Nissen

    Bogfolk

    Henter…

    Pelle Dragsted: »Jeg har sat ind der hvor venstrefløjen er svagest«