Annonce
Debat 17. feb. 2012 KL. 11.08

Flittig professor udstiller svag ledelse

Linda Maria Koldaus arbejdsiver kan være årsagen til tvist, mener studerende.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Kritik af Aarhus Universitet
Forskning og videnskab
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Christoffer Bugge Harder
Ph.d.-studerende i mikrobiologi

I den ulykkelige sag om Linda Maria Koldau er en genkommende kritik fra både Aarhus Universitets ledelse og tilsyneladende alle hendes kolleger, at Koldau skader samarbejdsklimaet og ’den faglige diskussion’.

Fagleder Pia Rasmussen, en af Koldaus hovedkritikere, fremhævede således, at Koldau havde brug for at få »slebet nogle kanter af« og blive bedre til at »opdage synergier«.

Men hvis man kigger på hhv. Koldaus og Rasmussens publikationslister, kan man hurtigt få en anden oplagt forklaring på, hvorfor samarbejdet går trægt:

I 2007 publicerede Koldau tre internationale tidsskriftsartikler, en bog på 200 sider om Smetanas symfoniske hjemlandsdigte samt tre kapitler til internationale antologier. I betragtning af at Koldaus forskningsemner omhandler alt lige fra middelalderlig kirkemusik over u-båds-filmmusik til musikvidenskabens erhvervsmæssige relevans, forekommer betegnelsen af Koldaus forskning som ’traditionel’ eller ’forældet’ også højst besynderlig.

LEDERAarhus Universitet har en skandale i støbeskeen

I hele 2007 bestod Rasmussens totale forskningsbidrag derimod af, at hun oprettede en MySpace-side, hvor man kan uploade musik. En anden af Rasmussens nylige publikationer om ’Wiki og læringsstier’ består ganske enkelt i et kvarters videoforedrag (et podcast) om, hvordan en hjemmeside til elektronisk undervisning er opbygget og kan bruges.

Man behøver ikke at have læst i mange uger for at indse, at dette naturligvis intet har med hverken musikvidenskab eller i det hele taget akademisk niveau at skaffe, og en forskningsbaseret undervisnings niveau på dette grundlag må nødvendigvis også blive derefter.

Formodentlig er kerneproblemet i konflikten ganske enkelt, at det er meget svært at skabe nogen fornuftige ’synergier’ eller meningsfuld faglig interaktion mellem seriøs musikforskning i international kvalitet på den ene side og MySpace-sider og podcasts om ’entrepreneurship’ på den anden.

LÆS OGSÅStuderende støtter udskældt musikprofessor

Den forhenværende dekan headhuntede en trane til at danse med vrangvillige hjemlige spurve, og en svag ledelse i Aarhus har i misforstået, kortsigtet angst for deres ’brand’ valgt at kanøfle tranen i stedet for at forholde sig til det åbenlyse kvalitetsproblem, den påpeger.

Og det bliver på langt sigt et betydeligt større problem for Koldaus kolleger og dansk humaniora end for Koldau selv.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

17. FEB

Pærer og bananer

Som allerede Lone Hansen har bemærket, er det aldeles urimeligt at sammenligne Linda Maria Koldau og Pia Rasmussens forskning af den simple grund, at Pia Rasmussen ikke er ansat som forsker, men studielektor. Det er dybt unfair, at Christopher Harder på den måde helt uden sagligt grundlag hænger Pia Rasmussen ud, og jeg vil mene, at en undskyldning må være på sin plads.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om kvaliteten af Linda Maria Koldau eller hendes kollegers forskning (det er ikke det, denne sag drejer sig om), men Christoffer Harder har misforstået noget om humanistisk videnskab, når han tror, at forskning i nye fænomener som ubådsfilmmusik per definition ikke kan være "gammeldags". For selvom studieobjektet ikke er det, kan den teoretiske vinkel og metode sagtens være det - eller i det mindste opfattes sådan af dem, der bruger andre tilgange. Og det er, tror jeg, blandt andet dét diskussionen om de faglige forskelle på musikvidenskab går på.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (19)
17. FEB

forskel i ansættelse

Tjek Pia Rasmussens cv, og du vil se, at hun er ansat som studielektor. Tjek magisterforeningens beskrivelse, og du vil se, at du derfor ikke kan sammenligne de to personer på deres forskningsmeritter: http://www.dm.dk/LoenOgAnsaettelse/LoenOgIndkomst/OffentligtAnsat/UniversiteterOgHoejereLaereanstalter/StudieadjunktLektor.aspx
Der er mange relevante og stærkt interessante diskussioner i denne sag, men dette er ikke en af dem. Det handler nemlig ikke om ytringsfrihed for forskere, men om uddannelsesdiskussioner (hvilket alle sagsgennemgange også gør opmærksom på, herunder den seneste i Information). I sidste ende er det i øvrigt Akkrediteringsrådet, der afgør, om en uddannelse er god (nok), og så vidt jeg er orienteret, har der endnu ikke været bemærkninger derfra (om Akkrediteringsrådet: http://acedenmark.dk/om-akkrediteringsraadet.html)

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (8)
17. FEB

Svar: forskel i ansættelse

Lone: Fair nok, jeg er klar over, at der er forskelle i ansættelsesformerne, og at forskningsforpligtelser er forskellige. Men mit ærinde er sådan set ikke så meget at hænge Pia Rasmussen ud, eller insinuere, at hun ikke passer sit arbejde som sådan - det gør hun sikkert udmærket, og jeg har også hørt, at hun er en værdsat underviser med stort kendskab til jazzmusik.

Det centrale problem er, at det er meget svært at skabe "synergi" mellem forskning i international klasse og så den type publikationer, der præger Pia Rasmussens CV, og hele den tilgang til musikvidenskaben, der ligger bag - og at både Koldau og hendes kolleger står stejlt overfor hinanden.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
17. FEB

Svar: forskel i ansættelse

Hej Christoffer
"mit ærinde er sådan set ikke så meget at hænge Pia Rasmussen ud, eller insinuere, at hun ikke passer sit arbejde som sådan"
Nej, men det gør du så. Og hvis ikke hun føler sig ret forulempet af det, så er det fordi, hun er mere hårdhudet, end jeg ville være.
I lighed med Jacob Ladegaard, som også skrev en kommentar her, synes jeg, du burde undskylde. Det ville klæde dig.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (2)
17. FEB

Banko!

Udover at man er tæt på at kunne råbe banko i Bullshit-Bingo når man bruger ordet "synergier" så vil jeg dog tage hatten af for fagleder Pia Rasmussens imponerende forskning:

Når man kan oprette en hel side i MySpace på kun et år (tager omkring 2,5 min på en sløv PC anno 2005) så er der næsten ingen grænser for hvad vi kan vente os i 2012.

Jeg forudser både en Facebook side, måske endda en Twitter profil, samt en 3 min. lang Youtube video med titlen:

"Selvstudie i opdagede Synergier i krydsfeltet mellem uduelig og absolut uduelig set i et musikfagligt entrepreneur-perspektiv."

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (7)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

19. maj. KL. 20.37
Distance. Det er altafgørende at opretholde en professionel distance til det område og de mennesker, man ønsker at hjælpe. Ellers kan det forhindre, at man hjælper optimalt. Tegning: Per Marquard Otzen.

Taler Børnerådets formand sin egen eller børnenes sag?

»Lisbeth Zornig Andersen bruger sit formandskab som løftestang for sin egen sag«.

18. maj. KL. 15.04
Tegning: Roald Als

Venstrefløjen har overladt debatten til højrefløjens intellektuelle

Nævn tre centrum-venstre-intellektuelle, der præger den politiske debat i dag.

18. maj. KL. 13.12
Ammedebat. »Her tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame, der er helt bevidst om, hvad hun vil, og hvornår hun vil det«, skriver jordemoderstuderende. - Foto: Thomas Borberg (modelfoto)

Amning er da ikke perverst

Tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame.

18. maj. KL. 09.27
Valg? Regeringens finanslov for 2013 kan godt stemmes hjem med Enhedslisten, men at regere landet efter sit grundlag, kan regeringen ikke. - Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Ender Thornings reformplan i valg?

Uden Løkke vil regeringens finanslov for 2013 være uden reformer.

17. maj. KL. 23.50
Foto: MYDSKE PETER

Hvornår skal de rigeste til lommerne?

Hvis alle skal bidrage, mangler der noget i regeringens 2020-plan.

17. maj. KL. 00.01
fejlet. Helle Thorning-Schimdt har forspildt muligheden for at være brobygger i EU. - Foto: THIERRY CHARLIER/AP

Thornings EU-formandskab er slået fejl

Statsministeren har hverken ideologisk eller politisk formået at slå igennem på europæisk...

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

23. maj. KL. 00.01 Bæredygtig træhest

Det sker
Åbning. Nu kommer der gang i brød-konkurrencen på Gl. Kongevej. Fredag åbner Andersen Bakery stor butik på Frederiksberg. - Foto: PR-foto
22. maj. KL. 13.27

Brødgigant fra Hiroshima rykker ind på Frederiksberg

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning