Annonce
Debat 4. okt. 2011 KL. 13.14

Læserne: Thornings regering tegner lovende

Læserne har vurderet den nye regering. Den er de fleste glade for.

Absolut bestået.

Sådan lyder dommen fra langt hovedparten af de flere end 3.000 læsere, der siden i går har givet karakterer til det nye ministerhold.

Fire ud af ti giver enten et 10-tal eller topkarakteren 12 til Helle Thorning-Schmidt og hendes 22 ministre.

»Hvad Fogh og Løkke slet ikke magtede og ville, er faktisk lykkes for Thorning & co. Nemlig at få dannet en ny og bedre regering hen over midten. I sig selv flot politisk arbejde, som, uagtet de mange store udfordringer i tiden, tegner lovende for fremtiden og for Danmark«, skriver Elmer Pedersen fra Esbjerg om det nye kabinet.

SKRIV OG STEMHvor stærk er den nye regering?

20 procent mener dog ikke, at regeringen bør bestå, og flere læsere bemærker, at Helle Thorning-Schmidt har påtaget sig en stor opgave, hvis hun vil favne om både støttepartiet Enhedslisten og de radikale.

Men forskelligheden internt i regeringen kan også være en fordel, mener Karen Jacobsen fra København.

»En radikal økonomi- og integrationspolitik i kombination med S-SF’s socialpolitik, der vil afkorte afstanden mellem høj og lav i vores samfund. Og begge parter vil satse på miljø, børn, unge og uddannelse. Det er da så godt, som det kan blive: Et resultat, anstændige mennesker på blå fløj heller ikke kan være helt utilfredse med«.

Tvist om de radikale
Også det nye regeringsgrundlag blev i går sendt til læserdebat på politiken.dk, hvor de overvejende positive toner fortsætter.

»Jeg er i den grad særdeles positiv overrasket over både et flot trekløver samt indholdet i S-SF-R's fremlæggelse af regeringsgrundlaget. Og der er heldigvis masser af uduelige VK+O- travere, som nu endelig fjernes«, lyder det fra den flittige kommentarskribent, Elmer Pedersen fra Esbjerg.

LÆS MEREHvad er godt og skidt i regeringsgrundlaget?

»Jeg tror, skattereformen bliver god, og jeg er lykkelig for, at miljøet skal prioriteres. Godt, Danmark ikke skal svines mere til«, skriver Frida fra Viborg, mens Thomas Widmann fra Newton Mearns i Skotland bider mærke i, at den nye regering vil tillade dobbelt statsborgerskab:

»Det er meget vigtigt for mange danskere, der er flyttet til udlandet, og som gerne vil opnå lokalt statsborgerskab uden at skulle opgive deres danske statsborgerskab«, skriver han.

Flere kommenterer, at de radikale har sat et tydeligt fingeraftryk på grundlaget.

»De radikale har ved regeringsgrundlaget fået mere, end jeg kunne ønske mig«, skriver Jens Jacobsen fra Føllenslev, mens Niels B. fra Svenstrup nok har det lige omvendt:

»Det er godt, at det overvejende er blåt. Det er skidt, at det er røde, som skal forvalte det. Det er den rene vare nu engang bedst til«, skriver han.

Rådgiv regeringen
Siden Thorning præsenterede sit ministerhold for dronningen, er det endvidere væltet ind med velmenende råd til de nye minstre i politiken.dk's store ministerielle rådgivningsservice.

SKRIV Giv et godt råd til de nye ministre

»Red Østerild fra den igangværende fældning og flyt vindmølletestcenteret«, skriver for eksempel Jean Thierry fra København til den nye miljøminister Ida Auken.

Og Jan Kauffmann har et forslag til den nye kirkeminister Manu Sareen:

»Arbejd på at alt religion skilles fra Staten«.

Rådgivningsservicen har åben en rum tid endnu, og det forlyder, at flere ministre allerede har ladet sig inspirere.

Annonce
Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

Annoncer
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

22. maj. KL. 00.01 Tolle lege

Det sker
Havnespot. Nogle af de bedste solsteder i København findes langs havnen. Her er det Toldbodens Grillbar. - Foto: Mathias Christensen
22. maj. KL. 12.02

Guide: Københavns bedste havnespots

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning