Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Studerende efter vild fattig-debat: Måske skal man bare lade tabu være tabu

Sofie har skrevet det mest kommenterede debatindlæg på politiken.dk nogensinde.

344
Gem til liste

Sofie V. Jensen

22 år, i gang med sit første år på det samfundsvidenskabelige internationale basisstudium, RUC. Her er hendes budget:

Faste udgifter

• Husleje: 3.150
  • El + varme: 400
  • Telefon: 150
  • Forsikring og fagforening: 100
  • Internet: 200
  • Uddannelseskort 460
  • Tøjvask (vaskeri) 200
  • Licens: 192
  • I alt: 4.852 kr.

Indkomst

• SU: 4.981
  • Mor: 200
  • I alt: 5.181 kr.

1. januar tjekkede Sofie V. Jensen sin konto. 300 kroner til en hel måned.

En trang måned. Hun fattede kuglepen og skrev et dagbogsafsnit om sin frustration over ikke at have nogen penge - og om at omgivelserne ikke har forståelse for hendes situation.

Debatindlægget »Jeg er træt af at have en dårlig dag hver dag« er ikke Sofies første, men det første hun har turdet sende.

»Jeg havde egentlig tænkt, at det trykker de garanteret ikke«, siger den 22-årige studerende.

Mest debatterede indlæg
Men det gjorde de, Politiken. Lørdag 7. januar fik dagbogsnotatet knap en sides plads i avisen.

Så kom det på nettet og blev med (foreløbigt, for de tikker stadig ind) 1.838 kommentarer fra læserne politiken.dk's mest diskuterede og mest læste debatindlæg nogensinde.

LÆS DEBATINDLÆG»Jeg er træt af at have en dårlig dag hver dag«

»Ej, hvor sindssygt«, siger hun, da hun hører om rekorden. For selv synes hun ikke, at hendes indlæg er så kontroversielt endda.

Læserne derimod mener, at Sofie skal tage sig sammen. Tage til takke med et uinspirerende job og få en billigere husleje. Lade være at kræve, kræve, kræve og have ondt af sig selv.

Én skriver, at Sofie skal prise sig lykkelig over ikke at have rigtige problemer.

LÆS OGSÅJeg er træt af at høre på klynk

Jeg sidder ikke med hænderne i skødet
Men kommentarerne kan hun ikke bruge til noget.

Jeg har svært ved at få tingene til at hænge sammen, og det synes jeg ikke, der har været særlig stor accept omking

Sofie V. Jensen

»Nej, det synes jeg faktisk ikke. Jeg har arbejdet, siden jeg var 14 år, men har været nødt til at sige mit studiejob op, fordi det ikke var fleksibelt nok«, siger Sofie, der ikke siden har kunnet finde et nyt.

Har du søgt job i supermarkeder, som nogle af læserne foreslår?

»Jeg har ikke lige søgt konkret i Netto. Jeg har arbejdet i Kvickly i kassen og gjort rent på et hospital. Det er ikke, fordi jeg er for fin til det«, siger hun og går lidt i stå. Så siger hun:

»Jeg synes i hvert fald ikke, at jeg har siddet med hænderne i skødet«.

Jeg er fattig
Hvad ville du opnå ved at delagtiggøre andre i din situation?

»Jeg ville sætte gang i en debat omkring et tabu; Jeg har svært ved at få tingene til at hænge sammen, og det synes jeg ikke, der har været særlig stor accept omking«, siger hun.

Ville du også opnå politiske initiativer el. lign.?

Nu er jeg af den opfattelse, at man godt kan komme med en kritik uden at have løsningsforslag

Sofie V. Jensen

»Nu er jeg af den opfattelse, at man godt kan komme med en kritik uden at have løsningsforslag, og jeg har heller ikke noget løsningsforslag«, siger Sofie, der skriver om ikke at have råd til at tage til juleafslutning på RUC, hvor hun læser.

Taknemmelig men fattig
Eller p-piller og vitamintilskud. Og da slet ikke caffelatte. Og så vil hun også godt have lov at kalde sig fattig, selv om hun får gratis uddannelse, SU og et favorabelt studielån.

»Jeg synes godt, at man kan være meget taknemmelig for de ting, man får, og stadig have det svært«, siger hun.

Og end ikke hundrede- og atter hundredevis af kommentanter på Politiken - og Ekstra Bladet, B.T. og netavisen 180grader - kan med ord som klynk, forargeligt, pinligt og forkælet få Sofie til at ryste på hånden.

»Jeg synes stadig, det er okay at kalde sig fattig, når man lever på lånte penge (SU-lån, red.)«, siger hun.

Forener Cekic og B. Olsen
Men det synes Özlem Cekic (SF) og Joachim B. Olsen (LA) ikke. De to politikere - der har været virkelig uenige i fattigdomsdebatten og om hvorvidt en kvinde ved navn Carina er fattig eller ej - har den 22-årige studerende formået at forene.

LÆS OGSÅ'Fattige' Carina udløser læserstorm

Jeg synes godt, at man kan være meget taknemmelig for de ting, man får, og stadig have det svært

Sofie V. Jensen

De siger begge til Ekstra Bladet, at nej, Sofie er ikke at betegne som fattig.

»Det siger også bare noget om, hvor vildt det er, at de går ind og kommenterer på mig«, konstaterer Sofie, der er blevet noget overrasket over den interesse, medierne har udvist for hendes budget den seneste lille uges tid.

Helt bombet oven i hovedet
Hun har været i P3, i en masse aviser - på forsiden af Ekstra Bladet - og i Go'Morgen Danmark og dermed ikke haft så meget tid til at læse op til den eksamen, hun skal op til i morgen.

»Jeg er jo helt bombet oven i hovedet, men det har været vildt spændende at være så meget på og skulle stå inde for det, man siger, og forsvare sig selv hele tiden og hele tiden være på dupperne«.

Har det været svært at forsvare?

»Nej, for jeg står jo inde for det, jeg siger. Men det har været rigtig hårdt, at nogle fra mit studie føler, at det er dem, jeg har snakket om, når jeg siger, at der ikke er en accept omkring tingene. Og det er rigtig hårdt, for jeg har også rigtig gode studiekammerater, som, jeg også ved, tager hensyn«.

Det skal ikke handle om mit rådighedsbeløb
Mens læserkommentarerne preller af på den 22-årige debattør, har to mails, som Politiken har videresendt, gjort indtryk på Sofie.

En anden gang skulle man måske bare lade tabu være tabu, hvis det er sådan en hård trummerum, man skal igennem for at italesætte noget

Sofie V. Jensen

»Det er to, der gerne har villet give et bidrag til mig«, siger hun. Rørt.

LÆS MEREDer er ikke meget sympati for den fattige studerende

Sofie har talt med den ene af dem - en folkepensionist, der gerne ville delagtiggøre hende i sin folkepension.

»Det, synes jeg jo bare, var kæmpestort. Men jeg tog ikke imod det«.

Hvorfor egentlig ikke?

»Jeg synes, det er blevet en kæmpestor debat om mit rådighedsbeløb, om at jeg klynker. Jeg har jo bare skrevet det her debatindlæg, fordi jeg synes, det var mærkeligt, at folk ikke snakkede om alle de her ting«.

En hård omgang
Og det har hun lavet om på. Nu diskuterer folk fattigdom blandt studerende - og Sofies budget - alle vegne.

»I går (mandag, red.) havde jeg det sådan: Uh, jeg graver mig ned, jeg gør aldrig sådan noget igen! En anden gang skulle man måske bare lade tabu være tabu, hvis det er sådan en hård trummerum, man skal igennem for at italesætte noget. Så kan man måske godt forstå, at noget er et tabu«, siger hun.

Vil det sige, at du fortryder, at du skrev indlægget?

»Nej, men måske skal jeg en anden gang ikke gå videre ind i det, men lade debatindlæg være debatindlæg«.

LÆS OGSÅJeg er træt af at høre på klynk

Hvad har du lært af den her oplevelse?

»At man... Det er svært. Måske har jeg lært, at man skal slukke sin computer. Man skal ikke sidde hele natten, tage det hele ind og forholde sig til alting. Jeg har jo følt, at jeg har været nødt til at forklare mig hele tiden«.

Hun tænker lidt.

»Man kan heller ikke styre en debat. Også dét har jeg lært«.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

PolitikenPlus
  • Fyrværkeri, fotosalg Hvert år mellem jul og nytår holder Tivoli fyrværkerifestival og ekspederer tusindvis af stjerner, bombetter, romerlys og sole op i den sorte aftenhimmel.

Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.495 kr. Køb
  • Loire-dalen, 12 flasker Rosforth & Rosforth er pionerer indenfor import af vine fra den 1000 kilometer lange Loire-dals mange forskellige vinområder. Prøv 6 forskellige vine fra forskellige områder i Loire-dalen.

Pluspris 1.326 kr. Alm. pris 1.560 kr. Køb
  • Nytår Det kunne være et billede fra Dallas, Texas. Der kunne være tale om en sen nat i The Lone Star State ? og en cowboy, som ikke lige kunne huske, hvor han havde parkeret sin hest.

Pluspris 850 kr. Alm. pris 980 kr. Køb
  • Champagnekassen 6 fl. Oplev hvor godt den ægte Champagne kan smage, og hvor mange smagsnuancer den kan byde på.

Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.774 kr. Køb
  • Ur, unisex Pebble 06 er det seneste medlem af Pebble familien. En elegant fusion af nutidigt dansk design og klassisk Milanaise mesh-lænke.

Pluspris 2.335 kr. Alm. pris 2.750 kr. Køb