Hvad sker der med politiken.dk's debatsider?
Få svar på de hyppigst stillede spørgsmål om politiken.dk's nye debatsite her.
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Politiken.dk har relanceret sit debatunivers.
Siden har vi på redaktionen fået en række spørgsmål om kravene til validering af debattører, om tekniske spidsfindigheder og om personlige oplysninger.
Mange af de problemer, I brugere har påpeget, skyldes de små børnesygdomme, der uvægerligt følger med, når man indfører så store ændringer, som vi har gjort. De småfejl er vi naturligvis allerede i færd med at rette.
VÆR MEDBliv debattør på politiken.dk
En række spørgsmål har mere principiel karakter. Derfor har vi samlet de hyppigst stillede spørgsmål, som vi svarer på nedenfor.
1. Hvorfor skal jeg aflevere både navn, adresse og fødselsdato for at få lov til at skrive en kommentar?
Både Politiken og politiken.dk har tradition for at lægge spalteplads til et farverigt spektrum af holdninger og ytringer. Den markante forskel har hidtil været, at avisen ikke bringer debatindlæg, hvor skribenten ikke står frem under sit fulde navn og kan identificeres af redaktionen. Den frie adgang til debatten på nettet har betydet, at en lang række personer under pseudonym har afsporet ellers saglige diskussioner og svinet seriøse debattører til. Det vil vi ikke længere anspore til. Demokratisk debat foregår offentligt og med visiret oppe.
2. Skal Politiken have mit cpr-nummer?
Nej, de fire sidste cifre i dit cpr-nummer beder vi ikke om. Men vi beder om dit navn, din adresse og din fødselsdato, som bliver kontrolleret ved et automatisk tjek i cpr-registret. Valideringen af disse tre oplysninger er den nemmeste måde at tjekke, en person er den, vedkommende udgiver sig for at være. Valideringen foregår i samarbejde med cpr-registret, og politiken.dk får derfor ikke adgang til dit cpr-nummer.
3. Hvilke oplysninger gemmer I, og hvem har adgang til oplysningerne?
De oplysninger, du selv har skrevet, da du oprettede dig, bliver gemt i din profil. Kun dit fulde navn og din hjemby vil være synlige for andre debattører. Vi begrænser adgang til kundedata til de personer, der har brug for det for at kunne udføre deres arbejde - eksempelvis kundemedarbejdere og it-personale.
4. Kan jeg risikere, at Politiken giver mine personlige oplysninger videre til tredjepart?
Nej, vi videregiver ingen informationer til andre virksomheder mod din vilje. Politiken er en del af JP/Politikens hus, og inden for vores organisation deler vi imidlertid en række systemer. Loginsystemet er et af dem - vores økonomisystem et andet. Men Politiken har eksempelvis ikke adgang til at se ind i Ekstra Bladets debatsystem, og de har ikke adgang til vores debatsystem. Du benytter dog samme login til hele koncernen, og dermed har både Ekstra Bladet og Politiken adgang til at læse din adresse. Men Ekstra Bladet kan ikke se, om din adresse er valideret hos os.
5. Jeg bor i udlandet og har altså ikke et dansk postnummer. Betyder det, at jeg ikke kan oprette en profil?
Nej, men det betyder, at du ikke kan blive godkendt automatisk. Derfor skal du i oprettelsesskemaet sætte flueben i boksen med følgende tekst: »Mine adresseoplysninger kan ikke valideres i folkeregistret, da jeg har adresse i udlandet, hemmelig adresse e.lign.«. Herefter skal du angive, hvorfor du ikke kan valideres i cpr-registret. Politiken.dk vurderer din ansøgning hurtigst muligt.
Form der skaber relevant indhold
Jeg vil godt sige, at jeg er lodret uenig med Svend Wadskov.
Jeg savner absolut ikke de anonyme debattører, der formåede at ødelægge enhver debat, og forvandle den til en værtshusslagsmål. Især når det på nogen måde havde med immigrationsspørgsmål at gøre (og indimellem selvom det ikke havde..).
Jeg har syntes, at det var fantastisk glædeligt at se, at der faktisk har været en lang række fornuftige og moderat argumenterende folk derude, som ligesom jeg, først er kommet frem, efter at værtshusbøllerne har smidt sig selv ud.
Og bemærk venligst: De har smidt sig selv ud, fordi de ikke kunne lide at stå åbent frem med eget navn. Det står dem jo stadig frit for, at deltage?
Til lykke Politiken.dk, og jeres læsere, med at man nu kan læse, og deltage, i debatter, som man rent faktisk kan blive klogere af.
Udmærket tiltag
Det er glimrende, at Politiken prøver at holde lidt justits, som kan være med til at sikre, at der faktisk bliver tale om en debat - udveksling af meninger og synspunkter - og ikke et "abebur", hvor der bare skriges og skråles.
Karsten Aaen mener, at Politiken skulle nøjes med at gøre som Jyllands-Posten, som kun forlanger et par enkelte oplysninger om sine debattører.
Jeg synes, at debatten i JP's fora i alt for høj grad er præget af et kontingent af mere eller mindre monomane debattører, som mest af alt blot ønsker at få afløb for frustrationer og fikse ideer, og som ofte benytter et lidet urbant sprog. Nogle af dem er nærmest verdensmestre i at få ethvert emne til at handle om, at muslimerne er skyld i alt ondt. Disse debattører bidrager ikke til nogen debat, og det betyder i længden, at mange af dem, der har noget væsentligt at fremføre, undlader det. Det får den ønskede debat til at blive en slags verbalt gedemarked, og det er ingen tjent med.
Og så var der stjerner på!
Jeg kunne godt lide at vide hvad de stjerner betyder, nu er jeg pludselig kommet op på 2 af tre.
jeg regner ikke at det er det samme som klip i kørekortet!
ØV
Jeg er MISUNDELIG !
Jeg schladrer til min mor ...
Jeg vil have en STJERNE !
Eller jeg SKRIGER og laver puha i bukserne og smadrer fjernsynet ...
Svar: Og så var der stjerner på!
Nej Voldby, rolig nu. Det er som i gamle dage i skolen. Man får flag og guldstjerner når man er flittig.
Svar: Og så var der stjerner på!
Kære Erik,
Hvis du klikker på stjerne-ikonerne, kan du læse en artikel om de forskellige badges og lignende, du kan tænkes at støde på herinde.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Se også
- Dræber netmedierne den demokratiske debat? 06. mar 14.42
- Læserne er strømmet til den seriøse netdebat 23. feb 15.17
Brødgigant fra Hiroshima rykker ind på Frederiksberg
ibyen anbefaler
-
22. maj. 2012 KL. 10.21 Biografen Små hvide løgne
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
-
14. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
22. maj 13.56
-
22. maj 08.24
-
21. maj 15.37
-
19. maj 23.22
-
19. maj 19.44
-
19. maj 10.47
-
19. maj 00.26
-
18. maj 20.15
-
18. maj 11.23
-
18. maj 09.05
- › Se flere
Seneste Skriv
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
-
09. maj 09.27
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
-
14. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
22. maj 13.02
-
22. maj 08.45
-
22. maj 20.51
-
21. maj 10.34
-
22. maj 00.01
-
22. maj 08.55
-
23. maj 00.01
-
22. maj 08.59
-
22. maj 12.52
-
22. maj 13.56
Mest læst i går
-
22. maj 08.45
-
21. maj 10.34
-
22. maj 13.02
-
19. maj 20.37
-
22. maj 00.01
-
22. maj 08.55
-
22. maj 08.59
-
22. maj 10.42
-
22. maj 12.52
-
21. maj 10.47
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr