Annonce
Debat 19. maj. 2011 KL. 12.30

Noma-kritiker: Sløje argumenter fra mine kritikere

Ulla Holm samler op på flere ugers kritik af hendes kronik om fascistiske træk ved Noma.

fakta

Ulla Holm er specialestuderende ved Sociologisk Institut.

8. maj skrev hun en kronik i Politiken, hvor hun påpeger fascistiske træk ved Noma.

Synspunktet har mødt udbredt kritik. I dette indlæg svarer Ulla Holm flere af kritikerne.

Udover de personangreb, min kronik har afstedkommet, er der gjort forsøg på en kritik af selve substansen fra Debatdanmarks mere autoritative stemmer.

Denne hviler ikke desto mindre flere steder på en sløj argumentation.

KRONIKENNoma er fascisme i avantgardistiske klæ'r

Både Jan Kragh Jacobsen og Søren Frank har afvist min anklage om lighedspunkterne mellem fascistisk ideologi og principperne bag Det Nye Nordiske Køkken og Noma med henvisning til, at der er tale om kunst.

Men fordi man kalder noget for kunst, udelukker det vel ikke, at denne kan have et fascistoidt præg? Det skel mellem kunst og ideologi, man ønsker at opstille, er altså ikke noget logisk eller nødvendigt skel.

Kunst er ikke per se ideologisk, men den kan være det og har historisk været det. Som sociologen Henrik Dahl for nylig skrev i en artikel på K-forum om debatkulturen i Danmark, benyttes ofte det trick at kalde noget for kunst med henblik på at gøre udtalelser og projekter immune over for kritik.

HENRIK DAHLLæs indlægget på K-forum(eksternt link)

Logikken går ud på, at så længe man kalder det, man udtrykker, for kunst, kan man slippe af sted med hvad som helst. Men selv kunsten skal stå til ansvar og er ikke hævet over kritik. Det gælder også, når mad bliver til kunst.

Det næste kritikpunkt fra Frank og Kragh Jacobsen går på, at man ikke kan foretage en kobling mellem mad og ideologi. Som Frank udtaler til B.T.:

»Fascisme har intet med mad at gøre. Der er forskel på et køkken og en nation«.

LINKLæs artiklen i B.T. (eksternt link)

I min kronik er det ikke min påstand, at Noma står for at ville smide fremmede på porten, kun deres råvarer.

Ulla Holm

Tilsvarende skriver Kragh Jacobsen: »Kan vi nu vente, at Ulla Holm knytter en forbindelse mellem det nazisympatiserende Vichystyre og de franske oste eller Mussolini og skinkerne fra Parma?«.

Lige såvel som kunst og ideologi kan være og i en række historiske tilfælde har været koblede, kan der sagtens forekomme en sammenkædning mellem mad og ideologi, og også her kan man henvise til flere historiske tilfælde.

F.eks. var det fascisten F.T. Marinettis ambition at skabe et italiensk køkken renset for fremmede fødevarer, og samtidig skulle det have som formål at skabe en kampklar befolkning.

Tilsvarende fremfører antropologen Katarzyna Cwiertka, at der især med dannelsen af nationalstaten er sket en tæt sammenvævning mellem mad og politik.

Herefter kan nation og ernæring ikke tænkes adskilt. Samme pointe finder man hos historikeren Carol F. Helstosky i Garlic and Oil. Food and Politics in Italy.

Det er jo heller ikke nogen hemmelighed, at der fra politisk side herhjemme og i Norden vises stor interesse for og gives opbakning til Den Nye Nordiske Diæt.

I min kronik er det ikke min påstand, at Noma står for at ville smide fremmede på porten, kun deres råvarer.

I Berlingske beskylder Tom Jensen mig for at se 'det fascistiske Danmark' igennem 'forvrængningens prisme'.

BLOGLæs Tom Jensens indlæg (eksternt link)

Imidlertid fremgår det tydeligt, at Jensen har valgt at læse min kronik igennem netop en forvrængningens prisme, idet han udleder af den, at jeg bl.a. mener, at der i Danmark føres klapjagt på minoriteter som led i en generel neofascistisk og nazistisk strømning med rødder i magtskiftet fra 2001, og at VKO er at sammenligne med Hitlers magtovertagelse i 1933 og holocaust.

I min kronik retter jeg ingen anklage mod VKO, og jeg hævder hverken im- eller eksplicit, at der foregår en generel fascistisk eller nazistisk opblomstring i Danmark.

Tværtimod henviser jeg til indikatorer på tolerance blandt danskerne i flere sammenhænge. Det eneste, jeg siger, er, at man på et område som gastronomi kan se paralleller til det fascistiske tankegods i kraft af bl.a. den systematiske afstandtagen fra egnsfremmede fødevarer og dyrkelsen af det racerene etc.

Der er tale om et isoleret felt, hvor en aversion mod det fremmede gør sig gældende. Det er ikke ensbetydende med at sige, at alle områder af det danske samfund er blevet gennemnazificerede.

Det mindste, man kan forlange, er vel konsistens?

Ulla Holm

Niels Lillelund tager mig i Jyllandsposten ligeledes til indtægt for at tale om »fremmedhadet i almindelighed«, men det er jo netop det, jeg ikke gør.

Jeg taler om udelukkelsen af det fremmede i maden, ikke andre steder. Hernæst efterlyser Lillelund, at vi »taler alvorligt et øjeblik« og tilføjer: »For ærligt talt, hvis en del af dogmet er lokale råvarer, så er det pudsigt, at man flyver dem ind fra Grønland, for der er altså længere til Grønland end til Frankrig, så hvad er egentlig pointen sådan rent gastronomisk?«.

Hvis Lillelund overhovedet har læst min kronik, vil han vide, at jeg netop påpeger det inkonsistente i, at man på den ene side bryster sig af, at Det Nye Nordiske Køkken er et klimavenligt alternativ til det internationale køkken samtidig med, at man flyver råvarer ind fra områder i Norden, som ligger længere væk end Spanien og Frankrig, hvorfra man ikke ønsker at importere fødevarer.

Lillelund påpeger dog noget centralt: »Noma kan ikke tænkes uden for Danmark, for det giver ingen mening at spise nordisk mad i Frankrig eller Italien, hvor de jo har så dejligt mange andre ting at spise«.

Det er netop tanken bag Det Nye Nordiske Køkken, at man skal spise så lokalt som muligt uanset, hvor på kloden man befinder sig. Derfor kan det også undre, at Claus Meyer i Politiken 8. maj udtalte, at »vi vil inspirere landbruget og fødevareindustrien til at lave moderne kvalitetsfødevarer med et internationalt potentiale«.

Ligeledes taler Meyer i en artikel i Mandag Morgen fra 2010 om at »udvikle nordiske delikatesser til det globale marked«.

Nordiske fødevarer skal altså udbredes globalt. Dette er imidlertid i direkte modstrid med hele filosofien bag det Det Nye Nordiske Køkken. Det mindste, man kan forlange, er vel konsistens?

Annonce
Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR
Annoncer
22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

19. maj. KL. 20.37
Distance. Det er altafgørende at opretholde en professionel distance til det område og de mennesker, man ønsker at hjælpe. Ellers kan det forhindre, at man hjælper optimalt. Tegning: Per Marquard Otzen.

Taler Børnerådets formand sin egen eller børnenes sag?

»Lisbeth Zornig Andersen bruger sit formandskab som løftestang for sin egen sag«.

18. maj. KL. 15.04
Tegning: Roald Als

Venstrefløjen har overladt debatten til højrefløjens intellektuelle

Nævn tre centrum-venstre-intellektuelle, der præger den politiske debat i dag.

18. maj. KL. 13.12
Ammedebat. »Her tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame, der er helt bevidst om, hvad hun vil, og hvornår hun vil det«, skriver jordemoderstuderende. - Foto: Thomas Borberg (modelfoto)

Amning er da ikke perverst

Tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame.

18. maj. KL. 09.27
Valg? Regeringens finanslov for 2013 kan godt stemmes hjem med Enhedslisten, men at regere landet efter sit grundlag, kan regeringen ikke. - Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Ender Thornings reformplan i valg?

Uden Løkke vil regeringens finanslov for 2013 være uden reformer.

17. maj. KL. 23.50
Foto: MYDSKE PETER

Hvornår skal de rigeste til lommerne?

Hvis alle skal bidrage, mangler der noget i regeringens 2020-plan.

17. maj. KL. 00.01
fejlet. Helle Thorning-Schimdt har forspildt muligheden for at være brobygger i EU. - Foto: THIERRY CHARLIER/AP

Thornings EU-formandskab er slået fejl

Statsministeren har hverken ideologisk eller politisk formået at slå igennem på europæisk...

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

22. maj. KL. 00.01 Tolle lege

Det sker
Havnespot. Nogle af de bedste solsteder i København findes langs havnen. Her er det Toldbodens Grillbar. - Foto: Mathias Christensen
22. maj. KL. 12.02

Guide: Københavns bedste havnespots

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning

Mest læst i dag

Mest læst i går